درمان تایم
درمان تایم
تعویض مفصل در بیماران هموفیلی

تعویض مفصل در بیماران هموفیلی

جراحی تعویض مفصل لگن در بیمار مبتلا به هموفیلی چگونه می باشد؟ : در بیماران هموفیلی ،یکی از درمان هایی درد ناشی از تخریب مفصل ران ، تعویض مفصل لگن می باشد .ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی تاثیرات این جراحی در برطرف نمودن درد در بیماران هموفیلی بپردازیم و اشاره کنیم که در جراحی این بیماران چه نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرند.

تعویض مفصل در بیماران هموفیلی

خرابی مفصل ران در بیماران هموفیلی

در این گونه بیماران به دلیل بروز خون ریزی های مکرر در مفاصل ران و زانو ،این مفاصل کم کم تخریب شده تا اندازه ای که دچار درد و محدودیت حرکتی و لنگش شدیدی می گردند.
درست است که در این بیماران درگیری مفصل زانو بیشا از مفصل ران مشاهده می شود اما با این وجود باز تعداد زیادی از بیماران هموفیلی وجود دارند که به دلیل تخریب مفصل ران و درد شدید ناشی از آن ،لازم است که روی ان ها عمل جراحی تعویض مفصل ران انجام شود.

انجام عمل جراحی تعویض مفصل روی یک بیمار هموفیلی می تواند درد او را برطرف کرده و لنگش و محدودیت حرکتی مفصل ران را تا اندازه ی زیادی بهبود بخشد.
و این مسئله سبب می شود که کیفیت زندگی بیمار پس از انجام این عمل جراحی به شکل فوق العاده ای بهتر گردد.ولی با همه این حرف ها ،عمل جراحی تعویض مفصل ران در این بیماران دارای پیچیدگی های زیادی می باشد که پزشک متخصص ارتوپد باید دقت زیادی به آن داشته باشد.

تعویض مفصل در بیماران هموفیلی دارای چه مشکلاتی می باشد؟

در این گونه بیماران زمانی که خونریزیهای مفصل ران که سبب رسیدن آسیب به آن می گردد در سنین کمتر صورت گیرد مفصل ران تغییر شکل نیز پیدا می کند و به هر میزان که سن فرد در زمان خونریزی ها پایین تر باشد این تغییرات بیشتر می باشد.

لازم به ذکر است که این تغییرات هم در سر و هم در گردن استخوان ران و هم در استابولوم به وجود می آید و می تواند انجام عمل جراحی را دچار مشکل کند. بیمار مبتلا به هموفیلی تمایل به خونریزی دارد.عمل جراحی تعویض مفصل ران عمل جراحی بزرگی می باشد و امکان خونریزی آن زیاد می باشد. بنابراین بیماران هموفیلی که لازم است عمل جراحی تعویض مفصل ران روی او انجام شود ،بایست پیش از انجام جراحی به اندازه کافی فاکتور انعقادی دریافت کند تا در حین جراحی خونریزی های غیر قابل کنترل روی ندهد.

لازم به ذکر است که عده ای از این بیماران به دلیل تزریقات مکرر فاکتورهای انعقادی در قبل نسبت به آن مقاوم شده اند.خطر خونریزی غیر قابل کنترل در این افراد در حین جراحی بالا می باشد . باید اشاره داشته باشیم که علاوه بر خطر خونریزی ،خطر عفونت های پس از جراحی نیز دراین گونه از بیماران بالاتر از سایر افراد می باشد که اگر روی دهد می تواند مشکلات جدی تری را برای بیمار به وجود آورد.

درست است که احتمال آن بسیار پایین می باشد اما عده ای از بیماران هموفیلی امکان دارد به دلیل دریافت قبلی فاکتورهای خونی ،دچار بیماری ایدز شده باشند.
چانچه این افراد مبتلا به بیماری ایدز شده باشند در این صورت سیستم دفاف ایمنی بیمار ضعیف شده و این مسئله هم می تواند امکان رخ دادن عفونت بعد از جراحی را بالا ببرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط