درمان تایم
درمان تایم
آرتروپلاستی یا آرترودز

آرتروپلاستی ( تعویض مفصل ) ران یا آرترودز ( خشک کردن مفصل ) ران

آرتروپلاستی ( تعویض مفصل ) ران یا آرترودز ( خشک کردن مفصل ) ران , هر کدام از این روشها برای درمان مفصل ران دارای مزایا و مشکلات خاص خود هستند :  همان گونه که در مقاله های قبلی نیز اشاره داشتیم در حال حاضر از جمله درمان های رایج برای افرادی که به خاطر خراب شدن مفصل ران ، دارای درد شدید لگن می باشند ، تعویض مفصل ران می باشد. و خوشبختانه عمل جراحی تعویض ران نیز یکی از موفقیت آمیزترین عمل های جراحی می باشد که قادر می باشد که درد بیمار را برطرف ساخته و حرکات مفصل ران را بهبود ببخشد و لنگش و گوتاهی اندام تحتانی بیمار را تا حد زیادی برطرف سازد.لازم به ذکر است که یک عمل جراحی دیگری هم به نام آرترودز یا خشک کردن مفصل ران هم وجود دارد که پزشکان از آن در درمان بیمارانی که مفصل ران آن ها به شدت تخریب شده است و دارای درد شدیدی می باشند ،بهره می برند.

آرتروپلاستی یا آرترودز

گفتنی است که در این نوع از جراحی یر استخوان ران به حفره استابولوم جوش داده می شود تا حرکات مفصل ران کاملا از میان برود. باید بگوییم که پزشک جراح ارتوپد هم می تواند با استفاده از آرتروپلاستی ( تعویض مفصل ران ) و هم هم با آرترودز ( خشک کردن ) مفصل ران ،درد بیمار خود را برطرف سازد ولی هر یک از این روش ها دارای معایب و مزیای خاص خود می باشند.

از جمله معایب ومشکلات آرترودز یا خشک کردن مفصل ران این می باشد که بعد از آنکه پزشک آن را برای بیمار انجام داد ؛حرکات مفصل ران بیمار کاملا از بین می رود. لذا بیمار قادر نمی باشد که به درستی بنشیند ،در زمان راه رفتن دارای لنگش می باشد و همین طور بعد از جراحی فشار زیادی به مفاصل زانو و ستون مهره وارد می شود که می تواند باعث آسیب آن ها شود.

و این در صورتی می باشد که در عمل جراحی تعویض مفصل ران نه تنها حرکات مفصل ران بیمار از بین نمی رود بلکه حرکات مفصل ران او از قبل هم بهتر می گردد. ولی اگر از بعد دیگری هم به عمل جراحی تعویض مفصل ران نگاه بکنیم متوجه خواهیم شد که این نوع درمان هم احتمال دارد که با مشکلاتی مانند ،دررفتگی مفصل ،عفونت مفصل مصنوعی ،لق شدن و شکستگی اطراف مفصل مصنوعی همراه باشد.و این در صورتی می باشد که این مشکلات در جراحی آرترودز وجود ندارند و یا بسیار اندک می باشند.

پزشک عمل آرترودز را یک بار برای همیشه برای بیمار انجام می دهد و تا پایان عمر بیمار نیازی به انجام عمل جراحی مجدد نمی باشد ولی در جراحی تعویض مفصل ران احتمال دارد که فرد بعدا مجددا نیاز به تعویض مفصل مصنوعی ران داشته باشد. با توجه به موارد بالا ،ما به بیماران به صورت سنتی پیشنهاد می کنیم که در سنین پایین و اگر کار بدنی سنگین انجام می دهند روش آرترودز را برای برطرف ساختن درد خود انتخاب نمایند.

آرترودز

ولی با همه این تفاسیر در طی دهه های اخیر تحولاتی در این علم روی داده است که روش درمانی آرترودز کم کم در حال فراموش شدن می باشد واین عمل روز به روز بیشتر جای خود را به عمل جراحی تعویض مفصل ران و یا همان آرتروپلاستی ران می دهد.

از جمله دلایل این امر هم مواردی می باشد که در زیر ذکر شده است:

  • خوشبختانه امروزه پیشرفت های زیادی در زمینه ساخت مفاصل مصنوعی صورت گرفته و مفاصل مصنوعی بهتری تولید شده است و هم اینکه در زمینه تکنیک های جراحی نیز پیشرفت های چشم گیری صورت گرفته است و تکنیک های جراحی ارتقا پیدا کرده است.و در پی این مسائل عمر مفاصل مصنوعی افزایش پیدا کرده و عوارض ناشی از آن هم کاهش پیدا کرده است.
  • امروز روز کارهای سنگین را ماشین ها انجام می دهند و کارهایی که بر عهده انسان ها می باشد بسیار سبک می باشند.
  • باید توجه شود که در فعالیت های ورزشی که سنگین بوده و به قدرت زیادی نیاز می باشد ،نایز به حرکات نیز می باشد و درست است که فشار زیاد به مفصل مصنوعی در زمان ورزش می تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند ولی خشک کردن مفصل در اساس با انجام ورزش در تناقض می باشد زیرا مفصل دیگر نمی تواند حرکت کند.

آرتروپلاستی ران

با توجه به مسائل ذکر شده در این مقاله ،در حال حاضر عمل جراحی آرترودز مفصل ران به صورت نادر و آن هم برای تنها بری آقایان جوان که دارای سن کمتر از 24 سال بوده و در عین حال کاربدنی سنگینی انجام می دهند ،پیشنهاد می شود.به غیر از این بیماران پزشک جراح ارتوپد انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران و یا همان آرتروپلاستی را برای بیماران خود توصیه می کند زیرااین عمل جراحی همان طور که قبلا هم اشاره داشتیم علاوه بر اینکه می تواند درد بیمار را برطرف سازد می تواند حرکات مفصل ران را بهبود بخشیده و لنگش بیمار را هم از بین ببرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط