درمان تایم
درمان تایم

راه های پیشگیری از ابتلا به زانو درد

آیا می دانستید که زانو شایع ترین مفصل آسیب پذیر بدن است؟ صدمات زانو مخل است و بر توانایی شما برای رفتن به سر کار یا حفظ سبک زندگی فعال  تأثیر می‌گذارد. افراد در تمام سطوح فعالیت می‌توانند با دانستن نکات زیر برای کمک به جلوگیری از آسیب‌های دردسرساز زانو، بهره‌مند شوند؛ پیش از آنکه نیازمند مراجعه به دکتر زانو درد شوند.

زانو درد چیست؟

زانو درد یک شکایت رایج است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زانو درد ممکن است نتیجه یک آسیب، مانند پارگی رباط یا پارگی غضروف باشد. شرایط پزشکی  از جمله آرتریت، نقرس و عفونت نیز می‌توانند باعث زانو درد شوند.

بسیاری از انواع دردهای جزئی زانو به خوبی به اقدامات پزشکی در جهت رفع درد پاسخ می‌دهند. فیزیوتراپی و زانوبند نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است زانو نیاز به جراحی داشته باشد.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به زانو درد

برای جلوگیری از ابتلا به دردهای مربوط به ناحیه زانو، پیشنهاد می‌شود نکاتی که در ادامه نام برده و توضیح داده‌ شده‌اند را در روتین زندگی خود قرار دهید. این روش‌های پیشگیری از زانو درد عبارتند از:

1- حفظ وزن متعادل

اضافه وزن به مفاصل بدن فشار وارد می‌کند و فرد را مستعد آسیب دیدگی یا درد مزمن زانو می‌کند. اصافه وزن حتی منجر به بیماری‌هایی مانند آرتروز نیز می‌شود.

اگر دچار اضافه وزن هستید، می‌توانید با از دست دادن مقداری از وزن خود و نزدیک و حتی رسیدن به وزن ایده‌آل، از آسیب دیدگی زانو جلوگیری کنید.

علاوه‌براین اگر جز افرادی با BMI مناسب و سالم هستید، وزن خود را حفظ کنیو تا از مشکلات زانو که ممکن است به مرور زمان شما را به خود درگیر کند جلوگیری کنید.

2- استفاده از کفش مناسب

پوشیدن کفش مناسب موضوع ساده‌ای به نظر می‌رسد اما گاهی اوقات شرایط جور دیگری ایجتب می‌کند و ما مجبور به استفاده از کفش‌هایی می‌شویم که ممگن است سلامت بدنمان را به خطر اندازند. کفش‌های پاشنه بلند می‌توانند منجر به فشار بیشتر بر روی پاها و زانوها شوند. به همین دلیل کفش‌های صاف یا لژدار که شیب مناسبی دارند برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود.

همچنین می‌توانید با پوشیدن کفش‌های راحت و مناسب به پاهای خود کمک کنید و تعادل مناسب بدن را نیز از این طریق حفظ کنید.

هنگامی که ورزش می‌کنید، پوشیدن کفش‌هایی راحت بسیار مهم است. اگر می‌دوید یا ورزش می‌کنید، سعی کنید یک لباس مناسب از فروشگاه لوازم ورزشی تهیه کنید تا استایل و راحتی بدن شما با راحتی حاصل از پوشیدن کفشی مناسب هماهنگ شود.

3- اطمینان از مناسب بودن ورزش انتخابی

فعالیت‌های کم ضربه مانند شنا و پیاده روی نسبت به ورزش در باشگاه یا ورزش‌های تماسی کمتر باعث آسیب زانو می‌شوند.

4- افزودن تمرینات با وزنه

تمرینات با وزنه به شما کمک می‌کند تا عضلات پا و زانو خود را تقویت کرده و به کاهش احتمال آسیب به زانوهای خود کمک کنید.

5- انجام حرکات کششی

قبل از انجام هر گونه فعالیت بدنی، چه تمرینات ورزشی جدی یا صرفاً تفریحی، باید حرکات کششی انجام دهید. روی همسترینگ، عضلات ساق پا و چهار سر ران خود تمرکز کنید تا به شل شدن پاها کمک کرده باشید. با اینکار هنگام ورزش، به زانوها و کاسه زانوهای خود فشار وارد نخواهید کرد.

6- انجام تکنیک‌های مناسب در حین تمرینات ورزشی

زمانی که برای تقویت عضلات پای خود وزنه می‌کشید یا زمانی که وزنه می‌زنید، استفاده از تکنیک مناسب بسیار مهم است.

7- استفاده از محافظ زانو

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید از آسیب‌های زانو جلوگیری کنید، استفاده از محافظ‌هایی مانند محافظ زانو در حین فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری است؛ درست همان جایی که زمین خوردن مکرر اتفاق می‌افتد.

فقط با بستن بند و محافظت از خود می‌توانید از کبودی‌های بد یا حتی شکستگی جلوگیری کنید. اگر نگران ظاهر این زانو بندها هستید، می‌توانید یک جفت محافظ زانوی شیک تهیه کنید و آن‌ها را به عنوان لوازم جانبی همیشگی خود در نظر بگیرید. اگر بچه دارید، باید آن.اا را تشویق کنید که از محافظ زانو استفاده کنند تا بتوانند عادت‌های خوب را در خود ایجاد کنند.

8-نداشتن تمرین بیش از حد

آگاه بودن به محدودیت‌های هنگام تمرین بسیار مهم است. حتی اگر از تکنیک‌های بی‌نقصی استفاده می‌کنید که میزان فشاری که به زانوهایتان وارد می‌کنید را محدود می‌کند، زیاده‌روی در آن می‌تواند بدون توجه لازم، به آسیب‌دیدگی منجر شود. وقتی بیش از حد تمرین می‌کنید، عضلات شما به طور فزاینده‌ای در برابر آسیب، آسیب پذیر می‌شوند.

9- توجه کافی به وضعیت بدن در حین حرکت

خم شدن در ناحیه کمر می‌تواند منجر به آسیب دیدگی زانو یا درد مزمن شود. در حالت ایده‌آل، باید راه بروید و بنشینید طوری که سرتان کاملاً بالای شانه‌ها و شانه‌هایتان مستقیماً بالای سرتان باشد. خم شدن به جلو می‌تواند به زانوهای شما فشار وارد کند.

چه زمانی باید به دکتر زانو درد مراجعه کرد؟

در شرایطی که با وجود رعایت تمام موارد گفته شده، احساس ناراحتی در قسمت زانوهای خود دارید با یک دکتر زانو درد مناسب قرار ویزیت بگذارید.

این ویزیت در شرایطی است که هر یک از علائم زیر را در خود احساس می‌کنید:

نمی‌توانید وزن را روی زانوی خود تحمل کنید.

احساس ناپایداری و سستی نسبت به زانوهای خود دارید.

تورم مشخصی در زانو خود مشاهده می‌کنید‌.

توانایی خم کردن کامل زانوهای خود را ندارید.

احساس زانو درد شدید دارید.

انتخاب بهترین دکتر زانو درد

برای انتخاب یک دکتر زانو درد خوب، می‌توانید، از پلتفرم آنلاین دکترتو که دسترسی به تمامی پزشکان را با تخصص‌های مختلف ممکن کرده است کمک بگیرید.

در سایت دکترتو می توانید لیست دکتر زانو درد تهران و یا سایر شهر ها را به راحتی مشاهده کرده و از دکتر مورد نظرتان نوبت دریافت کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط