درمان تایم
درمان تایم
رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده , مواد غذایی که باید بعد از عمل جراحی بای پس معده مصرف شود , توصیه های پزشک متخصص برای بعد از عمل بای پس معده : معده بعد از جراحی بسیار کوچک شده و در حال بهبودی است. وعده های غذایی بزرگ ،مواد غذایی پر فیبر ،نوشابه های گازدار امکان دارد که به بافت معده که حساس شده است ،آسیب وارد کند.

رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

بیشتر بخوانید : درمان سریع چاقی

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی بای پس معده دارای چهار مرحله می باشد

  • مایعات صاف شده : بیمار در هفته اول بعد از عمل باید مایعات صاف شده ای مانند ژله بدون قند ،ابگوشت فاقد چربی و شیر کم چرب استفاده کند.
  • غذاهای پوره شده و پروتئینی : بیمار باید در هفته دوم بعد از عمل تحت نظر جراح خود غذاهای پوره ای را برای چند روز و در حجم کم و با آرامش و آهسته آغاز کند.به عنوان مثال امکان دارد مدت زمان مورد نیاز برای مصرف یک تکه کوچک حدود نیم ساعت زمان نیاز داشته باشد.در این مرحله به بیمار توصیه می شود که روزانه 60الی 70 گرم پروتئین و تقریبا ً 1.5 لیتر مایعات مختلف مصرف کند.بیمار باید از مصرف چربی ،شکر ،کافئین و نوشابه های گازدار خودداری کند. بیمار برای اینکه از مایعات استفاده کند باید این کار را حداقل نیم ساعت قبل و بعد از صرف غذا انجام دهد.
  • غذاهای نرم  : در این مرحله از رژیم غذایی بعد از عمل بیمار باید کم کم مصرف مواد غذایی با بافت نرم را آغاز کند.این مرحله اغلب یک تا سه هفته زمان می برد با توجه به توصیه های جراح یا متخصص تغذیه بیمار در این مرحله می تواند به مصرف گوشت بدون چربی وبرخی از سبزیجات له شده بپردازد.امکان دارد مقداری چربی به مواد غذایی مصرفی فرد نیز اضافه شود.غذاهای نرم توصیه شده عبارت می باشند از موادی مانند ماهی ،سفیده تخم مرغ ،سویا، پنیر بدون چربی ،کنسر ماهی تن،کنسر ویا مرغ خرد شده.و همین طور سبزیجات توصیه شده هم عبارت اند از آووکادو ،لوبیا سبز له شده ،هویچ بخار پز و کدو.
  • غذاهای جامد : در مرحله نهایی رژیم غذایی ساده بعد از عمل ،به تدریج غذاهای جامد وارد رژیم غذایی فرد خواهند شد .مصرف بیش از اندازه و به سرعت غذاهای جدید امکان دارد که باعث نفخ ،سوزش سر دل و شک درد بیمار شود. باید مابین معرفی موا غذایی جدید حداقل یک روز فاصله گذاری داشته باشد.منظور از مرحله چهار ،بازگشت بیار به حالت معمولی مصرف مواد غذایی سالم می باشد که توصیه می گردد با غذاهای نرم آغاز و کم کم به غذاهای جویدنی و پر فیبر ادامه پیدا کند.

بیمار باید سه وعده غذایی اصلی به همراه مصرف مکمل های غذایی تجویزی را را به خاطر داشته باشد و میزان کالری مصرفی باید به 1000 تا 1500 کالری در روز برسد.بیمار باید غذاهایی مانند ذرت ،آجیل ،لوبیا،گوشت گاو ،گوشت خوک ،سخت پوستان و انگور را به آهستگی وارد رژیم غذایی خود سازد.

همان گونه که می دانید مواد غذایی در حالت طبیعی در قسمت پیلور معده به وسیله ی شیره معده تجریه می گردند و بعد وارد روده می گشتند.ولی زمانی که روی بیمار عمل جراحی بای پس معده انجام می شود ،پیلور روده دور زده می شود و بدون عبور مواد غذایی از این قسمت به شکل تجزیه نشده وارد روده می شود که این مسئله موجب شکم درد ،افزایش ضربان قلب ،اسهال و سرگیجه ناراحت کننده فرد خواهد شد.

چنانچه وعده های غذایی کوچک و با آرامی انجام شود و در ضمن کربوهیدرات های ساده و قندهای تصفیه شده حذف شده و یا کاهش پیدا کند ،این احتمال وجود دارد که این نشانه های آزار دهنده این سندرم مقداری کاهش پیدا کنند.در واقع سندرم دامپینگ حدود کمتر از نیم ساعت بعد از مصرف یک وعده غذایی روی می دهد ،که دارای نشانه هایی مانند عرق کردن ،تهوع ،گرفتگی عضلات ،اسهال ،سرگیجه ،نفخ و استفراغ می باشد اما در یک نوع دیگر از سندرم دامپینگ که بعد از یک ساعت یا بیشتر بعد از صرف غذا روی می دهد شامل نشانه هایی مانند گرسنگی و غش می باشد.

بعد از عمل جراحی بای پس معده ،به خاطر محدودیت در مصرف مواد غذایی ،جذب تعدادی از ویتامین ها و مواد معدنی کم می شود که جهت جبران آن انواع مکمل های غذایی و مولتی ویتامین ها برای بیمار تجویز می شود.این مولتی ویتامین ها باید همراه غذا صرف گردد و این عمل باید تا پایان عمر بیمار ادامه داشته باشد.

انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز عبارت می باشند از:

سیترات کلسیم :

این ماده یک مکمل مهم غذایی می باشد که اغلب حدود 500میلی گرم دو بار در روز مصرف می شود.که باید همراه غذا مصرف گردد.ولی نباید هم زمان با مولتی ویتامین از آن استفاده کرد چون آهنی که در مولتی ویتامین وجود دارد با جذب کلسیم در تداخل می باشد.امکان دارد تعادی از پزشکان و یا متخصصین تغذیه ،آغاز سیترات کلسیم را از فاز دو و یا سه مواد غذایی مصرفی توصیه نمایند.باید بگوییم که بعد از عمل جراحی بای پس معده ،جذب سیترات کلسیم بهتر از کربنات کلسیم می باشد.

ویتامین D3 :

افرادی که عمل بای پس معده را انجام می دهند باید مکمل ویتامین D3 را از فاز دو یا سه آغاز کنند و به شکل 500 واحد دو بار در روز مصرف شود.

ویتامین B12 :

از انجایی که دستگاه گوارش بعد از عمل بای پس معده دیگر نمی تواند تجزیه و جذب مقدار کافی ویتامین B12 از مواد غذایی را انجام دهند بنابراین 500الی 1200میکررو گرم ویتامین B12 از نوع زیر زبانی برای بیمار توصیه می شود.مصرف انواع زیر زیر زبانی این ویتامین موجب می شود که به طور مستقیم به جریان خون جذب گردد.و دیگر نیازی نیست که وارد دستگاه گوارش فرد شود. یا کاهش یابد.در ضمن بیمار می تواند این ویتامین را تحت نظر پزشک به صورت ماهانه تزریق نیز بکند.

آهن :

باید بگوییم که آهنی که در مواد غذایی وجود دارد از طریق اثنی عشر که در قسمتی از روده کوچک است ،و بعد از عمل جراحی بای پس معده از مسیر گوارش حذف و خارج می شود ،جذب می شود.بنابراین بدن افراد بعد از عمل جراحی بای پس معده دیگر نمی تواند مقادیر کافی آهن جذب کند.و آهنی هم که در مولتی ویتامین وجود دارد ،امکان دارد برای بدن بیمار کافی نباشد و پزشک مجبور شود که برای بیمار جداگانه مکمل آهن تجویز نماید به خصوص برای خانم ها در طول سیکل ماهانه .برای آنکه آهن بهتر جذب شود، اغلب پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که آن را همراه با ویتامین سی مصرف کنند.برای اغلب بیماران 500تا 1000 میلی گرم آهن المنتال روزانه تجویز می گردد.دو شکل زیستی تر مصرف قرص آهن ،فومارات آهن و گلوکونات آهن می باشد.بیماران باید دقت زیادی داشته باشند که مکمل کلسیم و آهن نباید به صورت هم زمان استفاده شوند.

باید توجه شود که چین هایی که در دیواره معده ما انسان ها وجود دارد ،به مواد غذایی و مایعات این امکان را می دهد ،تا با ایجاد کشش فضای بیشتری را اشغال نموده و احساس پری به فرد دهد.جهت پیشگیری از کشش بیش از اندازه معده بعد از عمل بای پس معده توصیه می شود تا :

  • قبل از احساس پری معده ،دست از خوردن بکشید.
  • در صورتی که مواد غذایی که در ظرف شما وجود دارد بیش از اندازه یک مشت باشد به احتمال زیاد بیشتر از حد قابل قبول معده شما خواهد بود.
  • بیمار باید سعی کند که بین خوردن و آشامیدن خود حدود سی دقیقه فاصله بیاندازد.
  • بیمار باید سعی کند که نوشیدن نوشابه ها و مایعات گازدار را بسیار کم کند چون حباب فشار ناشی از هوای آن می تواند به معده فرد صدمه وارد کند.
  • فرد باید سعی کند که آرام غذا خورده و غذا را به خوبی بجود.
  • فرد بیشترین وزنی که از دست می دهد در 18 ماه اول بعد از عمل می باشد و انتظار می رود که بعد از عمل جراحی بای پس معده ،فرد 60%تا 80% از وزن خود را از دست بدهد ،درست است که این خطر وجود دارد که وزن فرد بعد از عمل جراحی بای پس معده باز گردد ولی باز با این وجود عمل جراحی بای پس معده یکی از بهترین راه کارهای طولانی مدت کاهش وزن نسبت به دیگر روش های درمانی اولیه جهت درمان بیماری چاقی می باشد.در واقع جراحی بای پس معده یک روش مفید جهت رسیدن به وزن پایین در یک سطح سالم می باشد.زامنی که بیمار توانست به وزن دلخواه خود دست پیدا کند ،برای اینکه بتواند این وزن را حفظ کند باید یک برنامه ریزی صحیح برای تغییر سبک زندگی خود داشته باشد.این برنامه شامل صرف سه وعده غذایی متراکم حاوی مواد غذایی کم حجم در روز و ورزش 3 تا 5 بار در هفته می باشد که باید به صورت منظم انجام شوند.

یک مشکل رایجی که در اکثر جراحی های چاقی ،که فرد وزن زیادی را از دست می دهد ،روی می دهد این می باشد که پوست فرد شل می گردد.و یک دیگر از واقعیت هایی که در این مورد وجود دارد ، از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست است که صرف نظر از نوع ورزش یا رژیم غذایی مورد استفاده در از دست دادن وزن روی می دهد.ولی خوشبختانه در حال حاضر تکنیک هایی ه جهت برداشتن پوست اضافه بعد از عمل جراحی بای پس معده ابداع شده است که برخی مواقع به وسیله ی بیمه ها هم پوشش داده می شوند.

از انجایی که رشد بیش از حد بدن در طول چند سال موجب کشش پوست شده با کوچک شدن بافت زیر پوست دیگر بعید می باشد که پوست زیر آن نیز به شکل طبیعی سفت گردد.ولی باید به این نکته هم اشاره کنیم که سن نیز در این روند نقش بسزایی دارد.و بیمارانی که جوانتر می باشند احتمال بیشتری وجود دارد که پوست آن ها به سفتی قبلی خود برگردد.البته میزان وزنی که فرد از دست می دهد نیز دارای تاثیر زیادی در میزان شلی پوست می باشد .در صورتی که فرد 200الی 300پوند از وزن خود را از دست دهد در قایسه با اینکه فرد 50 تا 100 پوند از وزن خود را از دست دهد ،احتمال بیشتری وجود دارد که پوست او دچار شلی شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط