درمان تایم
درمان تایم
علل ایجاد کک و مک روی پوست

علل ایجاد کک و مک در پوست

علل ایجاد کک و مک در پوست , کک و مک ها به چه دلایلی در پوست ایجاد می شوند؟ : درحالت کلی می توان گفت که کک و مک ها دو نوع می باشند ،1-کک و مک ساده 2- کک ومک هایی که از آفتاب سوختگی ایجاد می شوند. در واقع کک و مک ساده (لنتیگو سیمپلکس ) لکه های تیره رنگی می باشند که اگر کسی از لحاظ ژنتیکی استعداد آن را داشته باشد ؛در پوست او بروز خواهند کرد.

کک و مک های که در اثر آفتاب سوختگی (سولار لنتیگو)ایجاد می گردند ؛یک نوع آسیب دائمی پوست می باشند که به شکل لکه هایی با رنگ کمی تیره تر از پوست ،با حاشیه هایی نامنظم و کمی بزرگتر از قطر یک مداد ،بر روی پوست ظاهر می شوند.

علل ایجاد کک و مک روی پوست

در چه شرایطی ما باید به پزشک مراجعه داشته باشیم؟

همان گونه که قبل هم گفتیم ،اغلب این لکه های قهوه ای رنگ و کک و مک ها در سنین نوجوانی ظاهر می شوند ،در صورتی که فرد از قبل دچار لکه های قهوه ای و تغییر رنگ در پوست خود باشد ،حتما نیاز است که برای مشاوره به یک متخصص پوست مراجعه داشته باشد.پزشک سعی خواهد کرد که یک معاینه دقیقی را داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که لکه ها حالت پیش سرطانی ندارند.این امکان وجود دارد که تعداد این لکه ها هر روز بیشتر از قبل شود و یک مرز نامشخصی داشته باشند ،و همین طور با گذشت زمان رنگ شان عوض شده و به رنگ صورتی ،قرمز و سیاه تغییر رنگ بدهند.در صورتی که این لکه ها روز به روز بزرگتر شد و مرزشان نامنظم شد ،فرد باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نماید .در صورتی که شما هم چنین لکه هایی را با علائم و نشانه های ذکر شده مشاهده کرید ؛حتما سعی کنید آنها را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : لیزر درمانی کک و مک روی پوست

با چه روشی می توان کک و مک صورت را تشخیص داد؟

برای اینکه بتوان بیماری کک و مک را تشخیص داد ،احتیاجی به انجام هیچ گونه آزمایشی نمی باشد.زیر نور لامپ های مخصوص ،لکه های سفید ناشی از این عارضه را می توان تشخیص داد .در برخی موارد برای اینکه این بیماری را پزشکان تشخیص دهند؛از پوست بیمار نمونه برداری می کنند. اغلب در مراحل اولیه این بیماری و در مورد کک و مک هایی با واکنش لنفاوی ،نمونه برداری را انجام می دهند.همین طور با هدف ارزیابی احتمال ابتلای فرد به دیگر بیماری های خود ایمنی یا سندرم های پلی گلاندولار ،آزمایش های خون مانند تیروئید ،میزان ویتامین B12 و صفحه خود-آنتی بادی صورت می پذیرد.پزشکان برای اینکه میزان پیشرفت بیماری را تعیین کنند از عکس هایی استفاده می کنند ،و می توانند شدت بیماری را بر حسب ناحیه ای که پوست تغییر رنگ داده است،تعیین نمایند.

علل ایجاد کک و مک روی پوست

عوامل مختلفی می تواند موجب ایجاد کک و مک در پوست شود ،که از جمله این عوامل می توان به قرار گرفتن در معرض نور خورشید،عوامل ژنتیکی و مبتات بودن فرد به برخی بیماری ها (مثل اگزرودرما پیگمنتوسام که یک نوع بیماری نادر می باشد که حساسیت پوست را در برابر امواج ماوراء بنفش مانند نور آفتاب افزایش می دهد.) اشاره کرد که موجب به وجود آمدن کک و مک در پوست می گردند.باید بگوییم که کک ومک یک عارضه ای است که در پی از بین رفتن ملانوسیت ها که سلول های تولید کننده رنگ دانه ملانین در پوست می باشند ،ایجاد می گردند .

در صورتی که سلول های ملانوسیت به صورت طبیعی دیگر قادر نباشند که رنگدانه ملانین تولید کنند ؛و یا اینکه تعداد این سلول ها در پوست کمتر از قبل شود ؛رنگ پوست فرد به شکل پیش رونده ای به سوی سفید شدن پیش خواهد رفت و و این مسئله موجب خواهد شد که لکه های کک و مک بروز کنند.درواقع ماده ای که موجب رنگی شدن پوست می گردد ملانین می باشد.

هنگامی که نور خورشید به پوست بدن ما می تابد ،سیستم ایمنی بدن ما سعی می کند برای محافظت از لایه های زیرین پوست ،میزان تولید ملانین را در بدن بالا ببرد .و در صورتی که مقدار این ملانین در نقاطی از بدن بیشتر باشد ؛در آن صورت در آن نقطه کک و مک ایجاد می گردد.همین طور هنگام تابش نور آفتاب به پوست ،آن عده از کک و مک هایی هم که از قبل وجود داشتند ،رنگشان تیره تر می گردد.

ایجاد کک و مک بر روی پوست در دوران بارداری

در دوران بارداری و یا هنگامی که فرد قرص های ضد بارداری مصرف می نماید یک سری لکه های تیره رنگ به وجود می آیند که به آنها ملاسما یا ماسک بارداری می گویند ،باید بگوییم که این نوع لکه ها در صورتی که فرد در برابر نور خورشید قرار بگیرد ؛تیره تر هم خواهد شد.یک نوع دیگری از لکه های پوستی هم در سنین میانسالی ،هنگامی که فرد در معرض نور خورشید قرار بگیرد ،به شکل خال های صاف و بزرگ بروز می کنند .و به این نوع از لکه ها ،لکه های پیری ،لکه های جگری یا لنتیجن ها می گویند.

باید این نکته را برای شما عزیزان یادآور شویم که نور خورشید از چنان قدرت زیادی برخوردار می باشد که ،می تواند برخی از سلول های پوست را به سلول های سرطانی خطرناک مبدل سازد .به همین دلیل هم همیشه پزشکان توصیه می کنند که ؛هنگامی که شما در برابر نور خورشید قرار می گیرید از کرم های ضد آفتاب و محافظت کننده ،استفاده نمایید .و همین طور این کار از بروز کک و مک و لکه های پیری بر روی پوست شما جلوگیری خواهد کرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط