درمان تایم
درمان تایم

علائم عفونت ایمپلنت دندان: آیا عفونت ایمپلنت دندان خطرناک است؟

علائم عفونت ایمپلنت در افرادی دندان آسیب دیده خود را با وسیله­ای مصنوعی جایگزین  کرده‌اند شایع است. کاشت دندان به عنوان یک روش درمانی مزایای بسیاری دارد و حسابی پرطرفدار است. از دلایلی که بعضی ممکن است به سمت این روش درمانی نروند می­توان به ترس از درد جراحی و همچنین مشکلات بعد از درمان مثل همین عارضه عفونی اشاره کرد. اما اگر مراقب باشیم و نکات مهم درباره کاشت دندان را رعایت کنیم آیا باز هم مشکلی تهدیدمان می­کند؟ در این مقاله همراه ما باشید تا این موضوع را به شکل کامل بررسی کنیم.

کاشت ایمپلنت دندان

دندان آسیب­دیده همواره می­تواند برای ما مشکل­ساز شود. به همین دلیل کاشت دندان مصنوعی یکی از روش­هایی است که افراد زیادی برای درمان دندان آسیب­دیده خود استفاده می­کنند. این روش به وسیله جراحی فک و توسط متخصص انجام خواهد شد. پایه­های ایمپلنت در فک کاشته می­شوند و به همین علت موفقیت این جراحی تا حدی زیادی در گرو وضعیت فک و لثه , و تجربه و تبحر دندانپزشک یزد بستگی دارد. یک ایمپلنت خوب در هنگام استفاده مشکلاتی مثل صدا خوردن، لغزیدن، جابجا شدن و احساس درد نخواهد داشت. قیمت ایمپلنت دندان نیز با توجه به متریال استفاده شده و برند سازنده متفاوت است.

چه مواردی باعث می­شود که ایمپلنت عفونت کند؟

قبل از اینکه به سراغ علائم عفونت ایمپلنت برویم باید دلایل بروز این عفونت را بررسی کنیم. عواملی وجود دارند که در صورت حضور آنها، فک و دهان شما بیش از پیش مستعد بروز عفونت است. برای مثال بیماری­ها مربوط به لثه یکی از این عوامل هستند. بیماری­ لثه در نهایت به عفونت لثه و کاشت دندان منجر خواهد که عملا مراحل درمانی شما را بی­اثر خواهد کرد.

استعمال دخانیات نیز یک عامل دیگر است. با سیگار کشیدن جریان خون در دهان ما به شکل کندی انجام خواهد گرفت و به همین سبب دهان خشک خواهد شد. در چنین شرایطی دهان مستعد دریافت باکتری­های مختلف و افزایش باکتری­های موجود در سطح خواهد بود.

برای اینکه دچار این مشکل نشوید سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را همواره در بالا­ترین سطح ممکن نگه دارید. البته وسواس بیش از اندازه هم خوب نیست. همین که مروارید­های دهانتان همیشه درخشان و سالم باشند کافی است.

بررسی علائم عفونت کاشت دندان

علائم عفونت ایمپلنت چند دسته هستند که هر کدام به عارضه و عفونت خاصی برمی­گردند. در ادامه این موارد را بررسی می­کنیم.

عفونت خود دندان

همانطور که گفتیم در این روش فک به وسیله دستگاه سوراخ می­شود و ایمپلنت در آن قرار خواهد گرفت. گاهی ممکن است در همین ناحیه سوراخ شده ما با عفونت روبرو شویم. خون­ریزی لثه بدون بند آمدن، تب، احساس درد شدید، بوی بد و چرکی دهان و تورم و قرمزی از جمله علائم عفونت ایمپلنت دندان هستند. اگر این عارضه درمان نشود عفونت قابلیت این را دارد که در کل بدن پخش شود و دیگر اعضا را نیز آلوده سازد. اگر در محل جراحی چرک یا آبسه مشاهده کردید فورا به دکتر دندانپزشک در تبریز معالج خود مراجعه کنید و سرخود روند درمان را پیش نگیرید.

شکستگی پایه ایمپلنت

ممکن است به علت مواد اولیه استفاده شده گاهی با شکستگی پایه روبرو شویم. این عارضه به حدی خطرناک است که در صورت بروز دیگر امکان استفاده از کاشت قبلی نیست و برای ادامه باید جراحی جدیدی انجام داد. البته که در بیشتر موارد فک دیگر توان جراحی مجدد را ندارد و نمی­توانیم چنین کاری کنیم. پس این عارضه را جدی بگیرید. علائم شکستگی نیز مشخص است و نیازی به تلاش برای فهمیدنش نیست.

حساسیت به متریال

برخی از افراد ممکن است به مواد اولیه استفاده شده حساست داشته باشند. برای کاشت عموما از فلزی به نام تیتانیوم استفاده می­شود که برخی نسبت به آن حساسیت دارند. بهتر است قبل از انجام ایمپلنت از وجود یا عدم وجود چنین حساسیتی در بدن خود آگاه شوید. احساس ناراحتی و درد و همچنین علائم شایع حساسیت مثل تب و سرخی بدن از علائم این عارضه هستند.

علائم مربوط به کاشت دندان

به شکل کلی کاشت دندان در طولانی مدت می­تواند خطراتی برای ما به همراه داشته باشد. آسیب عصبی یکی از شایع­ترین این موارد است که ما پس از مدتی آن را در زبان و لثه احساس می­کنیم. علامت آن نیز گزگز شدن بوده و راه درمان خاصی ندارد. کاشت دندان می­تواند به دیگر قسمت­های دهان نیز آسیب بزند و همواره باید بابت این موضوع مراقب باشید. اگر هر یک از علائم عفونت ایمپلنت دندان را داشتید، سریعا از دکتر دندانپزشک کرمان نوبت اینترنتی بگیرید

انواع درمان این عفونت

برای درمان عفونت راه­های مختلفی وجود دارد که به شکل کلی آنها را به دو دسته درمان نیاز به جراحی و بدون جراحی تقسیم­بندی می­کنیم:

درمان از طریق جراحی

عفونت­های شدید که علائم عفونت ایمپلنت در آنها نمود بیشتری دارد در صورتی که فک و استخوان را مورد تهدید جدی قرار دهد نمی­تواند بدون جراحی درمان شود. اگر استخوان فک توانایی تحمل بخش اضافه شده را نداشته باشد مجبور به برداشت آن هستیم. در این جراحی بخش عفونی برداشته خواهد شد و استخوان برای ترمیم تحت مراقبت قرار خواهد گرفت. پس از مدتی این استخوان مناسب برای انجام دوباره کاشت است و می­شود دوباره ایمپلنت را بر روی آن قرار داد.

درمان بدون جراحی

در این روش زمانی که عفونت هنوز پیشرفته نشده ما می­توانیم با استفاده از دارو­های خاصی مثل انواع آنتی بیوتیک­ها ­(با تجویز پزشک) و همچنین روش­های خاص درمانی مثل شست­وشوی محل عفونی با مواد ضد میکروبی عارضه را درمان کنیم. احتمال موفقیت این روش در عفونت­هایی که در ابتدای مراحل انتشار خود هستند بالاست و لازم نیست نگران این موضوع باشید.

سخن آخر

علائم عفونت ایمپلنت مختلف هستند اما در صورت بروز هر کدام از آنها باید حساس بود. برخی از این عارضه­ها خطرات جدی دارند و می­توانند ما را درگیر بیماری­های سختی کنند. برخی دیگر نیز ممکن است باعث شود که مجبور شویم مراحل درمان و کاشت را از اول دنبال کنیم که علاوه بر هزینه بالا، طاقت­فرسا و عذاب‌آور خواهد بود. پس این علائم را جدی بگیرید و نسبت به اجرای کاشت دندان خود حساسیت زیادی به خرج دهید تا همیشه سلامت و خندان باشید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط