درمان تایم
درمان تایم
مراحل نصب لمینت دندان

مراحل نصب لمینت دندان

مراحل نصب لمینت دندان : لمینت دندان یکی از بهترین و پر طرفدارترین درمان در دندانپزشکی زیبایی است . با این درمان دندان ها کاملا یک دست و بسیار زیبا میشوند و در زیبایی لبخند نیز تاثیر زیادی دارد . تمامی افرادی که لمینت دندان انجام داده اند کاملا مراحل نصب لمینت دندان را تجربه کرده اند. در این مقاله قصد داریم مراحل نصب لمینت دندان را به صورت کامل شرح دهیم .

افرادی که هنوز لمینت دندان انجام نداده اند یک سری سوالات همیشه فکرشان را مشغول کرده است . سوالاتی مانند : آیا لمینت دندان درد دارد یا نه ؟ مراحل نصب لمینت دندان به چه صورت است ؟ آیا لمینت در یک روز قابل انجام است یا نه ؟ و کلی سوال دیگر در اینجا می خواهیم با توضیح دادن تمام مراحل نصب لمینت دندان به این سوالات نیز پاسخ دهیم .

مراحل نصب لمینت دندان

شرح مراحل نصب لمینت دندان

نصب لمینت دندان برای هر فردی زمان خاصی را می طلبد و همچنین به میزان ناهنجاری های دندان شخص بستگی زیادی دارد اما به طور کلی و معمول مراحل نصب لمینت دندان شامل موارد زیر می باشد :

  • آماده سازی دندان جهت نصب لمینت
  • تراش دادن مینای دندان جهت نصب
  • قالب گیری از دندان ها
  • لمینت موقت برای دندان
  • ساخت لمینت اصلی دندان ها
  • نحوه گذاشتن لمینت دندان
  • روش چسباندن لمینت دندان

نکته مهم

لمینت دندان در برخی از موارد جای ارتودنسی دندان را می گیرد و می توانید برخی از ناهنجاری های خفیف در دندان را با پوشش لمینتی تصحیح کنید .

لمینت دندان

آماده سازی دندان ها

اولین مرحله نصب لمینت دندان آماده سازی دندان ها می باشد . در روش های سنتی لمینت دندان بیمار بعد از مراجعه به دندانپزشک و در وقت تعیین شده توسط دندانپزشک مرحله آماده سازی دندان های بیمار آغاز می شود . باید دقت داشته باشید که در لمینت دندان به شکل سنتی آماده سازی دندان بسیار اهمیت دارد و کمک بزرگی در گرفتن نتیجه بهتر خواهد کرد. این کار برای ظاهر کار و چسبندگی لمینت ها بر روی دندان مهم می باشد .

تراشیدن مینای دندان

جهت لمینت دندان نیاز است تا دندانپزشک مقدار تعیین شده از مینای دندان را بتراشد . میزان این تراشیدگی نیز بستگی به نحوه قرارگیری لمینت دندان و با تشخیص دندانپزشک دارد. در اکثر موارد حدودا 0.5 تا 0.7 میلی متر از مینای دندان تراش داده می شود . و در برخی از موارد میزان تراشیدگی به حدی کم است که نیاز به بی حسی نیز نمی باشد .

قالب گیری از دندان برای لمینت

بعد از مرحله اول نصب لمینت دندان دندانپزشک با استفاده از مواد قالب گیری دندان و گذاشتن آنها بر روی دندان ها آن را در اطراف دندان ها سفت می کند و شکل دندان ها به صورت کامل بر روی این مواد می افتد . دندانپزشک این قالب را به لابراتوار دندان جهت ساخت لمینت دندان می فرستد.

در تکنولوژی نوین برای لمینت دندان CEREC پزشک می تواند یک سری تصویر با ریز جزئیات از دندان تهیه کند و در سیستم های کامپیوتری با استفاده از نرم افزار آنها را پردازش کند و به کمک این نرم افزار ها تصاویر 3 بعدی از دهان و دندان های بیمار ایجاد می کند که در نهایت با استفاده از سیستم فرز می تواند لمینت ها را تولید کند .
برای استفاده از تکنولوژی پیشرفته CEREC دندانپزشک باید تخصص بالایی داشته باشد و اینکه این نرم افزار و سیستم ها را در اختیار داشته باشد که در بین اکثر کلینیک های بسیار مجهز دندانپزشکی هم این سیستم ها بسیار نادر است .

لمینت موقت دندان

در اکثر موارد که دندانپزشکان با لابراتورهای لمینت سازی بیرون از کلینیک دندانپزشکی کار می کنند . به دلیل مدت زیادی که برای ساخت لمینت دندان طول می کشد شاید بیش از دو سه هفته . لذا در مواقعی که بیمار نیاز زیادی داشته باشد دندانپزشک از لمینت موقت برای بیمار استفاده می کند .

همچنین بیشتر پزشکان برای محافظ از زمینه کاری که بر روی دندان ها ایجاد کرده اند از لمینت موقت نیز استفاده می کنند . این مورد بر اساس میزان تراش مینای دندان تعیین می شود که پزشک تصمیم به استفاده از لمینت موقت داشته باشد یا نه .

لمینت دندان

ساخت لمینت دندان

ساخت لمینت دندان یکی دیگر از مراحل نصب لمینت دندان می باشد . فرایند لمینت دندان برای اکثر پورسلاین های مورد استفاده یکسان نمی باشد اما روند کلی کار به یک شکل انجام می پذیرد .

ساخت لمینت دندان در لابراتور و با قالبی که دندانپزشک برای مسئول آنجا ارسال کرده است ساخته می شود . و دارای مراحل خاص خود است که در مقاله ای دیگر بدان می پردازیم

ساخت تک مرحله ای لمینت دندان

در کلینیک های دندانپزشکی مجهز و دارای تجهزیات مدرن و پیشرفته از تکنولوژی CEREC برای ساخت لمینت دندان استفاده می شود که روند کار ساخت لمینت را بسیار سریعتر می کند . تصاویری که دندان پزشک در نرم افزار های کامپیوتری و ویژه این تکنولوژی تجزیه تحلیل کرده است را به یک سیستم فرز می فرستد . و این سیستم همانند چاپگر های 3 بعدی در کمتر از چند دقیقه ایجاد می کند .

طریقه نصب لمینت دندان

بعد از اتمام ساخت ونیرها ؛ دندانپزشک آنها را دوباره بررسی می کند و اطمینان حاصل می کند که با قرارگرفتن آنها بر روی دندان هیچ مشکل پیش نخواهد آمد . در صورتی که لازم باشد می تواند آنها را تراش دهد تا به حد استاندارد برسد و شکل مد نظر را ایجاد کند . همچنین با طرح لبخند بیمار و رنگ طبیعی خنده بیمار ؛ رنگ لمینت را مقایسه می کند . تا بتواند بهترین نتیجه از کار را ارائه دهد.

قبل از نصب لمینت دندان دندانپزشک برای چسبندگی عالی روی دندان از یک نوع ژل اسیدی استفاده می کند که با ایجاد خوردگی بر روی سطح دندان ؛ حالت زبری پدید می آورد .

روش چسباندن لمینت دندان

دندانپزشک با استفاده از یک ماده چسبنده سیمانی بدین صورت که ماده سیمانی را در پشت لمینت ها پخش می کند و ونیر ها را در جلو دندان قرار می دهد . پورسلاین ها را به دندان فشار می دهد تا کاملا در جای خود قرار بگیرند و برای سخت شدن مواد از نور محکم کننده استفاده می کند .

این مرحله نهایی نصب لمینت دندان بود و شما برای اینکه بتوانید عمر لمینت دندان ها را بالا ببرید باید به توصیه های دندانپزشک توجه کنید و رعایت کامل بهداشت دهان و دندان را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

توجه

شما بعد از اتمام مرحله نهایی نصب لمینت دندان می توانید بلافاصله هر نوع عمل زیبایی دندان را انجام دهید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط