درمان تایم
درمان تایم

عکس رنگی رحم برای چه چیزی تجویزی می شود؟

آیا دچار خونریزی شدید یا بسیار خفیف در دوران قاعدگی هستید؟ و یا با احساس درد در ناحیه در ناحیه کمر و لگن رو به رو هستید؟ اگر علائمی مشابهی دارید ممکن است به یکی از بیماری های رحمی مبتلا شده باشید. بیماری های رحمی انواع مختلفی داردند و با استفاده از عکس رنگی رحم تشخیص داده می شودند. در این مقاله به عکس رنگی رحم و انواع بیماری هایی که با استفاده از متد عکس رنگی رحمی تشخیص داده می‌شود می پردازیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

عکس رنگی رحم چیست؟

عکس رنگی رحمی برای بررسی ساختمان لگنی انجام می شود. در این روش ابتدا با استفاده از کاتتر ماده حاجب به درون رحم و لوله های فالوپ تزریق می شود و همزمان با استفاده از اشعه ایکس عکسبرداری از بیمار صورت می گیرد، عکس رنگی رحم به دو صورت عکس رنگی رحم با بیهوشی و بدون بیهوشی در مراکز رادیولوژی انجام می شود.

کاربرد عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم یک چکاپ زنانه است. برای بررسی سلامت رحم توسط پزشک تجویز می شود، رحم از قسمت های مختلفی مانند لوله های فالوپ، تخمدان، حفره رحم تشکیل شده است. در صورت اینکه هر قسمتی دچار مشکل شود در عملکرد رحم اختلال وارد می شود، در ادامه به بیماری هایی که با استفاده از عکس رنگی رحم تشخص داده می شوند می پردازیم.

چسبندگی رحم

تخمدان و رحم توسط لوله های فالوپ به هم متصل شده‌اند، گاهی به دلیل عفونت و تجمع مایعات لوله های فالوپ مسدود می شوند که به آن چسبندگی لوله های رحمی می گویند. اگر راه هر دو لوله فالوپ بسته باشد بارداری اتفاق نمی افتد، پزشکان خونریزی خفیف همراه با درد در زمان قاعدگی، نازایی، سقط مکرر جنین را علائم چسبندگی رحم می دانند و برای تشخیص آن عکس رنگی رحم را تجویز می کند.

باز کردن لوله های رحمی

لقاح تخمک و اسپرم داخل لوله های فالوپ صورت می گیرد، برای بارداری نباید لوله‌های فالوپ بسته باشند. یکی از دلایل تجویز عکس رنگی رحم برای باز کردن لوله های رحمی است، در حین عکسبرداری ماده حاجب تزریق می شود و با عبور از لوله ها آن ها را باز می کند و کار به لاپاروسکوپی نمی کشد.

 بهتر است بعد از انجام عکسبرداری مراقبت های بعد از عکس رنگی رحم را جدی بگیرید تا عوارض احتمالی آن را به حداقل برسد.

سرطان رحم

سرطان رحم می تواند کشنده باشد، به طور معمول خانم ها بعد از بلوغ در سنین مختلف به آن مبتلا می شوند. از علائم سرطان رحم می توان به خونریزی واژن، درد لگن و کمر، عفونت های مکرر، درد حین نزدیکی اشاره کرد، در صورت داشتن علائم بهتر در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و با انجام عکس رنگی رحم در مراحل ابتدایی بیماری به آن پی ببرد و از پیشروی آن جلوگیری کنید.

ناهنجاری های ساختاری رحم

شکل طبیعی رحم شبیه به یک گلابی برعکس است با ابعاد 7.6 سانتی متر در 5 سانتی متر، در صورتی که رحم شکل و اندازه دیگری داشته باشد می توان گفت رحم غیرطبیعی است. به طور معمول رحم های ناهنجار را به انواع رحم تک شاخ، دو شاخ، دوتایی، سپتوم دار، قوسی شکل دسته‌بندی می کنند، برای پی به شکل رحم کافی است تا عکسبرداری رنگی از رحم انجام شود.

تشخیص فیبروم 

فیبروم رحم یا میوم رحم تومور های خوش خیم غیر سرطانی هستند که در اندازه های مختلف در رحم ظاهر می شوند. فیبروم ها با علائمی همچون یبوست، خونریزی شدید، درد لگن، تورم شکم و درد در حین رابطه همراه هستند. سایز بعضی از فیبروم ها آنقدر کوچک است که فقط به وسیله عکس رنگی رحم تشخیص داده می شودند.

سقط مکرر

سقط به مرگ جنین قبل از تولد گفته می‌شود، زمانی که دو بار یا بیش از دو بار کسی آن را تجربه کند یعنی سقط مکرر داشته است. به طور معمول کسانی که درگیر تخمدان پلی استیک، ناهنجاری مادر زادی رحم، افزایش پرولاکتین هستند در صورت بارداری سقط مکرر را تجربه می کنند.

آیا عکس رنگی رحم درد دارد؟

میزان دردی که افراد در حین عکسبرداری رنگی رحم تجربه می کنند متفاوت است. در صورتی که لوله های فالوپ مسدود شده باشند بیمار درد شدیدتری را احساس کند و در حین عکسبرداری با افت فشار و انقباضات لگنی رو به رو شود. پزشکان برای این شرایط معمولا قرص مسکن تجویز می کنند، در صورتی که فرد بیمار باز هم احساس درد داشت، بهترین گزینه انجام عکس رنگی رحم همراه بیهوشی است.

اقدامات قبل از عکس رنگی رحم

از جمله مواردی که قبل از انجام عکس رنگی رحم باید حواستان باشد و رعایت کنید این است که خونریزی شما قطع شده باشد، بنابراین بهتر است بعد از تمام شدن عادت ماهیانه برای عکسبرداری رنگی مراجعه کنید. نکته دیگر این است که رابطه های قبل آزمایش شما باید محافظت شده باشد.

برای دقیق بودن نتیجه تست ممکن است پزشک از شما بخواهد تنقیه انجام دهید تا روده شما در زمان آزمایش خالی باشد. همچنین شما باید دارو هایی مانند مسکن یا آنتی بیوتیک که برای شما تجویز شده است را قبل آزمایش مصرف کنید.

با یک همراه در آزمایشگاه حاضر شوید و قبل از انجام آزمایش زیورآلات فلزی خود مانند ساعت، النگو، عینک را به او بسپارید و تا زمان پایان آزمایش در مرکز حضور داشته باشد.

عوارض عکس رنگی رحم

بیشترین عارضه مشترکی که مراجعه‌کنندگان بعد از انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی تجربه می کنند لکه بینی هایی شبیه به لکه بینی دوران قاعدگی است؛ که ممکن است 3 تا 4 روز طول بکشد، اگر بعد از انجام آزمایش دچار خونریزی شدید، تب، استفراغ و درد شدید در ناحیه شکمی شدید به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

با خواندن این مقاله متوجه شدید عکس رنگی رحم برای تشخیص کدام موارد تجویز می شود. در صورتی که علائم مشکوکی دارید و فکر می کنید رحم شما بیمار است به پزشک مراجعه کنید تا برای شما آزمایش عکس رنگی رحم بنویسد، اگر آستانه تحمل درد شما پایین است بهتر ست به پزشک بگویید تا آن را در نظر بگیرد. همچنین برای سلامت شما بهتر است به اقدامات قبل و بعد هیستروسالپنگوگرافی آگاه باشید و آن ها را رعایت کنید.

منبع: دکتر مقدس زاده

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط