درمان تایم
درمان تایم

درمان دستی یا مانیپولاسیون

درمان دستی یا مانیپولاسیون | Neck manipulation : در واقع این روش درمانی بستگی به مهارت و هنر دست های پزشک برای درمان دردهای ستون فقرات دارد .نحوه انجام این روش بدین صورت می باشد که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ابتدا بیمار را مورد معاینه قرار می دهد و انحراف موجود در ستون مهره های گردن را شناسایی کرده و در مرحله بعدی چند حرکت تندو سریع و ریز انجام داده و سعی می کند قسمت هایی را که از جای اصلی خود منحرف شده اند به جای خود برگرداند.این عمل او موجب کم شدن درد و همین طور بالا بردن توانایی مبتلایان به گردن درد می گردد.چنان چه درمان مبتلایان به گردن درد با درمان های دستی ،همراه با آموزش حرکات ورزشی باشد ،احتمال موفقیت روش درمان دستی را بالا خواهد برد.

مانیپولاسیون

تاثیرات درمان دستی بر چهار رکن تکیه دارد:

1- تاثیرات مکانیکی :

حرکت دادن غیر فعال مفصل باعث کشش عضلات ،رباط ها و کپسول مفصلی گردیده و موجب افزایش دامنه حرکتی بافت ها خواهد شد.تمرینات ورزشی احتمال بهبودی درد گردن را تا حد زیادی بالا می برند.

2- تاثیرات فیزیولوژیکی :

درمان دستی دارای اثر بازدارنده بر انتقال درد به وسیله اعصاب حسی به غز می باشد.

3- تاثیرات بیوشیمیایی :

درمان های دستی موجب می شوند موادی در بدن ترشح شوند که دارای اثر تسکینی می باشند و در صورتی که بر روی فرد درمان های دستی صورت بگیرد ،میزان ترشح این مواد در بدن او افزایش پیدا خواهد کرد.

4- تاثیرات روانشناختی :

در درمان دستی چون پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با لمس کردن محل درد ،نقاط آسیب دیده را شناسایی می کند ،لذا بیمار حالتی خوش آیند پیدا کرده و بیمار نسبت به رسیدن به نتایج مثبت تر ،اطمینان می یابد.

در حقیقت می توان درد های حاد و مزمن گردن را با استفاده از درمان های دستی ،درمان نمود. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی اعتقاد دارند که داشتن ستون فقرات سالم دارای نقش بسیار مهمی در سلامت و شادابی روح و روان افراد می باشد و استفاده از درمان های دستی در کنار روش های درمانی دیگر دارای اثرات بسیار خوبی در درمان اختلالاتی مانند گردن درد است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط