درمان تایم
درمان تایم
آلودگی هوا و سردرد

رابطه آلودگی هوا و سردرد

رابطه آلودگی هوا و سردرد , مهم ترین سوالی که درباره سر درد و الودگی وجود دارد این است که آیا آلودگی هوا روی سردرد تاثیر دارد؟ : افزایش غلظت آلاینده‌ های هوا موجب بروز سردرد و تشدید آن در تمام افراد به خصوص در افراد مبتلا به میگرن می‌شود. با توجه به این که مهم‌ ترین عامل بروز سردرد های میگرنی ژنتیک است اما برخی عوامل از جمله انواع بوها، آلاینده‌های هوا و . . . نیز در بروز و تشدید این نوع سردردها موثر هستند.

سردرد های میگرنی موجب بروز درد در قسمت پیشانی و جلوی سر می‌شود اما زمانی‌که آلودگی هوا افزایش می‌یابد این بیماران از دردهای ناحیه پشت سر شکایت می‌ کنند. کاملا مشخص است که برای سلامتی نیاز به استنشاق هوای پاکی را دارید و کیفیت هوایی که تنفس می کنیم روی سلامتمان اثراتی دارد.

آلودگی هوا و سردرد

تاثیر آلودگی هوا بر روی ارگان های حساس

بیشترین تاثیر آلودگی هوا بر روی ارگان های حساس مثل سیستم عصبی و سیستم تنفسی است که نشانه های کلی تاثیر آلودگی هوا بر بدن انسان شامل علائم تنفسی مثل سرفه، سوزش گلو، عفونت های تنفسی و . . . است. بیشتر متخصصان بر این باور هستند که در مناطقی که افزایش آلودگی بیشتر است بروز حوادث قلبی عروقی و سکته های مغزی نیز در این مناطق بیشتر است.

سر درد در اثر استتنشاق هوای آلوده نیز یک علامت بسیار شایع که نمی شود آنرا نادیده گرفت از این رو بیشتر افراد آلودگی هوا را باعث تحریک سردرد شان می دانند. معمولا افرادی نیز که به میگرن مبتلا نیستند ممکن است به دلیل افزایش آلاینده‌های هوا دچار گشاد شدن عروق و کاهش اکسیژن مغز شوند که این مساله آنها را در معرض ابتلا به سردرد قرار می‌دهد. مواجهه با مواد شیمیایی و ذرات معلق موجود در هوا می تواند باعث تحریک سردرد شود.

رابطه الودگی و میگرن

معمولا بیشتر افرادی که دچار سردرد های تکرار شونده مثل میگرن و سردرد تنشی می شوند در مواجه با محیط آلوده و استنشاق هوای آلوده اظهار می کنند که هوای آلوده باعث بدتر شدن سردرد و یا تحریک و یا ایجاد سردرد شان می شود که این بدتر شدن می تواند شامل افزایش فرکانس و تعداد دفعات حملات سردرد و همچنین شدت حمله سردرد شود و حتی بیمار را راهی اورژانس یا بیمارستان کند.

یکی از این علت های سر درد میگرنی ذرات آلوده کننده هوا است که می توانند باعث تحریک پایانه های عصبی که از عصب تریژمینال عصب دهی می شوند شود و باعث آزاد شدن نوروترانسمیترهای درد و ایجاد حمله سردرد میگرن شوند. و از طرف دیگر نیز استنشاق هوای آلوده با اکسیژن کم باعث اختلال در خونرسانی ماهیچه های سر و صورت و گردن و ایجاد تنش و گرفتگی عضلات سر و صورت و گردن شده و از این رو نیز می تواند که باعث بیشتر شدن سردرد های تنشی یا میگرن شود.

تحقیقات نشان داده اند که رابطه مستقیم بین میزان الودگی در هوا و شدت و فرکانس سردرد وجود دارد. مواد موجب آلودگی شامل دود سیگار، مونوکسید کربن، سرب، پروپان، گاز های طبیعی مثل NO2 و SO2 و ذرات معلق است.

بر همین اساس درباره رابطه سردرد و آلودگی هوا مطالعه ای در ایالت سنتیاگو آمریکا شهر Chile انجام شد که با توجه به این که این شهر در بین کوه ها قرار گرفته و فاکتور های مختلف آلوده کننده هوا شامل ازون (Ozone)، مونوکسید کربن، ذرات معلق موجود در هوا، دود حاصل از سوختن سوخت های فسیلی مثل بنزین و گازویئل باعث تشدید و ایجاد تمام انواع سردرد می شوند که از این بین میگرن بیشترین تاثیر را می پذیرد. ازون از بین مواد آلوده کننده هوا بیشترین تاثیر را روی شدت سردرد دارد.

در زمان آلودگی هوا علاوه بر اینکه میزان اکسیژن در محیط کاهش می‌یابد خستگی فیزیکی نیز سبب تشدید حملات میگرنی می‌شود لذا توصیه می‌کنیم بیماران حتی‌المقدور از قرار گرفتن در محیط‌های آلوده به شدت خود داری کنند. با توجه به خطراتی که استنشاق هوای الوده برای بیشتر افراد دارد از این رو به تمام افراد توصیه می‌شود از تردد های غیر ضروری در سطح شهر خود داری کنند و یا در صورت تردد از ماسک های فیلتر دار استفاده نمایند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط