درمان تایم
درمان تایم

فیناستراید موضعی برای ریزش مو: چقدر خوب کار می کند؟

مطالعات نشان می­دهد مردانی که هفته ای یک میلی لیتر محلول فیناستراید را روی پوست سر خود استفاده می­کنند با مردانی که یک میلی گرم فیناستراید خوراکی را به مدت یک هفته مصرف کرده اند، نتایج مشابهی خواهند گرفت.

بیش از نیمی از مردان بالای 50 سال تا حدی تحت تأثیر الگوی طاسی مردانه قرار می­گیرند. فیناستراید یکی از داروها جهت مقابله با ریزش مو به شمار می­رود. قرص فیناستراید مورد تأیید FDA جهت استفاده در مردان است. قرص فیناستراید از سلامت موها حمایت کرده، سبب تحریک رشد مو شده و با نازک شدن مو مقابله می­کنند.

شرکت های آنلاین در خصوص فیناستراید موضعی چه ادعایی دارند؟

یکی از شرکت های فروشنده اسپری موضعی فیناستراید و ماینوکسیدیل، با استفاده از هر دو ماده در یک اسپری بدون نیاز و استفاده از قرص فیناستراید از کاهش خطوط مو و لکه های طاسی جلوگیری می­کند.

برخی از این شرکت های تولید کننده فیناستراید موضعی ادعا دارند که با استفاده مداوم از فیناستراید موضعی ریزش مو به میزان قابل توجهی کاهش یافته و ریزش مو به طورکامل در عرض شش ماه متوقف می­شود.

تفاوت فیناستراید موضعی و خوراکی یا به صورت قرص

یکی از جراحان برجسته پوست بیان می­دارد که به طور سنتی فیناستراید به صورت قرص و خوراکی مصرف می­شود، اما امروزه به صورت موضعی و مایع روی پوست مورد استفاده قرار می­گیرد.

استفاده از فیناستراید موضعی برای متقاضیانی که تمایل به استفاده از فیناستراید خوراکی ندارند، امکان پذیر است. فیناستراید موضعی در مقایسه با فیناستراید خوراکی دارای عوارض کمتری است. در درصد کمی از بیمارانی که با ریزش مو مواجه هستند استفاده از فیناستراید خوراکی عوارض جانبی چون اختلال نعوظ را به دنبال خواهد داشت.

فیناستراید با خنثی کردن اثرات DHT که همان شکل تجزیه شده هورمون تستسترون است، نقش عمده ای در مقابله با ریزش مو ایفا می کند. DHT بیش از پیش سبب کوچک شدن فولیکول های مو و ریزش آن ها می­شود. همچنین فیناستراید رشد مو در نواحی که نازک شده اند را تقویت کرده و از این طریق سبب جلوگیری از ریزش مو می­شود.

مزایای ترکیب فیناستراید و ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل درمانی موضعی برای مقابله با ریزش مو در الگوی مردانه است. ماینوکسیدیل از طریق گشاد کردن رگ های خونی، رساندن مواد مغذی به پوست سر را تقویت می­کند. ماینوکسیدیل از این طریق اثربخشی فیناستراید را نیز جهت نفوذ عمیق تر به پوست سر تحریک می کند.

اثربخشی فیناستراید موضعی

فیناستراید در 90 درصد از مردان مبتلا به طاسی با الگوی مردانه موثر است و دو سوم مردانی که به طور مرتب از فیناستراید استفاده می­کنند، رشد مجدد مو را تجربه خواهند کرد.

 اولین اولویت برای اکثر پزشکان برای درمان ریزش مو و مقابله با نازک شدن موها استفاده از فیناستراید است. اگر از فیناستراید در مراحل اولیه ریزش مو استفاده شود، ریزش مو به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 اغلب متخصصین برتری قرص بر حالت موضعی فیناستراید و یا برتری حالت موضعی فیناستراید بر قرص را تأیید نمی­کنند. اغلب آزمایشات بالینی نتایج مشابهی را نشان می­دهد.

 در مطالعه ای که بر 24 مرد مبتلا بر آلوپسی آندروژنتیک انجام شد، در افرادی که از فیناستراید موضعی استفاده می­کردند ریزش مو بین 68 تا 75 درصد و در افرادی که از فیناستراید خوراکی استفاده می­کردند ریزش مو بین 62 تا 72 درصد کاهش یافت.

 این نتایج نشان می ­دهد که فیناستراید موضعی اندکی اثربخش تر است، البته اثربخشی فیناستراید به زمانی که درمان شروع می شود نیز بستگی خواهد داشت.

اگر ریزش مو مدت زمان طولانی ادامه داشته و بعد از مدتی طولانی از فیناستراید استفاده شود، با احتمال بسیار کمتری فولیکول های مو مجدداً رشد خواهند کرد. اگر از فیناستراید موضعی در همان مراحل اولیه ریزش مو استفاده شود، نتایج بهتری مشاهده خواهد شد.

عوارض جانبی فیناستراید موضعی

اگرچه فیناستراید موضعی به مراتب عوارض جانبی کمتری در مقایسه با فیناستراید خوراکی و به شکل قرص دارد، اما همچنان خطراتی در آن وجود دارد.

 مردانی که خواهان فرزند آوری هستند نمی بایست از فیناستراید موضعی استفاده کنند زیرا فیناستراید موضعی در این مردان سبب رشد غیر طبیعی در بر خی از قسمت های جنین خواهد شد.

اغلب برای درمان ریزش مو از فیناستراید 0.1 تا 0.25 درصد استفاده می­شود. استفاده از فیناستراید موضعی نتایج زودهنگام ندارد و می­بایست حدود شش ماه منتظر بود و بعد از این مدت نتایج حاصل از فیناستراد موضعی را مشاهده کرد.

محصول هیرونیک

علاوه بر داروهای خوراکی و موضعی چون فیناستراید برای مقابله با ریزش مو می­توان از مکمل های تخصصی مو نیز جهت مقابله با ریزش مو بهره گرفت. یکی از بهترین مکمل ها برای مقابله با ریزش مو مکمل تخصصی مو هیرونیک است.

 هیرونیک با وجود انواع ویتامین های گروه ب، زینک و کوآنزیم کیوتین به جلوگیری از ریزش مو، رشد مجدد مو، افزایش رشد و ضخامت مو، رشد و استحکام و سلامت مو، تقویت فولیکول های مو، ساخت کراتین مو، حفظ رنگ طبیعی مو، حفظ رطوبت و درخشندگی مو و … کمک می­کند.

زینک در مکمل هیرونیک با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود از نازک شدن موها جلوگیری کرده و به رشد مجدد مو کمک می­کند. ویتامین ب 5 از ویتامین های گروه ب در این مکمل است که سبب استحکام مو می­شود.

 ویتامین ب 6 تولید کراتی مو را افزایش داده و ویتامین ب 7 از موخوره و شکسته شدن موها جلوگیری می­کند. کوآنزیم کیوتین ماده دیگری در این مکمل است که از مو در برابر رادیکال های آزاد و استرس های اکسیداتیو محافظت می­کند.

شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر از جمله شرکت های دارویی است که دو فرایند واردات و تولید مکمل های غذایی و دارویی را از سال 1397 آغاز کرده است.

تمامی محصولات وارداتی و تولیدی این شرکت در حوزه سلامت بانوان، محصولات سلامتی پوست، مو، ناخن، تقویت عضلات و استخوان ها و … مورد تأیید شرکت های دارویی بزرگ و معتبر است.

 شرکت نیکان فارمد مهر با هدف ارتقا سلامت جامعه و با تکیه بر دانش و توان فنی نیروهای متخصص خود به دنبال رشد و ترقی جامعه با تکیه بر فاکتور حفظ سلامت در جامعه است.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط