درمان تایم
درمان تایم
تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن و ران در بیماران دچار پوکی استخوان

تعویض مفصل لگن و ران در بیماران دچار پوکی استخوان : همه ما می دانیم که امروزه به دلایل گوناگون پوکی استخوان یک بیماری رایج می باشد که تعداد زیادی از افراد را مخصوصا در سنین بالا گرفتار خود می سازد.و از سوی دیگر در این رده ی سنی تعداد زیادی از این افراد به دلیل خرابی مفصل ران ،لازم است که عمل جراحی تعویض مفصل ران را انجام دهند.

در اینجا یک سوالی که برای افراد پیش می اید این می باشد که ایا امکان دارد که بتوان در افرادی که دچار پوکی استخوان می باشند ؛عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران را انجام داد؟و آیا استخوان پوک شده در حین جراحی آسیب نمی بیند و یا اینکه استخوان پوک شده قادرمی باشد که مفصل مصنوعی را در درون خود نگه دارد.لطفا در ادامه مطلب ما را همراهی نمایید تا بتوانید با پاسخ این سوالات دست پیدا کنید.

تعویض مفصل لگن

پوکی استخوان و ارتروز لگن

این بیماری یعنی بیماری پوکی استخوان یک بیماری می باشد که اغلب در میان افراد سالخورده جامعه شایع می باشد و سبب می شود که استخوان های ان ها ضعیف گرددو در پی ضعیف شدن استخوان ها ،آن ها مستعد شکستگی می شوند.لذا مهمترین خطر پوکی استخوان در افراد سالخورده ،احتمال شکستگی استخوان ها می باشد.و این شکستگی ها بیشتر در ایتخوان های لگن ،مچ دست و ستون مهره دیده می شود.

یک نکته مهم دیگری هم که وجود دارد این می باشد که در هیمن سنین که پوکی استخوان شایع می باشد ساییدگی مفصل ران و آرتروز آن هم بیشتر می باشد.لذا طبیعی می باشد که در کسی که در سنین بالا در ناحیه لگن دچار ساییدگی مفصل ران شده ،پوکی استخوان هم دیده شود.

زمانی که ساییدگی لگن شدت زیادی پیدا می کند ،درد زیاد ناشی از آن اجازه فعالیت بدنی و راه رفتن را به بیمار نمی دهد.در این حالت متخصص ارتوپدی اغلب به فرد توصیه می کند که جراحی تعویض مفصل استفاده نماید زیرا جاگذاری یک مفصل مصنوعی به جای مفصل خراب شده ،درد را برطرف خواهد کرد.

در اینجا باید بگوییم که می توان در بیمارانی که دارای پوکی استخوان می باشند جراحی تعویض مفصل ران و لگن را انجام داد اما پزشک و بیمار باید احتیاط زیادی را انجام دهند تا این جراحی همراه با موفقیت باشد. در این جراحی باید استخوان لگن و ران که ،مفصل مصنوعی را در خود نگه دارند ،به دلیل پوکی استخوان ضعیف شده و مستعد شکستگی می باشند. این شکستگی می تواند به دلیل بی دقتی پزشک در هنگام جراحی به وجود اید یا امکان دارد به دلیل کم توجهی خود فرد پس از جراحی ایجاد شود.

چند نکته مهم که جراح باید دقت زیادی به ان ها بکند

همان گونه که در مقاله های قبلی هم اشاره داشتیم مفاصل مصنوعی لگن به دو دسته سیمانی و غیر سیمانی طبقه بندی می شوند.هنگامی که پوکی استخوان دارای شدت بیشتری باشد امکان دارد پزشک جراح ارتوپد ترجیح دهد جهت اتصال محکمتر پایه مفصل مصنوعی به استخوان ران از سیمان استفاده نماید. این کار او سبب خواهد شد که احتمال شکستگی استخوان ران در هنگام عمل جراحی کمتر شده و در ضمن احتمال ایجاد درد بعد از جراحی را هم کاهش می دهد.با همه این حرف ها جهت اتصال کاسه فلزی مفصل مصنوعی به استخوان لگن اغلب جراحات ترجیح می دهند از انواع بدون سیمان آن ها استفاده نمایند.

در صورتی که پزشک در هنگام جراحی این حس را داشته باشد که اتصال فلزی به استخوان لگن آنگونه که بایست باشد محکم نیست اغلب جهت استحکام بیشتر پیچ به کار می برد به این صورت که کاسه فلزی را با کمک چند پیچ به حفره استابولوم لگن متصل و محکم می نماید.

پوکی استخوان و تعویض مفصل

چند نکته که بیمار باید توجه کند:

پس از اینکه عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران بر روی بیمار انجام شد ،بیمار و همراهان او بایست مراقبت زیادی از فرد بکنند تا بیمار زمین نخورد .در افراد سالخورده که پوکی استخوان بیشتر شایع می باشد معمولا افراد دارای مشکلات دیگری هم می باشند که احتمال زمین خوردن آن ها را بالا می برد.

زمانی که سن افراد افزایش پیدا می کند ،حس تعادل افراد کمتر می شود . در ضمن قدرت عضلات نیز کاهش می یابد و چشم ها نیز کم سوتر می شوند و دید فرد کمتر می شود.همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا یک فرد سالخورده بیشتر از افراد جوان زمین بخورند. و در این شرایط بیمار یک عمل جراحی سخت را هم انجام داده است که امکان دارد در محل جراحی قدری درد داشته باشد .و این مسئله سبب افزایش احتمال زمین خوردن او می شود.

در هنگام جرحی اغلب بیماران به دلیل خونریزی مقداری کم خون می شوند . درست است که این کم خونی کم کم و در چند هفته اول پس از جراحی به وسیله بدن جبران می شود اما در در طول همین چند هفاه ،امکان دارد کم خونی سبب سرگیجه ودر نهایت زمین خوردن فرد شود. بنابرین در حالت کلی افراد مسنی که این عمل جراحی را انجام داده اند باید مراقب باشند که به هیچ وجه زمین نخورند زیرا همین زمین خوردن به دلیل پوکی استخوان می تواند سبب شکستگی استخوان در اطراف مفصل مصنوعی گردد.

در صورتی که استخوان در اطراف مفصل مصنوعی شکسته شود در اکثر موارد باید جراحی دوباره انجام شود.در ضمن در این جراحی نیاز می باشد که محل شکستگی جااندازی و فیکس گردد. احتمال دارد متاسفانه شکستگی استخوان در اطراف مفصل مصنوعی سبب لق شدن ان گردد در این شرایط باید قسمت لق شده مفصل مصنوعی خارج شده و مفصل دیگری در محل جایگزین شود.این عمل دارای پیچیدگی های زیادی می باشد و نیازمند مهارت و تجربه بالای پزشک جراح ارتوپد می باشد.

نتیجه گیری :

ما می توانیم از مقاله فوق این نتیجه را بگیریم که در بیمارانی که دچار پوکی استخوان می باشند می توان در شرایطی که آرتروز و ساییدگی مفصل ران بروز کند؛جراحی تعویض مفصل ران را انجام داد اما برای اینکه بتوان به نتایج رضایت بخشی از این جراحی در این گونه بیماران دست پیدا کرد باید موارد احتیاطی هم از سوی جراح و هم از سوی خود بیمار به خوبی رعایت گردند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط