درمان تایم
درمان تایم

آیا روغن کنجد برای سرخ کردن غذا مناسب است؟

بی شک می‌توان گفت که روغن کنجد یکی از بهترین روغن‌های مایع گیاهی به حساب می‌آید که خواص و ویژگی‌های بسیار زیادی دارد. از آنجایی که روغن کنجد سالم و طبیعی است و حرارت پذیری بالایی دارد، هم برای سرخ کردن و هم برای پخت و پز معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد و محدودیتی از بابت استفاده از آن وجود ندارد. در نتیجه شما می‌توانید به طور کامل برای آشپزی در سطوح مختلف برای پختن غذا‌های متنوع از این روغن استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم ساختار و ویژگی‌های اصلی روغن کنجد را مورد بررسی قرار دهیم و دلایل اهمیت آن در طبخ غذا را ذکر کنیم. همچنین به انواع روغن‌های کنجد می‌پردازیم و در رابطه با طبخ غذاهای سرخ کردنی با این روغن هم نکاتی را به شما خواهیم گفت.

روغن کنجد بکر را از کجا تهیه کنیم؟

با توجه به موارد ذکر شده در این مطلب قطعاً به اهمیت بسیار زیاد روغن کنجد در آشپزی پی برده‌اید. با استفاده از این روغن سلامت خود و خانواده‌تان را تضمین می‌کنید و از بابت ورود مواد شیمیایی و افزودنی بی کیفیت به بدن‌تان دغدغه و نگرانی نخواهید داشت. پس برای داشتن یک رژیم غذایی، بدن و زندگی سالم، طرز استفاده از یک روغن طبیعی و ارگانیک مثل روغن کنجد غافل نشوید.

شرکت طعم ماندگار ترنگ اردکان از سال 1387 فعالیت خود را در عرصه تولید فرآورده های کنجدی شروع و سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است جهت خرید روغن کنجد طبیعی ترنگ به وبسایت محصولات کنجدی ترنگ مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت و همچنین سفارش روغن کنجد اصل و ارگانیک می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با مجموعه تماس حاصل فرمایید یا به وبسایت محصولات کنجدی ترنگ مراجعه کرده و بسته به سطح نیازها و شرایط خودتان انواع روغن‌های ارگانیک از جمله روغن کنجد را به صورت آنلاین سفارش دهید. تمام و روغن‌هایی که از طریق این سایت به فروش می‌رسد به صورت کاملا ارگانیک و طبیعی با استفاده از متدهای مدرن و به صورت ۱۰۰% خالص فرآوری می‌شوند و از بابت کیفیت خیالتان راحت خواهد بود.

روغن کنجد یک روغن سالم طبیعی و ارگانیک است

همانطور که گفتیم روغن کنجد به صورت طبیعی از گیاه به دست می‌آید و به همین واسطه کاملا ارگانیک و سالم است. روغن‌های طبیعی مانند کنجد، زیتون و ارده بسیار سالم‌تر از روغن‌های کارخانه‌ای هستند که این روزها در بسیاری از فروشگاه‌‌ها و تبلیغات تلویزیونی یافت می‌شوند. درباره فرایند تولید روغن کنجد از افزودنی‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود تا عوارض جانبی و اثرات منفی بلند مدت بر روی سلامت نداشته باشد. باید توجه داشته باشید که یک روغن کنجد طبیعی و باکیفیت باید تقریباً ۱۰۰ درصد متشکل از روغن استخراج شده از دانه کنجد باشد و در غیر این صورت کیفیت کاهش پیدا می‌کند و خواص آن شبیه به خواص روغن‌های تراریخته و پالم دار خواهد بود.

پس نباید از روغن‌های کنجد کارخانه‌ای استفاده کنید؛ چرا که دارای مواد شیمیایی و افزودنی هستند و به شیوه طبیعی و ارگانیک استخراج و فرآوری نمی‌شوند. پس هنگام خرید روغن کنجد به این موضوع توجه داشته باشید و سعی کنید تا سر حد امکان بهترین کیفیت را تهیه کنید تا روغن کنجد خالصی را در اختیار داشته باشید و با خیال راحت با آن به آشپزی بپردازید و سلامت خود و خانواده‌تان را حفظ کنید.

تفاوت روغن کنجد بکر و تصفیه شده

در راستای مورد قبلی شما باید از تفاوت روغن کنجد بکر با روغن تصفیه شده اطلاع داشته باشید. در واقع روغن‌های کنجد به دو نوع تصفیه شده و بکر تقسیم‌بندی می‌شوند. روغن کنجد بکر به صورت مستقیم با استفاده از دستگاه پرس از دانه‌های کنجد طبیعی استخراج می‌شود و در طی فرآیند فرآوری آن هیچ ماده شیمیایی و مواد افزودنی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در نتیجه روغن خالصی حاصل خواهد شد. در طی فرایند تولید روغن کنجد بکر ابتدا با استفاده از دستگاه پرس دانه‌های کنجد فشرده می‌شود و پس از خارج شدن و جمع آوری روغن با استفاده از صافی، روغن خالص درون ظروف مختلف ریخته می‌شود و آماده استفاده است.

از طرف دیگر روغن‌های کنجد تصفیه شده در طی یک فرایند شیمیایی با استفاده از مواد افزودنی و روش‌های صنعتی تولید می‌شوند که در طی این فرایند بو و مزه اصلی روغن گرفته خواهد شد. در واقع طی فرآیند تولید روغن کنجد تصفیه شده بعد از استخراج روغن با استفاده از مواد شیمیایی و فرآیندهای صنعتی بو و مزه اصلی روغن گرفته می‌شود و در نتیجه روغن بی بو خواهد شد. اگرچه برخی از افراد ترجیح می دهند تا از روغن‌های کنجد بی بو و بی مزه استفاده کنند تا در طبخ غذاهای مختلف طعم کنجد بر غذاها قالب نباشد و همه افراد بتوانند با هر نوع ذائقه و پسندی از آن استفاده کنند؛ اما باید بدانید که فرایند تولید روغن‌های تصفیه شده، برخی از خواص اصلی روغن کنجد هم از آن گرفته خواهد شد و در نتیجه شما روغن خالصی را دریافت نمی‌کنید. در نتیجه روغن کنجد تصفیه شده یک روغن ارگانیک و کاملاً طبیعی نیست و به صورت شیمیایی و کارخانه‌ای تولید شده است و خیلی تفاوت زیادی با روغن‌های کارخانه‌ای دیگر ندارد.

نقطه دود بالا سرخ کردن را امکان پذیر کرده است

در ادامه مطلب به یکی از سوالات و دغدغه‌های اصلی شما پاسخ خواهیم داد؛ یعنی سرخ کردن با استفاده از روغن کنجد.

باید بدانید که روغن کنجد نقطه دود بالایی دارد و به همین واسطه سرخ کردن با آن امکان پذیر است. نقطه دود یکی از معیارهای اصلی است که برای روغن‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود و به معنی آن است که روغن مورد نظر در چه درجه‌ای از حرارت پایداری خود را از دست خواهد داد و ساختارش دستخوش تغییر می‌شود. زمانی که ساختار روغن تغییر کند، رنگ آن هم تغییر خواهد کرد و در نتیجه بوی سوختگی از آن ساطع می‌شود. در نتیجه هرچه نقطه دود یک روغن بالاتر باشد، امکان سرخ کردن با استفاده از آن هم وجود دارد و روغن به سرعت به واسطه یک حرارت بالا نمی‌سوزد.

اگرچه در بین روغن‌های گیاهی و ارگانیک، روغن آفتابگردان بالاترین نقطه دود را به خود اختصاص داده است؛ اما با این وجود روغن کنجد نقطه دود نسبتاً بالایی دارد و شما دستتان در سرخ کردن هنگام آشپزی باز است. باید بزنید که روغن‌های پالم و سویا نقطه جوش بالاتری نسبت به روغن کنجد دارند و می‌توان سریع‌تر و بهتر مواد مختلف را با آنها سرخ کرد. اما باید بدانید که روغن سویا تراریخته و روغن پالم هم شیمیایی و نامناسب است؛ در نتیجه اگرچه می‌توانید با آن‌ها فرایند سرخ کردن را انجام دهید، اما با این وجود این روغن‌ها از لحاظ ساختار و کیفیت مناسب هستند و می‌توانند در بلند مدت سلامت شما را به خطر بیندازند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هنگام سرخ کردن با استفاده از روغن کنجد شعله گاز باید ملایم باشد و نباید شعله را بیش از حد زیاد بکنید. اگر با شعله زیاد و روغن کنجد قصد داشته باشید مواد مختلفی را سرخ کنید، احتمالاً کیفیت مطلوبی را دریافت نمی‌کنید و در عین حال به ساختار و کیفیت اصلی روغن هم آسیب زده‌اید.

پس هنگام سرخ کردن به این نکات توجه داشته باشید و حتما از یک روغن ارگانیک و طبیعی مثل روغن کنجد و روغن آفتابگردان که به صورت طبیعی فرآوری شده باشد استفاده کنید تا سلامت‌تان حفظ شود و بهترین کیفیت را دریافت کنید.

عطر و طعم عالی در غذا

یکی از مهمترین مزایای روغن کنجد که آن را برای آشپزی و طبخ غذاهای مختلف به گزینه‌ای منحصر به فرد تبدیل می‌کند، عطر و طعم عالی این روغن است. در واقع روغن کنجد عطر و طعم جذاب و خاصی را به غذا می‌بخشد و به همین واسطه هم غذا خوشمزه‌تر و خوش عطر خواهد بود و در عین حال کیفیت بالایی هم خواهد داشت. باید بدانید که تمام روغن‌های طبیعی تأثیر بسزایی بر طعم و عطر غذا می‌گذارند و روغن کنجد هم به همین شکل عمل می‌کند.

البته باید بدانید که برخی افراد به دلیل ذائقه و پسند متفاوتشان ممکن است از عطر و طعم کنجد در غذا لذت نبرند؛ به طور کلی کنجد عطر جذابی دارد و می‌توانید با استفاده از آن غذاهایی با رنگ و بوی متفاوت و منحصر به فرد را بپزید. پس از تأثیر بسزایی روغن کنجد بر عطر، مزه و کیفیت غذا غافل نشوید.

آیا روغن ارده هم برای سرخ کردن مناسب است؟

با یک مقایسه کلی بین روغن ارده و کنجد می‌توانیم بگوییم که این دو از لحاظ کیفیت و ساختار شباهت نسبتاً زیادی به هم دارند؛ چرا که هر دو نوع روغن از یک دانه یعنی دانه کنجد استخراج می‌شوند. درواقع طی یک فرآیند مشخص کنجد به ارده تبدیل می‌شود و سپس روغن از آن استخراج خواهد شد که در شرایطی می‌توانیم بگوییم روغن ارده خواص بیشتری خواهد داشت. اما به دلیل منشا واحد این روغن استفاده از هر دو نوع آنها پیشنهاد می‌شود و می‌توان گفت که بیشتر این موضوع به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم از هر دو روغن استفاده کنید و بعد از یک بار تست و آشپزی با آنها، بسته به علایق و سلایق خودتان گزینه مناسبی را انتخاب کنید و مورد استفاده قرار بدهید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط