درمان تایم
درمان تایم

علت و درمان درد پهلو هنگام ورزش کردن

درد پهلو یکی از دردهای شایع است که معمولا به‌هنگام دویدن یا ورزش‌کردن به‌وجود می‌آید. این درد که معمولا به‌صورت گرفتگی‌های خفیف رخ می‌دهد ممکن است در پهلوی چپ یا راست احساس شده و شما را از ادامه ورزش بازدارد.

خوشبختانه این درد در اکثر اوقات نیاز به درمان یا مراجعه به پزشک ندارد اما اگر غیرقابل تحمل، طولانی و شدید شود باید علت آن مشخص شده و نسبت به درمان آن اقدام کرد. به‌طور معمول راهکارهای مختلفی برای جلوگیری و کاهش این دردها ارائه می‌شوند.

علت درد پهلو چیست؟

پیش از بررسی راه‌های جلوگیری و درمان دردهایی که در ناحیه پهلو به‌هنگام ورزش رخ می‌دهد، بهتر است با علت این دردها بیشتر آشنا شویم. این درد بیشتر از همه در ورزشکارانی که به‌طور روزانه فعالیت‌های هوازی مانند دویدن انجام می‌دهد، رخ خواهد داد.

برخی از تحقیقات نشان‌ می‌دهند که این درد ناشی از اسپاسم یا گرفتگی دیافراگم است. دیافراگم اندامی مهم در تنفس محسوب می‌شود و به‌همین دلیل فعالیت‌های شدید و سخت تنفسی مانند دویدن باعث می‌شود تا به این عضو فشار وارد شود.

واردشدن فشار به این ناحیه باعث محدودکردن تنفس شده و در نتیجه دردهای ناخوشایندی در پهلوی فرد ایجاد خواهد کرد. بنابراین، دوندگان تازه‌کار و افرادی که درحال افزایش سرعت و مسافت فعالیت ورزشی خود هستند، بیش از دیگران در معرض درد پهلو قرار خواهند گرفت.

از دیگر دلایلی که برای دردهای پهلو عنوان می‌شود، مصرف وعده‌های سنگین غذایی قبل از دویدن است. ممکن است شما نیز به‌هنگام پیاده‌روی پس از یک وعده غذایی این درد را در پهلوی خود احساس کرده باشید. بنابراین، سعی کنید تا پیش از دویدن و انجام فعالیت‌های هوازی از مصرف وعده‌های غذایی سنگین پرهیز کنید.

مایعات نیز از دیگر مواردی هستند که ممکن است برای دوندگان مشکل‌آفرین شوند. آبرسانی به‌هنگام دویدن، یکی از ضروریات اکثر ورزش‌ها به‌حساب می‌آید. اما باید در نظر داشته باشید که آبرسانی‌ را با زیاده‌روی در آن اشتباه نگیرید تا دچار درد پهلو در ورزش نشوید.

از طرفی دویدن و انجام ورزش‌های هوازی باعث ایجاد فشار زیاد روی ستون فقرات افراد تازه‌کار خواهد شد. در بسیاری از اوقات این فشار واردشده به‌ستون فقرات به‌صورت درد موضعی و تیز در پهلوها ظاهر می‌شود. دردی که در پهلو ایجاد می‌شود برای بسیاری از دوندگان آشنا است، اما بسیاری از فعالیت‌هایی که شامل حرکت‌ قابل توجه می‌شود، مانند اسب‌سواری و شنا، باعث ایجاد این مشکل خواهد شد.

روش‌های جلوگیری از درد پهلو

دردهای پهلو از جمله دردهایی هستند که با رعایت چند نکته ساده می‌توانید به‌راحتی از آنها جلوگیری کنید. این موضوع به‌ویژه برای افرادی که خود را برای مسابقات آماده می‌کنند، اهمیت بالایی دارد. در ادامه به‌برخی از روش‌های جلوگیری از ابتلا به دردهای پهلو اشاره می‌کنیم.

  • سوخت‌رسانی به‌ بدن: سعی کنید قبل از ورزش یا دویدن غذای مناسب بخورید و از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید. نوشیدنی‌های قندی را کنار بگذارید و سعی کنید تنها از آب برای آبرسانی بدن استفاده کنید.
  • تنظیم تنفس: تنظیم تنفس از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از دردهای پهلو است. سعی کنید به‌هنگام دویدن دم را از طریق بینی و بازدم را از طریق دهان انحام دهید.
  • تقویت هسته مرکزی بدن: با انجام ورزش‌هایی مانند یوگا هسته مرکزی بدن خود را تقویت کنید. با این ورزش علاوه‌بر تناسب اندام، یاد می‌گیرید که چگونه روی تنفس عمیق شکمی تمرکز کرده و عضلات شکم را تقویت کنید.
  • تمرین ورزش اصولی: به‌هنگام ورزش ابتدا سعی کنید بدن‌ خود را گرم کنید. این کار را با حرکات کششی پویا و 5 الی 10 دقیقه پیاده‌روی انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا قبل از دویدن خون به عضلات بدن پمپاژ شده و وضعیت بدنی حفظ شود.

درمان درد پهلو

اگر شما نیز به‌هنگام دویدن دچار این درد آزاردهنده می‌شوید، می‌توانید راهکارهای زیر را برای درمان و توقف آن انجام دهید. این راهکارها ممکن است برای همه افراد موثر واقع نشود اما انجام آنها ضرری به بدن وارد نخواهد کرد.

  • فشار روی ناحیه دردناک: سعی کنید با استفاده از انگشتانتان، روی ناحیه دردناک فشار وارد کنید. این کار باعث می‌شود تا از شدت درد کاسته شود.
  • تغییر الگوی تنفس: با تغییر الگوی تنفس و همچنین سرعت بخشیدن به تنفس عمیق، دیافراگم به‌سمت پایین کشیده می‌شود. برای این کار چند ثانیه نفس خود را حبس کرده و سپس با شدت آن را بیرون بدهید.
  • کشش سمت دردناک بدن: اگر به درد پهلو چپ مبتلا شدید، سعی کنید بازوی چپ خود را بالای سر ببرید و به سمت راست خم کنید. این کار عضلات ناحیه دردناک را باز می‌کند و به این ترتیب از شدت درد می‌کاهد. درصورت ابتلا به درد پهلو راست نیز این کار را در جهت عکس انجام دهید.
  • تغییر سرعت دویدن: سعی کنید از سرعت دویدن خود بکاهید و روی تنفس عمیق تمرکز کنید و وقتی درد موجود در پهلو رفع شد، فعالیت خود را از سر بگیرید.

علائم درد در ناحیه پهلو

درد در ناحیه پهلو نیز مانند دیگر مشکلات بدنی دارای علائمی است که باید با مشاهده آنها نسبت رفع‌شان اقدام کنیم. بسته به اینکه بدن شما تا چه میزان آمادگی دارد و شدت و زمان ورزش شما تا چه میزان است، این علائم می‌تواند متفاوت باشد. گرفتگی شکم، حالت تهوع، اسهال، گرفتگی پهلو و همچنین نیاز فوری به دستشویی از علائم این مشکل است.

در اکثر موارد این علائم جدی نیستند و با راهکارهای ارائه‌شده رفع خواهند شد. اما درصورت ادامه‌یافتن و شدت پیداکردن آن به‌طوری که غیرقابل تحمل باشد می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. ازپزشک یکی از بهترین سایت‌های ویزیت آنلاین است که با بهره‌مندی از بهترین و حاذق‌ترین متخصصین در حوزه‌های مختلف به بیمارانی که تمایل به ویزیت تلفنی، تصویری یا ارسال پیام دارند، کمک می‌کند.

چه زمانی برای درد در ناحیه پهلو به پزشک مراجعه کنیم؟

درد در ناحیه پهلو معمولا با انجام حرکات ساده و راهکارهای یادشده رفع می‌شود. اما اگر هرکدام از علائم زیر را مشاهده کردید بهتر است برای چکاپ و همچنین اطمینان بیشتر به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  • درد در پهلو بدون انجام حرکات ورزشی
  • طولانی‌شدن زمان درد تا ساعت‌ها پس از ورزش
  • حساس‌شدن ناحیه شکم و درد به‌هنگام لمس

جمع‌بندی

درد پهلو یکی از رایج‌ترین دردهایی است که ممکن است در طول ورزش‌های مختلف، به‌ویژه‌ ورزش‌های هوازی، به‌سراغ افراد بیاید. این درد آزاردهنده بوده و ممکن است در جلسات تمرینی شما اختلال ایجاد کند. راه‌های گوناگونی برای جلوگیری و درمان این درد وجود دارند اما هنوز هم آن را می‌توان از دردهای اجتناب‌ناپذیر دانست.

اگر در حین ورزش و دویدن دچار این درد شدید و این درد غیرعادی، غیرقابل تحمل و طولانی بود، بهتر است برای اطمینان خاطر به پزشک مراجعه کنید. ازپزشک سایتی کاربردی است که امکان مشاوره و ویزیت آنلاین را همراه با تماس صوتی و تصویری با حاذق‌ترین پزشکان سراسر ایران در اختیار افراد قرار می‌دهد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط