درمان تایم
درمان تایم
رابطه سیگار و سردرد

مهم ترین نکات در مورد رابطه سیگار و سردرد

مهم ترین نکات در مورد رابطه سیگار و سردرد : یکی از مهم ترین ترکیب موثر سیگار، نیکوتین است که عامل اصلی اعتیاد جسمانی به دخانیات است. نیکوتین سبب ترشح فوری آدرنالین می‌شود. نیکوتین در واقع یک محرک سیستم عصبی مرکزی است.بسیاری از افرادی که دچار سر درد هستند بر این باورند که با مصرف نیکوتین و دریافت آن سر درد شان آرام می شود و در بیشتر مواقع هم شاید در اثر استعمال سیگار و حتی استنشاق دود سیگار در محیط نیز دچار سردرد شدیدی می شوند و یا اینکه سردرد شان تشدید می شود. جالب است بدانید که به باور برخی از متخصصان استعمال و قرار گرفتن در معرض دود انواع مواد دخانی مانند سیگار، سیگار برگ و قلیان موجب بروز و تشدید علائم سردرد در افراد به خصوص افرادی که زمینه ابتلا به میگرن را دارند، می‌شود.

رابطه سیگار و سردرد

ممکن است که این سوال پیش بیاید که آیا این یک فرضیه است و یا از نظر علمی ارتباط واضحی بین سیگار و سردرد وجود دارد؟

با توجه به اهمیت موضوع باید بگوییم که خوشبختانه در این باره مطالعات متعددی در مورد ارتباط سیگار و سردرد در بهترین کلینیک های تخصصی مغز و اعصاب و توسط بهترین متخصص ها صورت گرفته است. و نتیجه این تحقیق و بررسی ها نیز نشان داده است که نیکوتین موجود در سیگار که یک ماده وازواکتیو است می تواند باعث تغییر سایز عروق خونی مغز (انقباض رگ) شده و باعث شروع سردرد میگرنی شود و در بیشتر موارد نیز سر درد ناشی از استنشاق دود سیگار چه به طور مستقیم توسط فرد سیگاری و چه به طور غیر مستقیم توسط اطرافیان و از طریق تحریک مخاط گلو و بینی منجر به سردرد شود.

 

سردرد خوشه ای و نیکوتین

در میان سردرد ها سردرد خوشه‌ای نوعی از سردرد ها است که علائم آن با استعمال سیگار، قلیان و مشروبات الکی تشدید می ‌شود به همین دلیل این بیماری در مردان شایع‌ تر از زنان است.

افراد سیگاری که دچار سر درد های میگرنی می شوند

با توجه به این که در بیشتر موارد افرادی که دارای سر درد میگرنی هستند بعد از استعمال دخانیات بیشتر دچار حملات سردرد می شوند، اما درباره ازتباط مصرف دخانیات و سر درد میگرنی هنوز چیزی اثبات نشده است اما همچنان توصیه جدی به ترک سیگار جهت کاهش ریسک سکته های مغزی و قلبی و حوادث عروقی مغز، انواع سرطان علی الخصوص کانسر ریه می شود. از این رو و با توجه به خطرات حاصله از مصرف سیگار به تمام افراد به خصوص افرادی که زمینه ابتلا به سردرد را دارند توصیه می ‌شود تا از استعمال یا قرار گرفتن در معرض درد ناشی از مواد دخانی به شدت خودداری نمایند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط