درمان تایم
درمان تایم

با انجام آزمایش خون از سلامت خود مطمئن شوید!

اگر می خواهید که سالها به زندگی خود با سلامت کامل ادامه دهید، نیاز به انجام آزمایش چکاپ خون به صورت دوره ای دارید. شما می توانید آزمایشات مختلف چکاپ را در منزل  انجام دهید. برخی از مراکز آزمایشگاهی، خدماتی از قبیل انجام آزمایش در محل را ارائه می دهند؛ بنابراین، با انتخاب این روش، دیگر لازم نیست که وقت خود را صرف رفتن به بیمارستان و مراکز درمانی برای انجام آزمایش چکاپ کنید. شما می توانید برای انجام انواع آزمایش خون در منزل، درخواست خود را در سایت آنی آزما ثبت کنید.

معرفی انواع آزمایش چکاپ زنان

آزمایش های چکاپ زنان باید به موقع انجام شوند. در این صورت، مشکلات و بیماری های احتمالی خانم ها زودتر تشخیص داده شده و پروسه درمان نیز سرعت می گیرد. پزشکان پس از بررسی علائم فرد، آزمایش مورد نظر را برای وی تجویز خواهند کرد. با این حال، برخی از انواع آزمایش چکاپ خانم ها شامل موارد زیر است:

  • آزمایش تیروئید

یکی از انواع آزمایش ها که در لیست آزمایش های چکاپ خانم ها جای می گیرد، تست تیروئید است. بانوان دارای مشکل کم کاری تیروئید، معمولاً علائمی مانند: یبوست، خشکی پوست و خستگی زیاد را تجربه می کنند. اگر بیماری تیروئید در خانم ها زود تشخیص داده نشود، عوارضی مانند: سقط جنین، زایمان زودرس یا اکلامپسی را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین، خانم ها به منظور پیشگیری از بروز این عوارض، باید آزمایش تیروئید را انجام دهند.

  • آزمایش قندخون

خانم ها و حتی آقایان از سنین بالای 45 سال، باید بیشتر سراغ انجام آزمایش چکاپ خون بروند. با آزمایش دیابت می توانید میزان قندخون را بررسی کنید. اگر دیابت به موقع تشخیص داده نشود، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین، خانم ها نیاز به انجام آزمایش چکاپ خون دارند.

  • آزمایش های هورمونی

یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد بیماری های مختلف در خانم ها می شود، اختلالات هورمونی است. عدم تعادل میزان هورمون های زنانه در بدن خانم ها، باعث بروز عوارضی مانند: افزایش وزن، قاعدگی نامنظم و آکنه می شود. در آزمایش های هورمونی، فاکتورهای زیر بررسی می شوند:

  • هورمون استروژن: یکی از آیتم هایی که در آزمایش هورمونی زنان بررسی می شود، هورمون استروژن است. این هورمون نقش مهمی در رشد و تحریک فولیکول های تخمدان دارد. اگر میزان استروژن در خانم ها، کمتر از حد معمول باشد، احتمال بارداری کاهش پیدا می کند. دیابت و افزایش فشار خون نیز می توانند باعث افزایش تولید هورمون استروژن در بدن خانم ها شوند. انجام آزمایش برای بررسی هورمون استروژن، جهت جلوگیری از بروز مشکل در زمینه بارداری لازم است.
  • هورمون پروژسترون: هورمون پروژسترون پس از چرخه تخمک گذاری و به وسیله جسم زرد ساخته می شود. پروژسترون می تواند رحم را آماده دریافت و پذیرش تخمک کند. خانم های با سطح پایین پروژسترون در معرض مشکلاتی مانند: سقط جنین یا زایمان زودرس هم قرار دارند؛ به همین منظور، سطح پروژسترون را در آزمایش چکاپ زنان باید بررسی کرد.
  • هورمون تستوسترون: خانم هایی که سطح هورمون تستوسترون در بدن آنها به اندازه کافی نیست، بیشتر در معرض تجربه علائمی مانند: افزایش وزن، قاعدگی نامنظم و ناباروری قرار دارند. به علاوه، کمبود این هورمون در بدن می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.
  • هورمون آنتی مولرین‏: هورمون آنتی مولرین، میزان ذخایر تخمدان و فولیکول های باقی مانده را بررسی می کند. ذخیره تخمدان کم یا همان آنتی مولرین پایین می تواند باعث کاهش توانایی خانم ها در باروری و احتمال افزایش سقط جنین شود.

آشنایی با انواع آزمایش چکاپ مردان

مردان نیز برای بررسی و چکاپ سلامت ارگان های بدن خود، باید آزمایش چکاپ را به صورت دوره ای انجام دهند. آیا می دانید که انجام کدام آزمایش ها برای مردان ضروری است؟ انواع آزمایش چکاپ مردان شامل موارد زیر است:

  • آزمایش پروستات

پروستات جزو غددی است که زیر مثانه و جلوی راست روده واقع شده است. اگر پروستات فرد مردان سالم نباشد، در باوری دچار مشکل می شوند. با افزایش سن، پروستات بزرگتر شده و در نتیجه، فرد دچار مشکلات جدی می شود. آزمایش پروستات جزو آزمایش های ضروری مردان است و مردان با سنین بالا باید حتماً این آزمایش را انجام دهند.

از انواع بیماری های مرتبط با  پروستات می توان به مواردی از قبیل: سرطان پروستات و پروستاتیت اشاره کرد.

سرطان پروستات خیلی کند پیشرفت می کند و فرد در مراحل اولیه، علائمی را تجربه نخواهد کرد. پروستاتیت نیز به دلیل التهاب غده پروستات ایجاد می شود. فرد مبتلا به این بیماری معمولاً علائمی مانند: کمردرد و درد در قسمت ناحیه تناسلی را احساس خواهد کرد.

  • آزمایش اسپرم

انجام آزمایش اسپرم، یکی از ضروری ترین آزمایش هایی است که باید در لیست چکاپ مردان وجود داشته باشد. پزشکان با تجویز این آزمایش می توانند شکل، حرکت و تعداد اسپرم های فرد را مورد بررسی قرار دهند. اسپرم ها در باوری مردان نقش خیلی مهمی دارند.

  • آزمایش سرطان ریه

سرطان ریه یکی از بیماری هایی است که بسیاری از مردان مسن در معرض ابتلا به آن قرار دارند. اگر سرطان ریه به موقع درمان نشود به بافت های مختلف بدن منتشر می شود. سرطان ریه با علائمی از قبیل برونشیت، سرفه طولانی، کاهش اشتها و خلط سینه همراه است؛ بنابراین، اگر این علائم را تجربه کردید، باید هر چه زودتر برای انجام آزمایش سرطان ریه به پزشک مراجعه کنید.

  • آزمایش کلیه

عمکرد کلیه می تواند با آزمایش خون و سنجش سطح کراتین و ارویک اسید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر جزو افرادی هستید که درد در ناحیه کلیه را احساس می کنید، باید آزمایش خون انجام دهید. در این آزمایش، انواع مشکلات احتمالی کلیه تشخیص داده می شوند.

قیمت آزمایش چکاپ

انواع آزمایش چکاپ برای مردان و زنان انجام می شود. قیمت آزمایش چکاپ با توجه به نوع آزمایش و تعداد آیتم ها تعیین می شود. به علاوه، نوع مرکز مورد نظر نیز در افزایش یا کاهش قیمت آزمایش چکاپ تاثیرگذار هستند. شما می توانید جهت اطلاع از هزینه آزمایش خون با شماره های درج شده در وبسایت آنی آزما تماس بگیرید تا از قیمت های دقیق مطلع شوید.

آزمایش در منزل

اگر آزمایش را در محیط هایی مانند مراکز درمانی و بیمارستان ها انجام دهید، احتمال ابتلا به عفونت افزایش پیدا می کند؛ بنابراین، بهتر است که برای پیشگیری از ابتلا به عفونت، آزمایش های مختلف چکاپ در محیط منزل شما صورت بگیرد. امروزه، مراکز مختلفی، خدماتی از قبیل آزمایش ات چکاپ در منزل را به بیماران ارائه می دهند. آنی آزما یکی از معتبرترین مراکزی است که ارائه دهنده خدماتی مانند انجام انواع آزمایش خون به بیماران است؛ پس اگر به آزمایش چکاپ نیاز دارید، همین حالا از طریق سایت آنی آزما درخواست خود را ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست آزمایش چکاپ در منزل، متخصصان مجموعه آنی آزما، جهت گرفتن آزمایش خون به منزل شما مراجعه می کنند. معمولاً انجام آزمایش توسط این مجموعه در بازه زمانی کوتاهی صورت می گیرد. شما لازم نیست که برای دریافت جواب آزمایش نیز به صورت حضوری به مرکز مورد نظر مراجعه کنید. پس از بررسی نتیجه، جواب آزمایش برای شما به صورت پیامک ارسال می شود. پس همین حالا برای رسیدگی به وضعیت سلامتی خود از طریق سایت آنی آزما درخواست انجام آزمایش چکاپ را ثبت کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط