درمان تایم
درمان تایم

علت لکه های قهوه ای روی پوست بدن و راه های درمان آن

علت لکه های قهوه ای روی پوست بدن چیه؟ این لکه ها به دلایل مختلفی مثل تابش بیش از اندازه نور خورشید روی پوست یا تولید بیش از حد ملانین به وجود میاد که می تونید با مراجعه به متخصص پوست و استفاده از محصولات مختلف مثل ضد آفتاب بی رنگ درماتیپیک اونها رو از بین ببرید.

لکه های قهوه ای رنگ پوستی معمولا در قسمت های مختلف بدن ظاهر میشن که از جمله اونها میشه به روی صورت، پشت کمر، پشت دست یا ساق پا اشاره کرد. اگه این لک ها روی صورتتون به وجود اومده باشن، می تونید برای درمان و محو شدن اونها از بی بی کرم درماتیپیک یا محصولات مشابه استفاده کنید. البته باید از قبل، با پزشک حاذقی در این زمینه مشورت داشته باشین. آگاهی از دلیل ایجاد این لکه ها در انتخاب روش درمان مناسب کمکتون می کنه.

علت ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست بخش های مختلف بدن

علت لکه های قهوه ای روی پوست صورت و بدن تنها به رنگ خورشید یا تولید ملانین خلاصه نمی شه؛ این عارضه دلایل زیادی داره که باید از اونها آگاه باشید.

اینکه در کدوم ناحیه از پوستتون لکه های قهوه ای به وجود اومده، اهمیت زیادی در تشخیص علت پدیدار شدنشون داره. در ادامه درباره نواحی مختلف بدن که ممکنه لکه دار بشه صحبت می کنیم:

دلیل ایجاد لکه های قهوه ای روی گردن

اگه روی گردنتون لکه های قهوه ای دیدید، این لکه ها می تونه به دلیل عفونت های قارچی باشه. البته این عفونت ها به صورت طبیعی روی پوست افراد وجود داره، اما به دلایل مختلفی مثل گرمای هوا رو پوست به صورت لکه های قهوه ای ظاهر می شن که برای هیچ کس خوشایند نیست.

نگران مسری بودن لکه های روی گردن نباشید؛ البته باید به دنبال راه چاره ای برای درمان این لکه ها بگردید و از اونجا که درمانشون هم ساده نیست، بهتره به یک پزشک حرفه ای در زمینه پوست مراجعه کنید.

علت لکه های قهوه ای روی بازو و دست

اگه لکه های قهوه ای مختلفی رو روی پوست دستتون دیدی، فکر نکنید پیر شدین؛ بیشترین علت به وجود اومدن این لکه ها، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خوشید هست! اشعه خورشید می تونه لکه های قهوه ای مختلفی روی پوست دستتون به وجود بیاره که به این لکه ها اصطلاحا لکه های پیری یا لکه های کبدی هم می گن.

برای اینکه جلوی این لکه های قهوه ای رو بگیرین، باید از همون بچگی زدن ضد آفتاب جز روتین روزمره زندگیتون بشه. بنابراین به صورت مداوم ضد آفتاب استفاده کنید تا اشعه های خورشید کمترین تاثیر رو روی پوست دست و بازوتون بذارن.

عوارض جانبی داروها و ایجاد لکه های قهوه ای در بدن

گاهی اوقات عوارض خوردن یک دارو خودش رو به صورت ایجاد لکه های قهوه ای رو پوست بدنتون نشون می ده. در واقع این داروها ملانین های پوست رو تحریک می کنن و باعث افزایش اونها می شن، در نتیجه پوست بدنتون قهوه ای می شه. برای اینکه این لکه ها از بین برن، باید مصرف دارو رو قطع کنید، بعد می بینین که به مرور از بین میرن.

انواع داروهای مختلف مثل ماینوسیکلین، دی پنیسیلامین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و… می تونن عاملی برای ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست بدنتون باشن.

اگه داروی خاصی مصرف می کنین و می خواین علت لکه های قهوه ای روی پوست بدنتون رو متوجه بشید، می تونید به پزشک پوست مراجعه کنید و اسم داروتون رو به اون بگید. اگه علت از دارو باشه، پزشک حتما این مسئله رو با شما در میون می ذاره.

بیماری های داخلی و کمبود ویتامین، از دلایل لکه قهوه ای پوست

برای درمان لکه های قهوه ای پوست صورت باید دقت کنین که دچار بیماری های داخلی خاصی هستین یا نه! همچنین باید مطمئن بشید که بدنتون کمبود ویتامین داره یا نه؛ مثلا علت لکه های قهوه ای پوست صورت برخی از افراد به دلیل کمبود ویتامین B6 در بدن اونها هست.

از جمله بیماری های دیگه ای که باعث بروز لکه های قهوه ای روی پوست صورت یا بدن می شن، می شه به نارسایی کلیه، واریس، آدیسون و… اشاره کرد.

3 روش عالی برای درمان لکه های قهوه ای پوست بدن

یادتون باشه که این لکه ها به یک باره از بین نمیرن، بنابراین مهمترین اصل برای از بین رفتنشون صبر و مداومتتون هست. همچنین شما باید برای درمان حتی گاهی اوقات از چندین روش مختلف به صورت همزمان استفاده کنین تا بیشترین نتیجه رو بگیرین. در ادامه روش های مختلف درمان این لکه ها رو بهتون معرفی می کنیم:

استعمال کرم های موضعی برای رفع لکه های بدن

کرم های موضعی زیادی هستن که می تونید از آنلاین شاپ ها یا داروخانه بدون نسخه بخرید و لکه های پوستی تون رو از بین ببرید. مثلا با خرید و مصرف کرم های رتینوئید می تونید از خاصیت ضد آفتاب اونها بهره مند بشید و به دلیل وجود ویتامین A در ترکیباتشون، کک و مک و لکه های پوستی تون رو از بین ببرید. این کرم ها حتی می تونن جلوی لکه های جدید رو هم بگیرن.

لیزر درمانی برای از بین رفتن لکه های قهوه ای پوست

در لیزر درمانی با استفاده از روش های مختلفی مثل ای پی ال یا تابش خنک می تونید لکه های قهوه ای پوستتون رو از بین ببرید. البته این روش هزینه زیادی داره و تقریبا گرونترین روش رایجه که خیلی ها از اون استفاده می کنن. پزشک ها معمولا جلسه های لیزر رو بین 3 تا 4 هفته در نظر می گیرن تا به خوبی مشکل مراجع رو از بین ببرن.

البته بعد از لیزردرمانی شما دوباره نیاز به کرم های موضعی ضد التهاب و ضد آفتاب دارید تا درمان سریعتر بشه و بتونید زودتر به نتیجه برسید.

درمان های خانگی برای رفع لک های بدن

برای درمان خانگی لکه های قهوه ای روی بدن می تونید از انواع ماسک های خانگی با ترکیبات زیر استفاده کنین:

  • سیب زمینی
  • آلوئه ورا
  • پوست پرتقال
  • روغن بادام شیرین

بسیاری از پزشک های طب سنتی معتقدند که این روش ها بسیار تاثیرگذارتر از پمادهای شیمیایی هستن و می تونن به صورت طبیعی شما را به خواسته تون برسونن و پوستی جذاب، زیبا و بدون لک براتون به ارمغان بیارند.

حرف آخر؛ لکه های قهوه ای روی پوست بدن، بودن یا نبودن؟!

از علت های اصلی ایجاد لکه های قهوه ای رو پوست بدن میشه به عفونت های قارچی، قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب مستقیم به مدت طولانی، عوارض جانبی داروها، کمبود بعضی ویتامین ها و بیماری های داخلی اشاره کرد. دلیل هر چی که باشه، باید راهکارهای درمانی رو در پیش بگیرید تا بتونید اون ها رو از بین ببرید و پوستی جذاب و شاداب داشته باشید.

مثلا در صورتی که لکه ها به دلیل اشعه های آفتاب به وجود اومدن، راهکار درست استفاده از ضد آفتاب های قوی و مناسبه. اگه خودتون نمی تونید دلیل ایجاد لکه ها رو تشخیص بدید، حتما از یک پزشک حاذق کمک بگیرید تا در این زمینه کمکتون کنه و بتونید مشکل رو به صورت ریشه ای در بدنتون از بین ببرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط