درمان تایم
درمان تایم

اهمیت مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی با تأثیری که بر زندگی افراد می گذارد می تواند به آن ها کمک کند تا با موقعیت های دشوار زندگی از جمله: اختلالات روانی، از دست دادن عزیزان، طلاق، استرس ازدواج و…. برخوردی درست داشته باشند .

مشاوره روانشناسی به افراد این امکان را می دهد تا زندگی سالم و رضایت بخشی را از نظر روانی تجربه کنند. افرادی که دچار اختلالات روانی و مشکلات روحی هستند پس از گذشت زمان دچار مشکلات جسمی نیز می شوند، از همین جهت کمک گرفتن از یک مشاور روانشناس می تواند باعث شود تا افراد دچار مشکلات بعدی نشوند .

مراجعه به یک کلینیک روانشناسی جهت مشاور روانشناسی بسیار مفید خواهد بود. سهاکلینیک خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

روانشناس خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

روانشناسی نیز مانند بسیاری از رشته های دانشگاهی دیگر بصورت آکادمیک آموخته می شود. یک روانشناس خوب روانشناسی است که بتواند مباحث تئوری را به عمل و کاربرد تبدیل کند. در جلسه مشاوره در جهت کمک به مراجعین از آن ها استفاده کند.

روانشناس به خوبی می داند که تیپ های شخصیتی بسیاری وجود دارد و باید رفتار متناسب با همان تیپ شخصیتی در هنگام ارتباط بکار گرفته شود. روانشناس آنلاین یا حضوری با تکیه بر دانش و تجربه خود می تواند با افراد مختلف وارد ارتباط شده و تا حد مورد نیاز آن ها را بشناسد و راهکار های متناسبی به آن ها ارائه دهد، تا فرد به بهبودی دست یابد.

روانشناس باید امین و رازدار مراجعه کننده باشد. بیان این موضوع به مراجعه کننده موجب فراهم شدن بستر اعتماد و اطمینان شده و باعث می شود مراجعه کننده اطلاعات کاملی در مورد خود و مشکلی که برای آن پیش آمده به روانشناس ارائه کند.

این اطلاعات به همراه بررسی های تخصصی که شاید خود شخص مراجعه کننده نیز از آن ها بی اطلاع باشد به روانشناس کمک خواهد کرد که مشکل را پیدا کند. پس از پیدا شدن مشکل نوبت به این مرحله می رسد که شخص باید بپذیرد این مشکل را دارد و باید آن را درمان کرد. مجدداً لازم به ذکر است که روش و الگوی درمان برای همه افراد یکسان نیست و موارد بسیاری در تعیین روش درمان دخیل هستند.

تأثیرات مشاوره روانشناسی

همه افراد در برهه هایی از زندگی خود با مشکلات و بحران هایی رو به رو می شوند. این بحران ها می تواند ناشی از مسائل مختلفی از جمله: استرس های محیطی یا بحران های درون روانی باشد. زمانی که افراد دچار بحران می شوند، مغز تحت فشار روانی قرار می گیرد. این فشار مانع می شود تا مغز بتواند از تمام ظرفیت خود برای حل مشکل استفاده کند. در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره روانشناس اهمیت پیدا می کند.

مشاوران و روانشناسان در ابتدا مدیریت هیجانی را به مراجعین خود آموزش می دهند و سپس با استفاده از رویکرد حل مسئله به مراجع کمک می کنند تا با به ترتیب اولویت با مشکلات خود رو به رو شوند. چنانچه مشکلات فرد بیشتر تحت تعارضات درون روانی و شخصیتی باشد، درمانگر با ارزیابی روانی به تشخیص درست اختلال روانی فرد، اقدام می کند و تلاشم می کند تا در طی جلسات روان درمانی به ارتقای سلامت روانی فرد کمک کند.

هر چند مشاوره گرفتن در همه زمینه ها می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد، اما استفاده از مشاوره روانشناسی در برخی مسائل و مشکلات ضروری است.

امور مربوط به زندگی مشترک

که شامل ، انتخاب مناسب همسر ، آگاهی از مهارت های زندگی زناشویی، اختلالات جنسی، عدم تفاهم، خیانت، طلاق و… است. این موضوعات می تواند تنش های روانی را در خانواده ها افزایش داده و سلامت روانی افراد را به خطر اندازد.

مشکلات مربوط به دوران کودکی

از دیگر موارد بسیار با اهمیتی می باش که استفاده از مشاوره روانشناسی در آن بسیار ضروری است. مواردی همچون: پرخاشگری، بیش فعالی، مشکلات تحصیلی، مشکلات در ارتباط با والدین و دوستان همگی از مواردی می باشند. در همان کودکی باید توسط مشاور روانشناس کودک مورد بررسی دقیق و تخصصی قرار بگیرد. زیرا عدم توجه به مشکلات کودکان می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بزرگسازی آنها وارد کند و زندگی طبیعی آنها را دچار بحران کند.

مواجه شدن با بحران ها و اختلالات روحی

نظیر اختلال افسردگی ، اختلال وسواس، اختلال اضطراب، اختلال شخصیت و… نیاز اکید به استفاده از درمان های روانشناسی دارد . این اختلالات تحت تأثیر شرایطی برای افراد ایجاد می شود و هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باید توسط روانشناس تشخیص و ارزیابی شوند تا بتوان آن را درمان کرد .

نصیحت اطرافیان ، پیشنهادت خانواده و مطالعه کتاب های درمانی هیچ یک به اندازه مراجعه به روانشناس تخصصی سو آور و کارآمد نیست . زمانی که افراد دچار یکی از انواع اختلالات روانی می شوند یکی از شایع ترین واکنش های آنها انکار است. این افراد به دلیل نگاه غلط جامعه نسبت به روانشناسان و درمان های روانشناسی تصور می کنند خود به تنهایی می توانند مشکلات خود را رفع کنند و یا خود درمانی انجام دهند، اما متأسفانه بر خی از این افراد با حرکت در مسیر اشتباه باعث افزایش یافتن تأثیرات اختلال خود شده و شرایط را برای خود سخت تر می کنند .

قرار گفتن تحت شرایط آسیب زا

نظیر تجاوز، آزار های جنسی و…. به صورت جدی نیاز به درمان روانشناسی دارد . اکثر افراد و خانواده ها با مواجه شدن با چنین مسائلی به دلیل شرم یا بدنام نشدن در اجتماع سعی می کنند تا آن را مخفی نگه دارند. در حالی که افرادی که دچار بحران هایی که عنوان کردم می شوند برای داشتن زندگی سالم نیاز دارند. تا با این بحران و آسیب وارده رو به رو شده و آن را در ذهن خود رفع نمایند. این کار باعث می شد تا فرد بتواند ادامه زندگی خود را با کمترین آسیب و تنش روحی سپری کند.

چرا اغلبِ مردم، به مشاوران متخصص مراجعه نمی‌کنند؟

در کشور ما، اغلب مردم ترجیح می‌دهند مشکلاتشان را خودشان حل کنند تا اینکه با مشاوری در میان بگذارند. واقعاً چرا اغلب مردم تمایلی به استفاده از مشاوران روان‌شناسی و روانپزشکان ندارند.

این موضوع علت‌های فراوانی دارد که آن‌ها را می‌توان به سه قسمت تقسیم نمود:

۱- ناآگاهی برخی از مشاورین نسبت به حرفة خود و نداشتن شرحِ وظایف درست برای یک مشاور مجرب.

۲- ناآگاهی و نداشتن باور مراجعه‌کننده برای مشورت و مشاورة خود.

۳- تصورات خرافی برخی مردم از رفتن نزد مشاور یا روان‌پزشک.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط