درمان تایم
درمان تایم
آرتروپلاستی ران برای چه کسی مفید است

تعویض مفصل ران برای چه کسی مفید است

تعویض مفصل ران برای چه کسی مفید است : باید توجه شود که پزشکان به این خاطر عمل جراحی تعویض مفصل ران را برای بیماران انجام می دهند که بتوانند درد مفصل ران بیمار خود را برطرف سازند. این بیماران به دلایل مختلفی دچار آسیب شدید و غیر قابل برگشت مفصل ران شده اند. این آسیب های شدید و غیر قابل برگشت را ،علل مختلفی می تواند ایجاد کرده باشد و همین طور بیمار های گوناگونی می تواند سبب خرابی شدید مفصل ران در ناحیه لگن شده باشد.

باید بگوییم که عمل جراحی تعویض مفصل ران برای فردی می تواند مناسب باشد که در آن فرد مفصل ران تا حدودی زیادی تخریب شده و داشتن یک زندگی راحت و بدون درد سر را از او سلب کرده است.عوامل زیادی قادر می باشند که مفصل ران فرد را تخریب کرده و از حرکات مناسب آن جلوگیری کنند.در ضمن همیت عوامل قادر می باشند که سبب درد مفصل هم بشوند.در اینگونه موارد فرد باید از جراحی تعویض مفصل لگن و ران بهره ببرد.

آرتروپلاستی ران برای چه کسی مفید است

ما در ادامه این مقاله مهمترین این بیمار ها را برای شما توضیح خواهیم داد .

آرتروز یا ساییدگی مفصل

این عارضه بیشتر در افراد سالخورده دیده می شود و امکان دارد سابقه خانوادگی هم در آن موثر باشد. در افرادی که به صورت مادرزادی ،استابولوم کم عمقی دارند ( به این شرایط دیسپلازی هیپ گفته می شود ) آرتروز و ساییدگی لگن امکان دارد در سنین جوانی به وجود آید.در صورتی که آرتروز هیپ شدت بیشتری داشته باشد ،در این شرایط نیاز می باشد که برای بیمار عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران انجام شود.

روماتیسم

باید بگوییم که در بیمارهای روماتیسمی جنس مایع مفصلی غیر طبیعی می باشد و این مایع هم به مقدار زیادی ترشح می شود از انجایی که این مایع حاوی مواد مضری می باشد لذا کم کم غضروف مفلی فرد را تخریب کرده و این تخریب مفصلی سبب درد و محدودیت حرکتی می گردد. گفتنی است که روماتیسم دارای انواع مختلفی می باشد اما دو نوع آن بیشتر از دیگر انواع آن می توانند سبب تخریب مفصل ران گردند.

روماتیسم مفصلی و بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان از گروه روماتیسم هایی می باشند که قادر می باشند مفصل ران را گرفتار کرده و سبب تخریب آن گردند.در صورتی
که تخریب مفصل ران به خاطر روماتیسم شدید باشد در این شرایط بهتر می باشد که برای بیمار عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران انجام شود.

ضربه شدید به مفصل لگن یا ران

در صورتی که ضربه شدیدی به مفصل ران فرد وارد شود این ضربه می تواند سبب شکستگی استابولوم یا سر استخوان ران شود.در ضمن ضربه می تواند با وارد کردن آسیب به غضروف مفصل و یا با وارد کردن آسیب به خونرسانی سر فمورهم سبب خرابی مفصل هیپ گردد. در صورتی که هر یک از این قسمت ها بد جوش بخورد و یا جوش نخورد ؛سطح مفصل ناهموار شده و در نتیجه آن ساییده شدن سطوح مفصل درد و محدودیت حرکت ان می باشد.این شرایط همین طور می تواند در نهایت سبب آرتروز و ساییدگی مفصل ران در لگن گردد.

چنانچه تخریب مفصلی به دنبال شکستگی های شدید لگن باشد ،در این صورت نیاز می باشد که برای بیمار عمل جراحی تعویض مفصل ران انجام شود.

سیاه شدن سر استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران و یا همان نکروز سر استخوان که اغلب به دنبال استفاده از داروهای کورتن دار و برخی مواقعع استفاده از الکل یا مواد مخدر تزرقی ایجاد می شود.

این بیماری سبب می شود که شکل کروی سر استخوان ران تغییر کرده و همین امر سبب سائیدگی مفصل می گردد .چنانچه تغییر شکل سر استخوان ران دارای شدت بیشتری باشد این شرایط سبب تخریب یا آرتروز مفصل ران می گردد. در صورتی که سیاه شدن سر استخوان ران سبب تخریب یا آرتروز شدید مفصل گردد در این صورت نیاز می باشد که برای بیمار جراحی تعویض مفصل ران انجام شود.

گرفتن تصمیم برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران و لگن :

در حقیقت زمانی که یک فرد تصمیم می گیرد که عمل جراحی تعویض مفصل را انجام دهد ؛برای یک روش درمکانی تصمیم گیری می کند .باید بگوییم که این عمل جراحی یعنی تعویض مفصل ران ؛ یک عملی می باشد که تنها پزشک برای انجام آن تصمیم گیری نمی کند و پزشک و بیمار هر دو باهم برای این کار تصمیم گیری می کنند. و همین طور خانواده بیمار نیز در این تصمیم گیری دخیل می باشند در واقع باید بگوییم که مهمترین عامل مشخص کننده این که آیا این عمل جراحی یعنی عمل جراحی تعویض مفصل برای بیمار مفید می باشد یا نه ،شدت دردی می باشد که بیمار دارد .

صحیح ترین و بهترین روش علمی درمان این می باشد که نخست پزشک معالج تمام تلاش خود را بکند که درد بیمار خود را با استفاده از روش های طبی و بدون نیاز به جراحی از بین ببرد و در صورتی که این روش در کاهش درد بیمار موثر واقع نشد ؛در این صورت پزشک باید با مشورت بیمار برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران بیمار تصمیم گیری کند.

ولی در برخی موارد پزشک ارتوپد می تواند با معاینه بیمار و بررسی های تصویربرداری پی ببرد که آیا استفاده از زمان برای امتحان کردن روش های غیر جراحی اصلا کار درستی است یا نه ،و آیا استفاده از روش های غیرجراحی می تواند سبب کاهش درد بیمار شود. در صورتی که احتمال تاثیر روش های طبی وجود داشت پزشک نخست آن ها را امتحان می نماید و در غیر این صورت از همان ابتدای امر به بیمار پیشنهاد می کند که عمل جراحی تعویض مفصل ران را انجام دهد.

بهترین پزشکان و متخصصان ارتوپد را در اینجا پیدا کنید : متخصص ارتوپد

چند اقدام طبی که احتمال دارد سبب کاهش درد لگن بیمار شوند عبارت می باشند از:

  • بیمار باید سعی کند که ناحیه لگن خود را گرم نگه دارد
  • بیمار بایست در صورت داشتن اضافه وزن ،وزن را کاهش دهد
  • استفاده از داروهای مسکن
  • فرد بهتر می باشد که برخی از عادت های روزمره خود مانند خودداری از ورزش ها یا فعالیت های بدنی شدید یا استفاده از توالت پایه دار (فرنگی ) را تغییر دهد.

در صورتی که فرد موارد گفته شده در فوق را رعایت کند ولی باز هم :

فردی در حدی دارای درد باشد که نتواند فعالیت های روزانه خود مانند راه رفتن و خم کردن مفصل ران را انجام دهد و یا در زمان استراحت و خواب هم دارای درد باشد و خشکی مفصل بیمار به اندازه ای باشد که اجازه ندهد که بیمار پای خود را از روی زمین بلند کند و یا اینکه بیمار به علل مختلف نمی تواند داروهای مسکن مصرف کند، در این وضعیت پزشک معالج با مشورت بیمار خود تصمیم می گیرند که عمل جراحی تعویض مفصل ران را برای بیمار انجام دهند تا هم شدت درد بیمار کاهش پیدا کند و هم عملکرد مفصل ران بیمار بهبود پیدا کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط