درمان تایم
درمان تایم

کاشت دندان تنها در یک روز [ سال 1402 ]

در این مطلب ما تلاش داریم تا اطلاعات کاملی را درباره ایمپلنت دندان و کاشت دندان تنها در یک روز در اختیار شما قرار دهیم. ایمپلنت دندان نوعی پروتز است که جایگزین دندان از دست رفته است. ایمپلنت دندان از طریق جراحی وارد استخوان فک می شود تا جای خالی دندان های از دست رفته پر شود. توصیه می شود برای انجام ایمپلنت دندان به بهترین دکتر ایمپلنت در تهران مراجعه کنید تا دچار هیچ گونه مشکلی نشوید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا دچار هیچ گونه مشکلی نشوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یک جایگزین دندان مصنوعی است که امروزه به عنوان یک درمان استاندارد برای پر کردن دندان های خالی و از دست رفته می باشد. ایمپلنت دندانی یک میله پیچ مانند کوچک است که در حین جراحی به استخوان فک وارد می شود تا به استخوان اطراف جوش داده شود و برای نگه داشتن تاج دندان مصنوعی آماده شود. در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان و تاج دندان عمل می کند. بنابراین ایمپلنت نیازی به فشار بر روی دندان های اطراف ندارد و در داخل استخوان فک ثابت می ماند. توصیه می شود برای انجام ایمپلنت دندان به بهترین کلینک دندانپزشکی در تهران مراجعه کنید تا دچار هیچ گونه مشکلی نشوید.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

بررسی وضعیت دندان شما: ابتدا وضعیت دهان و سلامت دندان های دیگر و لثه شما بررسی می شود و عکس های لازم گرفته می شود. کیفیت و حجم استخوان در این مرحله از کاشت دندان به دقت بررسی می شود.

بیهوشی: قبل از انجام جراحی کاشت دندان تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی قرار خواهید گرفت.

کشیدن دندان قبلی: اگر دندان آسیب دیده هنوز کشیده نشده باشد، ابتدا دندان را با دقت و به آرامی در بهترین کلینک دندانپزشکی در تهران میکشند تا به استخوان و بافت نرم آسیبی وارد نشود.

سوراخ کردن استخوان: اگر نیازی به تقویت استخوان نباشد، مرحله بعدی پس از کشیدن دندان، سوراخ کردن استخوان است. با استفاده ابزار مخصوص استخوان به اندازه دلخواه سوراخ می شود و ایمپلنت داخل آن قرار می گیرد.

بخیه زدن لثه: مرحله بعدی بخیه زدن لثه است. دندانپزشک می تواند لثه اطراف ایمپلنت را بخیه بزند و سر ایمپلنت را بیرون بگذارد یا لثه را روی ایمپلنت بکشد و برای محافظت بهتر، ایمپلنت را بخیه بزند.

زمان انتظار پیوند : پس از کاشت ایمپلنت، بسته به وضعیت و کیفیت استخوان، زمان انتظار از دو تا شش ماه متغیر است. در این مدت نباید هیچ فشاری به ایمپلنت وارد شود.

قرار دادن اباتمنت: زمانی که استخوان و ایمپلنت با هم جوش بخوردند، مرحله بعدی فرا می رسد. دندانپزشک پیج ایمپلنت را باز می کند و قطعه ای به نام اباتمنت را روی ایمپلنت می پیچد. اباتمنت به عنوان یک دندان تراشیده عمل می کند که قرار است روکش روی آن قرار گیرد.

وصل کردن روکش: بعد از اینکه روکش اماده شد، روکش را به ایمپلنت متصل می کنند که با چسب و پیچ مخصوص انجام می شود.

اجرا تشکیل دهنده ایمپلنت

فیکسچر: فیکسچر که اغلب به آن اباتمنت ایمپلنت گفته می شود، یک پیچ استوانه ای است که مستقیما در استخوان فک قرار می گیرد. هنگامی که در جای خود قرار می گیرد، مانند یک ریشه دندان مصنوعی عمل می کند.

اباتمنت: دومین جزء از سه جزء ایمپلنت دندان اباتمنت است. بین پایه ایمپلنت و ترمیم پروتز قابل مشاهده است. به طور معمول، انتهای اباتمنت به پایه ایمپلنت پیچ می شود، در حالی که سر دیگر برای محکم کردن یا چسباندن ترمیم دندان استفاده می شود.

ترمیم ایمپلنت: ترمیم ایمپلنت قابل مشاهده است و بیماران آن را از نظر زیبایی شناختی مهمترین چیز می دانند. ترمیم ها می توانند تاج، بریج یا پروتز باشند. در حالی که از روکش ها برای جایگزینی یک فضای دندان استفاده می شود.

انواع ایمپلنت

ایمپلنت طبیعی: این نوع ایمپلنت اساسا مانند دندان های طبیعی افراد می باشد. برای انجام ایمپلنت طبیعی، یک فرآیند زمانی باید تکمیل شود. ابتدا باید دندان پوسیده کشیده شود، مدتی صبر می کنند تا جای زخم به طور کامل بهبود یابد. سپس با جراحی پایه دندان در استخوان فک قرار می گیرد و بعد از آن حدود چند ماه طول می کشد تا پایه کاملا به استخوان جوش بخورد و برای قرار دادن تاج دندان آماده شود.

ایمپلنت فوری: ایمپلنت فوری نیز جایگزین دندانی که از دست رفته است. در این نوع کاشت ایمپلنت دندان، تست تراکم و همچنین طول و عرض استخوان فک مورد نیاز است. در روش کاشت فوری یا کاشت یک روزه از پروتز پلاستیکی موقت در حین جراحی و فونداسیون استفاده می شود.

ایمپلنت دیجیتال: با پیشرفت علم و فناوری، ایمپلنت دیجیتال جایگزین نوع معمولی آن شده است. این نوع ایمپلنت دندان با استفاده از ابزارهای مدرن ساخته می شود و کمترین برش در لثه و استخوان فک ایجاد می شود و درد کمتری نیز دارد. در این روش پزشکان متخصص با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی وضعیت استخوان فک فرد را بررسی می کنند و مشخص می کنند که برش های جراحی دندانی در کدام قسمت ایمپلنت باید انجام شود.

مینی ایمپلنت: مینی ایمپلنت یکی دیگر از انواع ایمپلنت های دندانی است. این روش خاص شبیه ایمپلنت معمولی است، اما اندازه آن کوچکتر است و از تکنیک های جدید استفاده می شود و اگر خوب، دقیق و منظم انجام شود، طول عمر بسیار بالایی دارد.

کلام اخر

ایمپلنت دندان یک راه حل دائمی برای دندان های از دست رفته است. خوشبختانه امروزه با انجام ایمپلنت های دندانی، افراد دیگر نگران از دست دادن دندان های خود نیستند و دیگر برای جایگزین دندان های خود از دندان مصنوعی استفاده نمی کنند. قرار دادن ایمپلنت در دهان هیچ مشکلی برای افراد ندارد و فرد می تواند تا پایان عمر بدون مشکل از آن استفاده کند. در این مطلب ما تلاش داشتیم تا اطلاعات کاملی را درباره کاشت دندان یا همان ایمپلنت و کاشت دندان تنها در یک روز در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان مطلب همراه ما بودید از شما ممنونیم. توصیه می شود برای مشاهده بهترین متخصصان ایمپلنت به سایت دندانپزشکا یا mdental.ir مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط