درمان تایم
درمان تایم
عوارض عمل بای پس معده

خطرات و عوارض عمل بای پس معده

خطرات و عوارض عمل بای پس معده , آیا عمل بای پس معده خطرناک است ؟ , عمل بای پس معده چه خطرات و عوارضی می تواند برای بیمار داشته باشد؟ : درست است که عمل جراحی بای پس معده دارای فواید و مزایای زیادی می باشد ولی بای توجه زیادی هم به خطرات آن شود.و عوارض آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد.یکی از شایع ترین عوارض این روش درمانی چاقی ،تهوع و استفراغ می باشد که در بیشتر موارد با گذشت زمان و رعایت یک رژیم غذایی سالم برطرف می گردد.و در صورتی هم که فرد از رژیم غذایی مناسبی استفاده کند وهمچنین مکمل های غذایی و ویتامین های تجویزی پزشک را به صورت مرتب مصرف نماید ،می توان به ندرت شاهد کمبود های تغذیه ای بود.

عوارض عمل بای پس معده
عوارض عمل بای پس معده

در واقع عوارض عمده این عمل جراحی امکان دارد که سبب فوت بیمار شود که بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است ،محققان به این نتیجه دست پیدا کرده اند که خطر مرگ پس از عمل جراحی بای پس معده ،کمتر از یک درصد می باشد.در حقیقت نرخ مرگ و میر ناشی از جراحی بای پس معده مانند مرگ و میر مرتبط با روش های عادی جراحی همانند برداشتن کیسه صفرا می باشد .

بیشتر بخوانید : درمان سریع چاقی

دیگر خطرات و عوارض عمل بای پس معده عبارت است از :

آمبولی ریوی :

در این حالت یک لخته خون بعد از عمل جراحی ایجاد گشته و سپس از طریق گردش خون به ریه ها انتقال پیدا می کند که می تواند منجر به درد قفسه سینه ،تنگی نفس ،شوک ،غش ،ضربان قلب سریع و حتی مرگ فرد شود.در بیشتر موارد می توان با استفاده از رقیق کننده های خون (ضد انعقاد) درمان کرد.ولی با همه این حرف ها در صورتی که شرایط به وجود آمده تهدیدی برای زندگی فرد باشد ،باید فرد هر چه سریعتر جراحی شود.

نشت :

در واقع این حالت زمانی می تواند روی دهد که بافت عده و روده به خاطر ایجاد سوراخ قادر به انتقال درست مواد غذایی نباشند و این مواد به فضای داخلی شکم نشت پیدا کند.این نشت و سوراخ ایجاد شده در اکثر موارد در صورت کشف به موقع قابل ترمیم می باشد.نشانه هایی که نشت می تواند داشته باشد عبارت می باشند از درد شدید ،افزایش ضربان قلب و تب.پزشک با استفاده از دو روش قادر می باشد که محل نشت را مورد بررسی قرار دهد.روش اول تست کیسه به وسیله ی هوای خالی و به کمک حباب های ایجاد شده و دیگری تزریق ماده رنگی و پخش رنگ درون شکم که اغلب با استراحت معده و تغذیه بیمار با سرم درانی می توان آن را درمان نمود اما در برخی مواقع نشت ،نیاز شدیدی به جراحی دارد.

انسداد روده کوچک :

این عارضه امکان دارد که یک مدت زمان کوتاه بعد از عمل جراحی روی داده و یا سال ها پس از جراحی اتفاق بیفتد .و دارای نشانه هایی می باشد که عبارت می باشند از : درد شکم ،تورم و استفراغ.پزشک می تواند آن را به وسیله اسکن رادیوگرافی شکم تشخیص بدهد.برای درمان این بیماری نیز ممکن است فرد نیازمند جراحی باشد.

تهوع :

برای افرادی که عمل جراحی بای پس معده را انجام داده اند ،تهوع یک امر طبیعی می باشد.بیمارن 70% احتمال دارد که بعد از جراحی بای پس معده تهوع را تجربه کنند.اغلب فرد بیمار زمانی دچار تهوع می شود که دستورهای غذایی که به وسیله پزشک معالج پیشنهاد شده است را رعایت نمی کند.دقت به مواد غذایی مصرفی و همین طور روش مصرف آن ها می تواند تا حد زیادی سبب کاهش تهوع بیمار شود.

کم آب شدن بدن بیمار :

فرد زمانی دچار این حالت خواهد شد که مایعات بدن خود را به حد زیادی از دست داده باشد.موثر ترین روش برای پیشگیری از این حالت این می باشد که فرد در طول شبانه روز مایعات زیادی را به صورت جرعه جرعه مصرف کند.در ضمن مصرف مایعات زیاد در هفته اول بعد از جراحی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

سوء هاضمه :

از نشانه های سوء هاضمه احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم می باشد که با نوشیدن مایعات نه تنها برای یک دوره معین از زمان و بلکه به طور کامل اجتناب از غذاهای چرب برطرف می گردد.در صورتی که با استفاده از تغییر در رژیم غذایی فرد موفق به کاهش این بیماری نشود ؛ امکان دارد که از آنتی اکسیدان ها به عنوان یک شکل از درمان برای فرد استفاده شود.ولی بای این کار تحت نظر پزشک معالج بیمار انجام شود.

عفونت محل زخم :

عفونت محل زخم ،در یک طیفوسیعی از 5/1 الی 20% موارد امکان دارد در محل ایجاد اتصال معده به روده در دستگاه گوارش به وجود آید.در صورتی که به وقع شروع به درمان شود ،پزشک می تواند محل زخم را با استفاده از آنتی بیوتیک ها بهبود ببخشد ،در ضمن باید اشاره کنیم که بیشترین خطر بروز عفونت زخم برای روش های جراحی های بازمی باشد.

زخم :

بعد از اینکه بر روی فرد بیمار عمل جراحی بای پس معده انجام شد ؛خطر زخم برای او وجود دارد .بیمارانی که سیگاری می باشند و یا داروهای خاصی مصرف می کنند ،احتمال بیشتری وجود دارد که دچار زخم بعد از عمل جراحی شوند.ما در زیر لیست تعدادی از داروها را که برای پیشگیری از زخم بعد از عمل مفید می باشند ،برای شما ذکر کرده ایم .در ضمن سیگار کشیدن می تواند احتمال ابتلا به زخم بعد از عمل را افزایش دهد لذا افرادی که می خواهند این عمل را انجام دهند در صورت سیگاری بودن بهتر است که پیش از عمل ،این عادت غلط را ترک کنند.و اما لیست داروها عبارت اند از :

  • موترین
  • پپتوبیسمول
  • ایبوپروفن
  • اکسیدرین

از جمله دیگر عوارضی که این عمل جراحی یعنی بای پس معده می تواند برای افراد داشته باشد عبارت هستند از رفلاکس معده (سوزش سر دل) ،فتق داخلی ،ایسکمی بافتی ،تنگی نفس .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط