درمان تایم
درمان تایم

لیزر هموروئید واقعیت یا افسانه

امروزه با توجه به پیشرفت های چشمگیر علم پزشکی، انواع روش های درمانی جدیدی را شاهد هستیم. یکی از مشکلاتی که برای افراد میانسال و گاها سن های کمتر پیش میاید، بیماری هموروئید می باشد. جدیدترین و البته کم دردسرترین نوع درمان، لیزر هموروئید می باشد. برای خیلی از افراد این سوال پیش میاید که آیا لیزر هموروئید واقعیت یا افسانه است. در جواب باید پاسخ داد که کاملا واقعی می باشد و بهترین روش درمانی برای هموروئید، لیزر هموروئید می باشد.

مزایای لیزر هموروئید نسبت به سایر درمان ها

قبل از هر چیزی، مهمترین مسئله برای بیماران، نحوه انجام این جراحی و مراقبت های آن می باشد. لیزر هموروئید، بهترین و مطمئن ترین روش برای درمان بیماری های نشیمنگاه می باشد. بعد از عمل جراحی لیزری، نیازی به بستری شدن نخواهید داشت و درگیر دردسرهای بستری شدن در بیمارستان و هزینه های آن نخواهید شد. بنابراین هزینه جراحی به نسبت دیگر روش ها، بسیار کم تر و به صرفه تر می باشد. شما در این روش جراحی، مشکلات برش گوشت اضافه، سوزش و خونریزی، را نخواهید داشت و درد بعد جراحی با مسکن قابل کنترل می باشد.

روش انجام جراحی هموروئید با لیزر

جراحی با لیزر هموروئید، به دو روش لیزر با توان بالا و لیزر با توان کمتر انجام می شود. لیزر با توان بالا برای بیماران هموروئید شدید توصیه می شود. اما لیزر کم توان در اصل برای جراحی نیست و فقط برای کاهش التهاب و ترمیم سریعتر زخم جراحی و هموروئید و شقاق کاربرد دارد. این عمل جراحی در چهار مرحله انجام می شود:

مرحله نخست، بیمار بی حس می شود، البته در صورت صلاحدید پزشک، بیهوشی هم خواهد داشت. در مرحله دوم، عمل جراحی شروع می شود، و طی 20 دقیقه (چند دقیقه کمتر یا بیشتر) جراحی لیزر هموروئید آغاز می شود. بسته به نوع عارضه، لیزر با توان کم و بالا استفاده خواهد شد که معمولا از هر دو لیزر توام با هم استفاده می شود. در مرحله سوم، بعد از اتمام جراحی،پانسمان بدون نیاز به بخیه، انجام خواهد شد. به دلیل ویژگی بسیار خوب این نوع لیزر، به دلیل بریده شدن سر عروق، اعصاب و ترمیم در حین عمل، خونریزی نخواهد داشت(خیلی خفیف). در نهایت در مرحله آخر، بعد از 3 الی 4 ساعت استراحت در بیمارستان یا کلینیک تخصصی جراحی، بیمار مرخص خواهد شد و یک روز را باید در منزل استراحت کند.

آیا لیزر هموروئید، عوارض یا احتمال برگشت بیماری دارد؟

پاسخ این سوال قاطعانه نه می باشد. به دلیل بسته شدن سر عروق با لیزر پرتوان، احتمال عفونت و بیماری های ویروسی دیگر از بین می رود. احتمال عود دوباره یا بازگشت دوباره طبق گزارش ها، 1 درصد اعلام شده است که در مقایسه با روش های دیگر عمل جراحی هموروئید، بسیار ناچیز و در واقع صفر می باشد.

مهمترین نکات بعد از جراحی با لیزر

رعایت کردن یکسری نکات بعد از لیزر هموروئید، سرعت بهبود شما را چندین  برابر خواهد کرد. ابتدا رعایت کردن تمامی نکات دکتر معالج و مصرف به موقع داروها می باشد. به دلیل بی حسی از کمر، هنگام بازگشت به منزل، سعی کنید کمتر راه بروید. غذاهای آبکی (سوپ ترجیحا) باید به مدت 24 ساعت در رژیم غذایی تان باشد. با توجه به صلاحدید پزشک، بعد از یک روز، اجازه خوردن غذاهای فیبردار را خواهید داشت تا دفع مدفوع نرم و طبیعی داشته باشید. نوشیدن آب به مقدار زیاد بسیار مفید می باشد. با توجه به این که احتمال یبوست برای بیماران وجود دارد، پزشک معالج شربت ملین را تجویز می کند. زمان مصرف این شربت دو روز بعد از جراحی با لیزر می باشد. در صورت اسهال گرفتن یا ادامه یبوست می توانید مقدار مصرفی را کاهش یا افزایش دهید. زمان مناسب برای مصرف شربت یا داروهای ملین 45 الی 60 روز می باشد.

پاسخ قطعی به سوال آیا لیزر هموروئید واقعیت یا افسانه می باشد

با توجه به توضیحاتی که داده شد، متوجه شدیم که تکنولوژی جدید، روند بهبود بیماری را تسریع کرده، و سختی های بعد از جراحی را به شدت کاهش داده است. بنابراین، افرادی که دچار عارضه هموروئید و حتی شقاق هستند، دیگر نگران سختی و مشکلات بعد از جراحی نباشند و این مشکل را یک بار برای همیشه با لیزر پرتوان برطرف کنند.

منبع این مقاله: سایت تخصصی دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر dr-saadati.ir و hemorrhoid.ir

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط