درمان تایم
درمان تایم

این اشتباهات را در سرخ‌کردن غذاها تکرار نکنید!

در تهیه غذاهای سرخ‌کردنی اشتباهات رایجی وجود دارد که اجتناب از آن‌ها شما را به غذاهای سرخ‌شده‌ی خوشمزه و سالم‌تری می‌رساند؛ از انتخاب روغن گرفته تا دمای تابه، از اقدامات احتیاطی گرفته تا کنترل کیفیت غذا، همگی نکات ظریفی دارند که باید بدانید.

در ادامه‌ی این مقاله، اشتباهات رایج در سرخ کردن غذاها را مورد بررسی قرار داده، راه‌های جلوگیری از این اشتباهات را برایتان آورده‌ایم؛ به‌علاوه در هر بخش فوت‌وفن‌های خاص و شیوه‌‌های درست سرخ کردن را برایتان شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

استفاده از روغن نامناسب برای سرخ کردن

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هنگام سرخ کردن و پخت‌و‌پز، استفاده از روغن نامناسب است. برای داشتن یک غذای سرخ‌شده‌ی خوشمزه، باید غذا را وارد روغنی با دمای بالا کنید؛ اشتباه در انتخاب روغن یا استفاده از یک روغن نامناسب، تاثیر نامطلوبی بر کیفیت و طعم غذا می‌گذارد.

در سال‌های اخیر برای بهبود کیفیت غذاهای سرخ‌شده، انواع روغن‌های مخصوص سرخ کردنی وارد بازار شده که دمای دود بالایی دارند؛ در این میان روغن سرخ کردنی بدون پالم غنچه یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرخ کردن محسوب می‌شود.

این روغن دارای فرمولاسیون منحصربه‌فردی از مخلوط روغن‌های خالص گیاهی خوراکی بوده و کمترین میزان اسیدهای چرب اشباع را دارد. روغن سرخ کردنی بدون پالم علاوه‌بر نقطه‌ی دود بالا، مملو از آنتی اکسیدان‌های طبیعی، حاوی اسیدهای چرب امگا3 و سایر اسیدهای چرب ضروری (امگا 6 و امگا 9)، بدون کلسترول و زیرو ترانس است.

سرخ کردن در دمای خیلی بالا

در کنار انتخاب روغن مناسب برای غذاهای سرخ کردنی، پختن هر چیزی در روغن، به دمای خاص خود نیاز دارد. مثلاً برای درست کردن یک مرغ سوخاری ترد و خوشمزه، روغن باید دمایی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد داشته باشد.

غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ کرده یا حلقه‌های پیاز به دمایی پایین‌تر از این حد نیاز دارند؛ در حالی ‌که سرخ کردن گوشت مانند مرغ باید در دمای بالا اتفاق بیافتد. همان‌طور که غذا در روغنی با دمای پایین سرخ نمی‌شود، روغن خیلی داغ هم باعث سوختن غذا پیش از مغزپخت شدن آن خواهد شد.

استفاده از گوشت یا مواد غذایی سرد برای سرخ کردن

معمولاً افراد هنگام سرخ کردن غذا، تنها به فرایند سرخ کردن آن فکر می‌کنند اما آماده‌سازی غذا برای سرخ شدن به همان اندازه اهمیت دارد. استفاده از گوشت یخ‌زده یا سرد برای سرخ کردن، یکی از اشتباهات رایجی است که در تهیه غذاهای سرخ‌کردنی اتفاق می‌افتد؛ سرخ کردن غذا بالافاصله پس از خارج کردن آن از یخچال و فریزر، تأثیر منفی زیادی بر طعم و میزان سلامت آن خواهد گذاشت.

اهمیت دمای گوشت برای سرخ کردن در این است که اگر گوشت سرد باشد، باعث کاهش دمای روغن و در نتیجه افت کیفیت غذا می‌شود؛ اما اگر از گوشتی که به دمای اتاق رسیده استفاده کنید، کاملاً پخته شده، سطحی ترد پیدا کرده و غذا خوشمزه می‌شود.

علاوه بر گوشت، حفظ دمای روغن در سرخ کردن سبزیجات اهمیت فراوانی دارد.

کمبود فضای تابه هنگام سرخ کردن

یکی از قوانین اصلی سرخ کردن حرفه‌ای مواد غذایی این است که باید برای آن برنامه‌ریزی مشخصی وجود داشته باشد، برخلاف بسیاری از غذاهای خانگی که با هم پخته می‌شوند، نباید غذاهای مختلف را با هم سرخ کرد.

کمبود فضای تابه هنگام سرخ کردن یکی دیگر از مسائلی است که معمولا نادیده گرفته ‌می‌شود؛ هنگام سرخ کردن، غذا باید امکان بالا آمدن به سطح روغن و حرکت داشته باشد تا روغن وارد بافت‌های داخلی آن نشود. اگر نسبت میزان غذا به ‌اندازه‌ی تابه به‌درستی رعایت نشود، غذا تردی خود را از دست می‌دهد.

استفاده‌ی نامناسب از آرد سوخاری

اگر قصد دارید غذایی را که با آرد سوخاری پوشیده شده سرخ کنید، باید دقت بیشتری به‌خرج دهید. میزان مناسب آرد سوخاری و شیوه‌ی پوشاندن غذا با آن، یکی از مراحلی است که معمولاً هنگام آشپزی به آن توجه نمی‌شود.

مواد غذایی را پیش از سرخ کردن باید چندین‌بار در آرد سوخاری قرار دهید؛ در مرحله اول مواد غذایی را وارد مخلوط آرد کرده، سپس وارد مخلوط مایع کنید و بعد از آن را دوباره در آرد بقلتانید. با این روش دیگر نیازی به اضافه کردن آرد سوخاری به غذا هنگام سرخ کردن یا پاک کردن آرد اضافی وجود ندارد.

گذاشتن در روی ظرف

یک اشتباه رایج پس از سرخ کردن غذا، گذاشتن در روی ظرف غذای سرخ‌شده است. اگر غذای سرخ‌شده هنوز گرم باشد، گذاشتن در باعث ورود روغن به بافت آن و از بین رفتن تردی غذا می‌شود.

رها کردن غذا و انجام کارهای دیگر

یکی از مسائلی که معمولاً نادیده گرفته می‌شود؛ لزوم توجه کامل به غذا هنگام سرخ شدن آن است. بسیاری از افراد هنگام سرخ کردن عمیق، غذا را رها کرده و آشپزخانه را ترک می‌کنند.

این کار علاوه‌بر خطر آتش‌سوزی، می‌تواند باعث سوختن غذا یا بالا رفتن بیش از حد دمای روغن شود؛ بنابراین هنگام سرخ کردن عمیق باید دائماً مراقب روغن و غذا بود.

استفاده مجدد از روغن بعد از سرخ کردن عمیق

بعد از سرخ کردن مرغ، سبزیجات یا غذاهای دیگر، ممکن است روغن همچنان شفاف و سالم به نظر برسد؛ با این وجود استفاده‌ی چندباره از یک روغن برای سرخ کردن، هم بر طعم و عطر غذا تأثیر می‌گذارد و هم می‌تواند خطرناک باشد؛ این کار باعث چرب شدن بیش از حد غذا، از بین رفتن طعم و حتی سوختن آن می‌شود؛ چراکه پس از یک‌بار استفاده از روغن و سرد شدن آن، دمای سوخت روغن کاهش می‌یابد.

کلام آخر: روش‌های درست سرخ کردن، سلامت غذا را حفظ می‌کنند

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام سرخ کردن مرتکب می‌شوند، استفاده از روغن نامناسب است. برای سرخ کردن عمیق باید روغنی با نقطه‌ی دود بالا و طعمی خنثی استفاده شود. اشتباه رایج دیگر، سرخ کردن در دمای نامناسب است که باعث نپختن یا سوختن غذا می‌شود. برش غذا به قطعات بزرگ یا پر کردن تابه نیز باعث کاهش دمای روغن و پایین آمدن کیفیت غذای سرخ‌شده خواهد شد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط