درمان تایم
درمان تایم

بهترین روش سفید کردن دندان

دندان‌ها به دلایل مختلفی می‌توانند کدر شود. برخی از مواد غذایی با اسیدیته کردن محیط دهان، سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. همچنین افرادی که دخانیات، قهوه، چای و… مصرف می‌کنند بیشتر در معرض تغییر رنگ و کدر شدن دندان قرار دارند. در آخرکهولت و افزایش سن می‌تواند به فرسودگی و تغییر رنگ دندان منجر شود. اکثر بیماران برای رفع این کدری به دندان‌پزشکان مراجعه می‌کنند. ولی روش‌های خانگی هم وجود دارند که تاحد کمی می‌تواند کمک کننده باشند.

دکتر حسین بهمنی بهترین متخصص کامپوزیت دندان و لمینت دندان در ایران می باشد.

انواع تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ خارجی

تغییر رنگ خارجی همان‌طور که از نامش پیداست در سطح خارجی دندان اتفاق می‌افتد. در جامعه اصلاح زرد شدن دندان نام دارد. این نوع از تغییر رنگ به بافت دندان آسیب نمی‌زند و از مینای دندان عبور نمی‌کند. و آنچه به‌عنوان روش‌های خانگی معرفی می‌شود برای درمان این نوع تغییر رنگ مؤثر است.

تغییر رنگ داخلی

در تغییر رنگ داخلی دندان، اصلی‌ترین ناحیه‌ای که درگیر می‌شود، عاج دندان است. در برخی موارد این تغییر رنگ همراه با ساییده شدن مینای دندان است. برای برطرف کردن این نوع تغییر رنگ، نمی‌توان از روش‌هایی مانند بلیچینگ یا روش‌های خانگی استفاده کرد. بنابراین برای سفید کردن دندان‌هایی که مشکل تغییر رنگ داخلی دارند، از روش‌هایی مانند لمینت، لومینرز و باندینگ استفاده می‌کنند.

تغییر رنگ براثر کهولت سن

با افزایش سن احتمال فرسودگی دندان‌ها نیز افزایش می‌یابد. درواقع کدری و تغییر رنگ دندان‌ها در اثر کهولت سن، ترکیبی از دودسته تغییر رنگ دندان است. مناسب‌ترین درمانی که می‌توان برای این دسته از افراد انتخاب کرد، روش ونیر و باندینگ است.

سفید کردن دندان در خانه

برخی افراد با روش‌های پزشکی مخالف هستند و از روش‌های خانگی برای رفع کدری و بدرنگی دندان استفاده می‌کنند. روش‌های خانگی معمولاً به‌خوبی مؤثر نیستند و مانند روش‌های پزشکی از پس سفید کردن دندان برنمی‌آیند. اما در ادامه تعدادی از این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

سفید کردن دندان با استفاده از جوش‌شیرین

در این روش جوش‌شیرین را با آب مخلوط کرده و یا آن را با مواد اسیدی مانند آب‌لیمو یا سرکه ترکیب می‌کنند و سپس روی دندان قرار می‌دهند. جوش‌شیرین مانند یک ساینده است. اما زمانی که با سرکه یا آب‌لیمو ترکیب می‌شود تبدیل به یک نوع اسید خورنده می‌شود و در درازمدت می‌تواند باعث آسیب جدی به مینا دندان شود و درنهایت سبب پوسیدگی دندان شود.

آیا با استفاده از زغال می‌توان دندان را سفید کرد؟

شاید تعجب کرده باشید، مگر می‌شود با استفاده از زغال دندان‌ها را سفید کرد؟

در این‌جا اینجا منظور از زغال، همان زغال‌های معمولی نیستند. بلکه در اینجا به زغال فعال اشاره دارد. زغال فعال هم مانند جوش‌شیرین خاصیت سایندگی دارد. بنابراین می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان و درنهایت منجر به پوسیدگی دندان شود. همچنین زغال فعال یک ماده معدنی بی‌خطر است، اما باید دقت داشته باشید هنگامی‌که از زغال فعال استفاده می‌کنید، باعث ایجاد زخم یا آسیب‌دیدگی‌های دیگر نشوید. اگر هرگونه زخم باز دارید از استفاده از زغال فعال پرهیز کنید.

قیمت سفید کردن دندان

قیمت سفید کردن دندان بستگی به روشی که برای رفع کدری دندان استفاده می‌شود دارد و متغیر است. بنابراین بهتر است برای این‌که قیمت‌ سفید کردن دندان را بدانید، بهتر است به مطب مراجعه کنید تا بهترین روش سفید کردن دندان برای شما تشخیص داده شود.

سفید کردن دندان چیست؟

سفید کردن دندان به معنی فرایندی است که در آن با استفاده از روش‌های خاص می‌توان دندان‌هایی را که کدر شده‌اند را سفید کرد و زیبایی دندان را به آن بازگرداند.

انواع روش‌های سفید کردن دندان

دندان‌پزشکان از روش‌های زیادی برای سفید کردن دندان استفاده می‌کنند. دندان‌پزشکان ابتدا علت بدرنگی دندان را پیدا می‌کنند و سپس روش مناسب برای سفید کردن دندان را انتخاب می‌کنند. انواع روش‌های سفید کردن دندان عبارت‌اند از: جرم‌گیری و پالیش دندان، بلیچینگ، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.

سفید کردن دندان به کمک جرم‌گیری و پالیش دندان

 جرم دندان علاوه بر ظاهر بدی که دارد، باعث بیماری و مشکلات لثه خواهد شد. جرم دندان ابتدا یک ماده سفید و نرمی است و در نزدیکی لثه تجمع می‌کند و پلاک دندانی را تشکیل می‌دهد. این پلاک‌ها به‌مرور سفت شده و تبدیل به جرم دندان می‌شوند. دندان‌پزشکان جرم‌گیری را هر شش ماه یک‌بار برای سلامت دندان توصیه می‌کنند. جرم‌گیری و پالیش دندان تا حدودی نتیجه قابل قبولی دارد اما نمی‌تواند به‌خوبی مؤثر باشد. زیرا ممکن است علت تغییر رنگ دندان به عوامل دیگر بستگی داشته باشد.

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ یک روش سریع و بی‌خطر دندان است. اگر دندان‌های مرتبی دارید بلیچینگ دندان یک روش بی‌خطر و مفید برای شماست. بلیچینگ را هم در خانه و هم در مطب می‌توان انجام داد. روش خانگی تدریجی است اما روش بلیچینگ در مطب، سریع‌تر است. بهترین روش بلیچینگ روش ترکیبی است.

سفید کردن با استفاده از کامپوزیت دندان

در این روش با استفاده از مواد کامپوزیت می‌توان دندان‌ها را سفید کرد. کامپوزیت علاوه بر سفید کردن دندان به بهبود طرح لبخند شما نیز کمک خواهد کرد. سفید کردن دندان درروش کامپوزیت دندان ماندگاری بیشتری در مقابل بلیچینگ دارد.

لمینت و سفید کردن دندان

با استفاده از لمینت دندان می‌توان دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند دوباره سفید کرد. لمینت دندان مانند کامپوزیت می‌تواند به بهبود فرم دندان و اصلاح طرح لبخند نیز کمک کند. ماندگاری لمینت نسبت به سایر روش‌های سفید کردن دندان بیشتر است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط