درمان تایم
درمان تایم

راه های درمان کمردرد

باتوجه به رشد صنعت و ماشینی شدن زندگی انسان ها، بسیاری از فعالیت های سنگین، امروزه توسط ماشین ها و دستگاه ها انجام میگیرد، توقع می رفت با ورود ماشین ها، فشاری که کارهای سنگین به جسم انسان وارد می کردند کمتر شود، اما انسان، امروزه هم در معرض این آسیب های جسمانی قرار دارد و از شایع ترین این آسیب ها می توان به درد در ناحیه پشت و کمر اشاره کرد.

حال باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا هنوز هم در جهان صنعتی که بیشتر کارهای سنگین توسط دستگاه ها انجام می گیرد، افراد دچار درد در ناحیه کمر می شوند؟ باید گفت عدم تحرک و فعالیت فیزیکی یکی از مهمترین عوامل کمردرد می باشد.

 به دلیل ماشینی شدن زندگی امروز، افراد مانند گذشته فعالیت بدنی کافی ندارند و این موضوع موجب تحلیل رفتن عضلات کمر شده و در دراز مدت موجب بروز کمردرد می شود.آنچه باید به آن توجه نمود این است که فعالیت سنگین و عدم تحرک، دو عامل مهم در بوجود آمدن درد در ناحیه کمر هستند.

در ادامه، ابتدا به بررسی علائم و نشانه های کمردرد و سپس به معرفی  راه های مفید درمان آن می پردازیم، تا انتها همراه ما باشید.

علائم و نشانه های کمردرد چیست؟

هنگامی که ناحیه ای از بدن انسان دچار آسیب دیدگی می شود، غالبا درد از طریق اندام های مختلفی، بروز می کند که این درد مانند یک پیام هشدار دهنده عمل میکند. در این بخش از مقاله به مهمترین و شایع ترین علائم و نشانه های بروز کمردرد می پردازیم.

  1. احساس درد و گرفتگی در ناحیه ی تحتانی کمر
  2. کاهش دامنه ی حرکتی در ناحیه کمر
  3. احساس درد شدید به هنگام خم شدن و بلند کردن اجسام
  4. احساس درد به هنگام نشستن و خوابیدن
  5. احساس درد در ناحیه ی کف پا و انگشتان پا
  6. وجود درد در ناحیه استخوان لگن
  7. احساس درد در ناحیه کمر به هنگام رانندگی و سایر کارهایی که نیاز به نشستن های طولانی دارد

چه عواملی باعث ایجاد کمردرد می شوند؟

حال که با علائم و نشانه های کمردرد آشنا شدیم اکنون می بایست به این نکته بپردازیم که چه عواملی موجب ایجاد درد در ناحیه ی کمر می شود و چه بایدها و نبایدهایی را برای رهایی و پیشگیری از این درد طاقت فرسا، می بایست انجام دهیم.

موارد زیر مهمترین عوامل ایجاد کمردرد می باشند:

  1. کمبود ویتامین D
  2. داشتن عضلات ضعیف در ناحیه کمر و شکم
  3. اضافه وزن
  4. عدم تحرک و ورزش نکردن
  5. انجام فعالیت های سنگین ورزشی
  6. عدم رعایت طریقه درست نشستن
  7. ژنتیک
  8. انجام کارهای بدنی سنگین

راه های درمان کمردرد چیست؟

همانطور که می دانید کمر درد، یکی از طاقت فرساترین دردهای بدن می باشد به گونه ای که اغلب تحمل این درد از توان فرد بیمار خارج است و به علت آنکه درد در ناحیه کمر موجب محدودیت حرکتی گسترده ای می شود، فرد از انجام بسیاری از فعالیت های روزمره ی خود باز می ماند و اکثر افراد به دنبال درمان دیسک کمر در منزل هستند. علاوه بر آنچه گفتیم، درد کمر موجب عصبانیت فرد نیز می شود. حال واجب می دانیم در این بخش از مقاله به بررسی و معرفی انواع راه های درمان کمردرد بپردازیم:

  1. جراحی در موارد حاد
  2. بستن کمربندهای طبی
  3. تزریق داروهای ضد التهاب
  4. فیزیوتراپی
  5. انجام حرکات اصلاحی
  6. انجام فعالیت های ورزشی منظم
  7. پرهیز از نشستن های متوالی و اصلاح سبک زندگی
  8. استفاده از داروهای مسکن و التیام بخش

تمامی موارد گفته شده در بالا می بایست با نظر پزشک متخصص در این زمینه صورت پذیرد که پزشک با تشخیص میزان آسیب دیدگی، بهترین درمان را پیشنهاد می دهد. لازم به ذکر است که از میان تمامی راهکارهای درمانی گفته شده در بالا، یکی از روش ها که هم به عنوان پیشگیری و هم برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد؛ استفاده از کمربندهای طبی است. در ادامه به ذکر ویژگی های آن می پردازیم.

کمربندهای طبی و خداحافظی با کمردرد

کمربند طبی یکی از روش های درمان و همچنین یکی از موثرترین راه های پیشگیری کمردرد می باشد. کمربندهای طبی به گونه ای طراحی شده اند تا با حافظت از کمر و ستون فقرات، موجب کاهش فشار بر روی عضلات کمر می شوند. همچنین با ثابت نگه داشتن آن ناحیه موجب ترمیم و قرارگیری صحیح عضلات کمر و مهره های ستون فقرات می شوند.

از کمربندهای طبی در موارد بسیاری استفاده می شود که عبارتند از:

  1. پس از جراحی کمر برای محافظت از آن
  2. در ورزش ها و فعالیت های سنگینی که ناحیه کمر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد
  3. کمک به بهبود دردهای جزئی
  4. گرم نگاه داشتن عضلات و ماهیچه های کمر
  5. کاهش فشار وارده بر ستون فقرات

کمربندهای طبی بنا به نیاز مخاطب دارای انواع خاصی می باشند که فرد مبتلا به درد کمر می بایست قبل از خرید آن به نکات مهم توجه نماید، زیرا اگر بدون داشتن آگاهی اقدام به خرید نماید از نظر مالی برای او مقرون به صرفه نخواهد بود.

بر این اساس ما در سایت دکتر مهندس انواع مختلف کمربندهای طبی را برای سهولت در خرید شما مخاطبان عزیز، فراهم نموده ایم. تمامی محصولات موجود در سایت دکتر مهندس دارای جزییات و مشخصات کامل می باشند زیرا برای ما اطمینان از خرید اینترنتی مشتریان همواره در اولویت و جز ارزش های این مجموعه بوده است.

سخن پایانی

با توجه به اینکه زندگی ماشینی روز به روز در حال پیشرفت است، ما ناگزیر به تغییر و اصلاح سبک زندگی خود خواهیم بود. زیرا عدم فعالیت موجب تحلیل رفتن و از کار افتادن بافت ها و اندام های بدن انسان خواهد شد. بدیهی است که شایع ترین این آسیب ها آسیب به ناحیه کمر و گردن خواهد بود. بنابراین با پیشگیری و درمان به موقع آن، می توانیم از این آسیب ها در امان باشیم. خاطر نشان می سازیم که تمامی موارد گفته شده در این مقاله که تحت عنوان راه های درمان کمردرد گفته شده است حتما می بایست زیر نظر پزشک متخصص انجام پذیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط