درمان تایم
درمان تایم
درمان قوز کمر

درمان قوز کمر

درمان قوز کمر : یکی از مشکلاتی که در جامعه بسیار رایج می باشد قوز کمر یا انحرافات ستون فقرات می باشد و یک نوع بیماری است که در دوران نوجوانی نیز بیشتر دیده می شود ، در صورتی که این قوز کمر و انحرافات ستون فقرات به سنین بالا برسد و شدت آن بیشتر باید فرد بیمار باید درمان های سنگین و خطرناکی را تحمل کند. بیماری هایی که از انحرافات ستون فقرات ایجاد می شوند معمولا نادیده گرفته می شوند و حتی در صورت نشان دادن علایم و دیده شدن بیماری فرد بیمار با فکر کردن در مورد هزینه ها و خطرات درمان آن باز هم نادیده گرفته می شود و آن را رها می کنند .

درمان قوز کمر
درمان قوز کمر

در صورتی که قوز کمر پیشرفته شد جراحی کردن آن بسیار سخت می باشد و خطراتی که در اثر عمل ممکن است اتفاق بیافتد بسیار زیاد می شود مانند فلج شدن افراد و غیره ، پس بهتر است در در صورت مشاهده و فهمیدن این بیماری به درمان آن اقدام کنید به خصوص در زمان مدرسه و نونهالی باید با مشاوره گرفتن از یک متخصص ارتوپد از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنیم . انحرافات ستون فقرات یا قوز کمر یک نوع عارضه ای می باشد که در دراز مدت صدمات بسیار جدی را به بدن و ساختار آن وارد می کند .

مراجعه به پزشک متخصص : متخصص ارتوپد

علت های قوز کمر

بدیهی می باشد که هر بیماری و یا عارضه ای دارای چند مورد علت می باشد ، شایع ترین علت های داشتن قوز کمر موارد زیر می باشند :

  • عدم تمرینات ورزشی
  • نشستن نادرست
  • ژنتیک
  • تروماتیک ناشی از ضربه به ستون فقرات
  • پوکی استخوان
  • عوارض ناشی از جراحی یا درمان های پزشکی
  • وجود مشکلات در ستون فقرات

علائم قوز کمر

همانگونه که علت هایی برای به وجود آمدن بیماری هست علائمی نیز وجود دارد که وجود بیماری را برای ما نشان می دهد ، از علائم داشتن عارضه قوز کمر می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • قوس در بالای ستون فقرات
  • درد
  • درد در هنگام حرکت
  • خستگی
  • خم شدن به سمت جلو
  • نامتقارن بودن شانه ها
  • سفتی عضلات پشت ران

پیشگیری از قوز کمر

در حالتی که این قوز کمر مادر زادی باشد نمی توان برای پیشگیری آن کاری کرد و فقط می توان جهت کندتر شدن پیشرفت این عارضه اقداماتی را کرد . از کارهایی که برای پیشگیری از روند قوز کمر می توان انجام داد ورزش و فیزیوتراپی می باشد که تاثیر بسیار خوبی نیز دارد . این بیماری را بهتر است در دوران مدرسه و نونهالی درمان کرد زیرا در صورت پیشرفت کردن جراحی این عارضه برای فرد خطرات بسیار زیادی به همراه دارد از جمله فلج شدن که بدترین خطر در این جراحی می باشد . در اولین مراحل این بیماری باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و دربتاره درمان این عارضه اقدامات لازم را انجام دهید .

انواع قوز کمر یا کیفوز

کیفوز وضعیتی :

یکی از معروف ترین قوز های کمر که در جامعه شایع می باشد کیفوز وضعیتی می باشد . این بیماری معمولا در دوران نوجوانی رخ می دهد و در دختران نیز شیوع بیشتری نسبت به پسران دارد . کیفوز وضعیتی معمولا همراه با درد نمی باشد و کمتر دیده شده است که در بزرگسالی برای فرد مشکلات دیگری را ایجاد کند .

کیفوز شوئرمن :

این نیز یکی از نوع های قوز کمر می باشد که نسبت به کیفوز وضعیتی درد بیشتری دارد و حتی شدت قوز نیز بیشتر می باشد ، این درد در مواقع ایستادن و نشستن هاس طولانی مدت افزایش نیز می یابد.

کیفوز مادر زادی :

بدیهی است که در این نوع قوز کمر در دوران جنین رخ می دهد که به این علت می باشد که ستون فقرات به درستی تشکیل نمی شود و باعث به وجود آمدن چنین عارضه هایی می شود و دیده شده است که با گذشت زمان و بیشتر شدن سن قوز کمر نیز شدیدتر می شود .

درمان کیفوز یا قوز کمر

درمان کردن کیفوز به ظرایط و نوع بیماری بیمار بستگی دارد مانند : شدت قوز ، علائم و علات های بیماری و موارد دیگر ، که به طور کل دو نوع دارمان را برای این بیماری داریم درمان جراحی و درمان به روش غیر جراحی .

از علت هایی که باعث ایجاد قوز کمر می شود پوکی استخوان می باشد که در زنان بیشتر از مردان شایع می باشد اگر قوز کمر ناشی از پوکی استخوان باشد متخصص ارتوپد برای درمان پوکی استخوان دارو هایی را تجویز خواهد کرد . اما در شرایطی که قوز کمر پیشرفت کرده و درمان های غیر جراحی پاسخ گو نمی باشد از روش درمان به صورت جراحی استفاده خواهد شد .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط