درمان تایم
درمان تایم

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

لیزر موهای زائد بدن با وجود اینکه یکی از بهترین و ماندگارترین نتایج را به همراه دارد اما مانند هر روش درمانی دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. همه‌ی افراد نمی‌توانند از لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند، انجام این روش با وجود عوارض بسیار کمی که دارد برای برخی افراد می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چه کسانی گزینه مناسبی برای لیزر موهای زائد نیستند.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی مضر است؟

تنها کسانی می‌توانند از لیزر موهای زائد بدن استفاده کنند که جز گروه‌های زیر نباشند:

افرادی که برنزه کرده‌اند

اگر قصد لیزر موهای زائد بدن خود را دارید به هیچ عنوان از دستگاه سولار یا حمام آفتاب برای برنزه کردن پوست خود استفاده نکنید. اگر از سولار برای تیره کردن رنگ پوست خود استفاده کرده‌اید باید 6 ماه بعد از آن لیزر موهای زائد بدنتان را انجام دهید، به طور کلی از 10 روز قبل از لیزر نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرید. هرچه رنگ پوستتان طبیعی‌تر باشد احتمال بروز آکنه، تاول، التهابات پوستی کمتر است.
برخی پزشکان برای انجام لیزر موهای زائد روی پوست‌های تیره قدرت اشعه لیزر را افزایش می‌دهند، این کار می‌تواند باعث شود تا حرارت ایجاد شده توسط رنگدانه‌ها جذب شود و در نهایت باعث سوختگی، تاول و کهیر روی پوست بدن شود.
پزشکان توصیه می‌کنند به منظور کاهش عوارض لیزر روی پوست بدن بهتر است پیش از جلسات از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

افرادی که از اسپری برنزه استفاده کرده‌اند

اگر از اسپری برنزه استفاده می‌کنید باید از یک ماه قبل از جلسه لیزر مصرف آن را قطع کنید تا رنگ پوستتان به حالت اولیه و عادی برگردد. مواد شیمیایی موجود در این اسپری می‌تواند احتمال سوختگی، تاول، کهیر روی پوست را افزایش دهد.
اسپری برنزه رنگ پوست را تیره می‌کند، به همین دلیل حرارت ناشی از اشعه‌ی لیزر به جای جذب توسط فولیکول مو جذب رنگدانه‌های موجود در پوست می‌شود. بدین ترتیب نتیجه معقول و رضایت بخشی نخواهد داشت.

افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند

 مصرف آنتی‌بیوتیک به مرور زمان موجب حساسیت بالای پوست به نور می‌شود و نسبت به هرگونه حرارت و گرمایی واکنش نشان می‌دهد. لیزر موهای زائد با حرارت و گرمایی که ایجاد می‌کند موجب کهیر، تاول و التهاب پوست می‌شود. به همین دلیل است که باید از یک هفته قبل از لیزر، مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنید.

افرادی که داروهای تقویتی خاص مصرف می‌کنند

 مصرف برخی ویتامین‌ها موجب رقیق شدن خون می‌شود و می‌تواند در نتیجه لیزر موهای زائد بدن تاثیر منفی داشته باشد. ویتامین E جزو آن دسته ویتامین‌هایی است که باید مصرف آن را از یک هفته قبل از لیزر متوقف کرد.

نزدیک زمان قاعدگی

 بدن زنان از چند روز قبل قائدگی و در حین قائدگی آستانه تحمل بسیار پایینی دارند. لیزر موهای زائد عوارض خاصی در این دوران ندارد و فقط با درد و سوزش بسیاری همراه است. به همین دلیل بهتر است تا اتمام دوره قاعدگی صبر کنید و بعد از آن نسبت به لیزر موهای زائد خود اقدام کنید.

افرادی که جوش زده‌اند

 آکنه و جوش روی بدن هم می‌تواند مانع انجام لیزر موهای زائد بدن شود، لیزر با حرارت بالایی که دارد نه تنها موجب تشدید این بیماری می‌شود بلکه عوارض آن هم نسبت به قبل افزایش می‌یابد.

افرادی که تبخال زده ‌اند

تبخال نشان دهنده یک عفونت فعال روی پوست است که در فرآیند لیزر موهای زائد بدن تاثیر منفی خواهد داشت. در صورت وجود تبخال لیزر انجام ندهید چرا که موجب تشدید این عارضه می‌شود. پزشکان برای کسانی که زیاد تبخال می‌زنند داروی آنتی ویرال پروفیلاکتیک تجویز می‌کنند که پیش از جلسات لیزر از آن استفاده کنند.

برخی از تبخال‌ها منشا ویروسی دارند که پزشکان داروهای ضد ویروس را برای این دسته افراد تجویز می‌کنند تا از پخش شدن ویروس به سایر نواحی بدن جلوگیری کند.

افراد با بیماری‌های خاص

 قبل از شروع جلسات لیزر باید یک فرم پر کنید که در آن درباره بیماری زمینه‌ای، مصرف داروهای خاص و سایر موارد دیگر سوالاتی می‌پرسند. صادقانه به این سوالات پاسخ دهید چرا که در روند لیزر موهای زائد تاثیرگذار است. برخی بیماری‌های زمینه‌ای و خاص می‌تواند با لیزر موهای زائد تداخل داشته باشد، به عنوان مثال دیابت بیماری است که باعث می‌شود تا عصب و بافت‌های بدن نسبت به حرارت و گرما حساس شوند و پوست بدن به سرعت دچار سوزش و تاول خواهد شد به طوری که احتمال عفونی شدن جای زخم در این افراد بسیار بیشتر از افراد سالم است. برخی پزشکان از دستگاه‌های خاصی برای افرادی که دیابت دارند استفاده می‌کنند، این دستگاه‌ها پیش از هرگونه عملی ناحیه مورد نظر را بی‌‌حس می‌کنند تا لیزر موهای زائد درد کمتری داشته باشد.

وجود زخم در ناحیه لیزر

 وجود زخم باز روی پوست باعث می‌شود تا فولیکول مو نتواند انرژی اشعه لیزر را جذب کند، در غیراینصورت باعث تشدید زخم و عفونت خواهد شد.

افراد دارای موهای روشن و سفید

 لیزر موهای زائد برای کسانی مناسب است که موهای تیره رنگ و ضخیمی دارند، افرادی که موهای بدن آن‌ها بور و روشن است نمی‌توانند گزینه مناسبی برای لیزر باشند. لیزر موهای روشن موجب عارضه‌های پوستی می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی بدن

بیمار‌ی‌هایی که مربوط به سیستم ایمنی بدن هستند راه درمان قطعی ندارند و برای کنترل آن‌ها باید دارو مصرف کرد. در این نوع بیماری سیستم ایمنی بدن، برخی از بافت‌های بدن را به عنوان عغامل بیماری شناسایی می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌زند. مصرف دارو تا حد زیادی می‌تواند این عارضه را کنترل و درمان کند اما دائمی نیست. بهتر است به منظور جلوگیری از تشدید این عارضه قبل از هرگونه اقدامی با پزشک صحبت کنید.

جمع بندی
به نقل از بلاگ لیزر بدن  کلینیک صدف : لیزر موهای زائد می‌تواند رشد موهای زائد در بدن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. اما بیشتر افراد به مروز زمان دوباره شاهد رشد موهای زائد خود هستند. اما موهایی که بعد از لیزر رشد می‌کنند، بسیار کمتر، ظریف‌تر و کم‌رنگ‌تر از حالت اولیه خود خواهند بود. لیزر موهای زائد روی انواع رنگ‌های پوست و مو نتایج متفاوتی دارد. پس بهتر است قبل از انجام لیزر با یک پزشک متخصص مشورت کنید و انتظارات خود را از انجام این روش زیبایی، به‌طور کامل برای او شرح دهید تا او بتواند روند درمان را کاملا برای شما توضیح دهد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط