درمان تایم
درمان تایم
شکستگی گردن استخوان ران

شکستگی گردن استخوان ران آیا نیاز به تعویض مفصل دارد ؟

شکستگی گردن استخوان ران آیا نیاز به تعویض مفصل دارد ؟ : معمولا شکستگی گردن استخوان ران نیازمند عمل جراحی می باشد.در غالب موارد این جراحی را به صورت جا اندازی و فیکس کردن شکستگی انجام می دهند.ولی با همه این بحث ها زمانی که بیمار بیشتر از 60 سال داشته باشد و قطعات شکسته شده هم جابه جا شده باشند ،در این شرایط باید درمان شکستگی را به صورت تعویض مفصل انجام داد.دلیل این امر نیز این می باشد که در افراد سالخورده اغلب شکستگی هایی که به انید جوش خوردن ،جااندازی و فیکس می گردند جوش نمی خوردند و یا به عوارضی دچار می گردند که در نهایت فرد را مجبور می کنند که جراحی مجدد برای تعویض مفصل انجام دهد و دوباره این درد را متحمل شود.

شکستگی گردن استخوان ران

لذا به خاطر همین هم می باشد که پزشکان ترجیح می دهند که بیمارانی با این شرایط را از ابتدا تحت عمل جراحی تعویض مفصل قرار دهند.

نوع آرتروپلاستی در شکستگی گردن استخوان ران

در اکثر موارد بیمارانی که بالای 80-60 سال سن دارند و دچار شکستگی گردن استخوان ران می شوند ،کل مفصل ران در این گونه بیماران تعویض می شود که به آن توتال هیپ آتروپلاستی هم گفته می شود.منظور این می باشد که هم سر استخوان ران و هم حفره ایتابولوم بیمار را پزشک جراح ارتوپد عوض می کند.  غالبا زمانی که سن بیمار بالای 80 سال باشد برای درمان از همی آرتروپلاستی استفاده می گردد .در این نوع از عمل جراحی تنها سر استخوان ران را عوض کرده و حفره استابولوم را دست نخورده باقی می گذارند.

عوارض شکستگی گردن استخوان ران و نیاز به آرتروپلاستی

لازم به ذکر است که یک دسته دیگر از شکستگی های گردن استخوان ران که نیاز به تعویض مفصل دارند آن هایی می باشند که یک مدت از شکستن ان ها سپری شده است.امکان دارد که این شکستگی ها درمان شده و یا مورد بی توجهی قرار گرفته باشند و حال دچار یک سری عوارض شده باشند. از جمله ی مهمترین این عوارض سیاه شدن سر استخوان ران و آرتروز مفصل ران می باشد .هر دو این عوارض امکان دارد در افرادی به وجود آید که پیش از این به منظور درمان شکستگی تحت عمل جراحی قرار گرفته ند.ولی با این وجود احتمال دارد که بدون هیچ درمان قبلی هم بیمار گرفتار این عوارض شود.

لذا سیاه شدگی سر استخوان ران یا بروز ارتروز و ساییدگی در مفصل ران امکان دارد سبب درد و محدودیت حرکتی در این مفصل شود.در این شرایط نیاز می باشد که پزشک جراح ارتوپد برای بیمار عمل جراحی تعویض کل مفصل ران را انجام دهد.انجام این جراحی سبب خواهد شده که درد بیمار برطرف شده و همین طور محدودیت حرکتی مفصل هم تا حد زیادی از بین می رود.

مشکلات آرتروپلاستی در شکستگی گردن استخوان ران

در اینجا باید به این نکته اشاره داشته باشیم که عمل تعویض مفصل ران در بیمارانی که پیش از این یک بار به دلیل شکستگی گردن استخوان ران ،عمل جراحی روی آن ها انجام شده است و در ناحیه لگن آن ها پیچ یا پلاک قرار داده شده است دارای تفوت هایی با یک تعویض مفصل معمولی می باشد که این تفاوت ها عبارت می باشند از:

  • در برخی مواقع محل جراحی اول دچار عفونت شده و میکروب ها در پیرامون پیچ و پلاک به شکل نهفته و خاموش و بدون اینکه علامتی از خود نشان دهند باقی می مانند. احتمال دارد این میکروب ها طی انجام عمل تعویض مفصل فعال شده و سبب عفونت محل جراحی گردند.
  • به طور حتم پیچ و پلاک هایی که در عملی قبلی کار گذاشته شده اند ،جهت کارگزاری مفصل مصنوعی باید از ناحیه مورد نظر خارج شوند. پس از اینکه این پیچ و پلاک ها را از انجا خارج کردند جای خالی آن ها در استخوان باقی می ماند و همین مسئله سبب ضعیف شدن استخوان می گردد.و ضعیف شدن استخوان سبب می شود که احتمال شکستگی آن بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران بالا رود. لذا در این گونه شرایط پزشک معالج مجبور می باشد که جهت پیشگیری از این شکستگی ها از مفاصل مصنوعی ویژه ای استفاده نماید که هم دارای قیمت بالایی می باشند و هم استفاده از ان ها دشوار می باشد.
  • به دلیل چسبندگی هایی که در بافت های محل جراحی اولیه به وجود می آید احتمال رخ دادن آسیب های عروقی و عصبی در جراحی تعویض مفصل این بیماران یک مقدار بیشتر از یک تعویض مفصل معمولی می باشد.
  • امکان دارد در این بیماران ،احتمال درررفتگی مفصل مصنوعی ،بیشتر از سایر اعمال معمولی تعویض مفصل باشد.
  • باید بگوییم که تغییر شکل هایی که امکان دارد در گردن استخوان ران به دلیل جوش نخوردن و یا بد جوش خوردن شکستگی و یا وجود پیچ و پلاک به وجود آمده باشد و یا تغییر شکل هایی که امکان دارد در حفره استابولوم به دلیل نفوذ پیچ به درون آن به وجود می آید ،می تواند سبب دشوارتر شدن مراحل کارگذاری قسمت های مختلف مفصل مصنوعی گردد.

ما می توانیم از مطالب این مقاله به این نتیجه برسیم که با همه بحث هایی که در فوق شد زمانی که یک فرد به دلیل عوارض ناشی از شکستگی قبلی گردن استخوان ران ،دارای درد و محدودیت حرکتی می باشد ،حتما باید تحت درمان قرار بگیرد واز جمله بهترین این درمان ها هم برای این گونه بیماران تعویض مفصل ران می باشد ولی یک نکته ای که بیمارانی که دچار این مشکل می باشند باید توجه داشته باشند این می باشد که باید سعی کنند که برای درمان خود یک پزشک جراح ارتوپد حاذق و مجرب را انتخاب کنند زیرا این کار سبب خواهد شد که عوارض احتمالی بعد از عمل به حداقل مقدار ممکن برسد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط