درمان تایم
درمان تایم
علائم و نحوه درمان استرس ازدواج

علائم و نحوه درمان استرس ازدواج

استرس ازدواج احساسی کاملا طبیعی است که با نزدیک شدن به دوران زندگی مشترک، بیشتر می‌شود. گاهی افراد به طور کلی حتی وقتی در شرایط ازدواج هم نیستند از این دوره از زندگی ترسیده و در مورد آن باورهای درستی ندارند. اما در موارد دیگر آنها نزدیک به زمان ازدواج شان، تنها دچار این نوع از استرس می‌شوند. که در دو صورت نیز جای نگرانی وجود ندارد؛ و باید در مورد آن اقداماتی انجام داد. این اضطراب به دلایل مختلفی بروز می‌کند؛ از طرفی مسائل مختلفی بر آن موثر هستند. فراموش نکنید که ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی است به همین دلیل نباید در مورد آن سهل انگاری کرد. اما برخی در این مورد افراط کرده و دچار مشکلات زیادی می‌شوند. زوجین، بهتر است در این مورد با یک روانشناس مشورت کرده و از او کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

استرس ازدواج

ازدواج به طرق مختلف باعث بروز فشارهایی بر خود زوجین و حتی خانواده های آنان نیز می‌شود. واکنش افراد نسبت به این موضوع متفاوت است. گاهی استرس ازدواج به حدی زیاد می‌شود که آنها را به طور کلی از این تصمیم منصرف کرده و یا باعث بروز تاخیر در آن می‌شود. این موضوع به ظرفیت روانی و همچنین شرایط محیطی بستگی دارد. گاهی یکی از زوجین بسیار خونسرد بوده و همه مسولیت ها را بر عهده فرد دیگری می‌اندازد. به همین دلیل ترس و استرس ایجاد شده و فرد به درستی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. این موضوع به خوبی اهمیت سلامت روانی و همچنین برخورداری از مهارت های قبل از ازدواج را نشان می‌دهد که با کمک مشاور پیش از ازدواج، قابل حصول هستند.

دلایل استرس ازدواج

درمان استرس ازدواج

همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد؛ ترش از ازدواج به دلایل مختلفی در افراد بروز می‌کند. این ترس اگر به صورت مزمن برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ بر جنبه های روانی و حتی جسمانی افراد تاثیر گذاشته و قدرت تصمیم گیری را از آنها سلب می‌کند. برخی از این علل شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با دلایل ترس مردان از ازدواج کلیک کنید.

📌مسائل مالی

مسائل مالی یکی از مهم ترین عوامل فرایند ازدواج است که باعث نگرانی افراد می‌شود. این موضوع هم به شرایط شغلی زن و شوهر و هم وضعیت خانوادگی آنها برمی‌گردد. برای مثال برخی از دختران در مورد شغل و میزان درآمد همسر آینده خود نگرانی دارند و برخی دیگر در مورد تهیه جهاز. امروزه زنان بیشتر شاغل هستند و در زندگی مشترک می‌توانند به همسران خود کمک بیشتری بکنند. از طرفی استقلال آنان بیشتر بوده و انتظارات بیشتری از طرف مقابل دارند.

📌آماده نبودن برای تغییر

یکی دیگر از دلایل استرس ازدواج، عدم آمادگی برای تغییر و شروع زندگی جدید است. زندگی مشترک  با شرایط مجردی متفاوت است و افراد باید از لحاظ های مختلفی خود را برای آن آماده کنند. این موضوع تا حد زیادی از طرز تفکر و همچنین بلوغ عاطفی افراد سرچشمه می‌گیرد. فراموش نکنید که با شروع زندگی مشترک باید مسئولیت زیادی را به عهده بگیرید و وظایفی را انجام دهید؛ باید این موضوع را نیز پذیرفته و حتی این مورد را تمرین کنید. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

📌تفاوت های زیاد

در برخی موارد به دلیل تفاوت های زیادی که زوجین با یکدیگر دارند؛ قبل از ازدواج دچار ترس شده و از این موضوع فاجعه سازی می‌کنند. وجود تفاوت ها طبیعی است؛ اما باید روی شباهت ها تمرکز کرده؛ و تفاوت ها را تبدیل به بحران نکیند. برخی از افراد از اینکه در انتخاب خود دچار اشتباه شده اند؛ شک می‌کنند. فکر کردن در مورد تصمیم و در نظر گرفتن جنبه های مختلف آن مهم است؛ اما نباید اجازه دهند که این موضوع بزرگ شده و یا آنها را نسبت به همه چیز حساس کند.

📌ترس از آینده

ترس از آینده و عواقب ازدواج نیز یکی دیگر از دلایل استرس ازدواج است. برخی افراد تنوع طلب بوده و از واکنش خود در مقابل زندگی مشترک و پذیرفتن فردی برای ادامه زندگی می‌ترسند. ترس آنها تا حدی جایز است چرا که احتمالا از بروز خیانت جلوگیری می‌کند. برای برخی دیگر این موضوع به دلیل فرزندآوری بروز می‌کند. که فردی به آن علاقه داشته و طرف مقابل به این موضوع تمایل نشان نمی‌دهد. برای اطلاع از علل ترس دختر از ازدواج کلیک کنید.

نحوه برخورد با استرس ازدواج

علائم استرس ازدواج

برای مواجهه با استرس ازدواج راه های مختلفی وجود دارد. افراد در ابتدا باید علت این ترس را پیدا کرده و در قدم بعدی برای کنترل این احساس از روش های زیر استفاده کنید. مشاورین ذهن نو آماده ارائه خدمات در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی هستند. برای آشنایی با درمان استرس کلیک کنید.

💠پیدا کردن علت ترس

بهتر است علت استرس ازدواج خود را ریشه یابی کرده و با توجه به آن برای از بین بردن اقدام کنید. گاهی افراد به دلیل شرایط خانوادگی و اینکه در اطرافیان خود شاهد ازدواج های موفق نبوده اند؛ این احساسات را در مورد ازدواج تجربه می‌کنند. پیدا کردن علت ترس ها و مشکلات ما، کار ساده ای نیست و حتی در مواردی اصلا متوجه آنها نمی‌شویم. به همین دلیل بهتر است در این زمینه از یک متخصص کمک بگیریم.

 💠صحبت کردن با همسر و خانواده

پذیرفتن و درک استرس ازدواج برای عده ای آسان نیست. به همین دلیل بهتر است به صورت واضح در این مورد با اطرافیان خود صحبت کرده؛ و در این مورد توضیح دهید. از آنها بخواهید کمی به شما زمان داده و از شرایط فاصله بگیرید. از طرفی اصلا در این مورد به خود فشار وارد نکنید. برخی خود را مجبور به ازدواج می‌کنند؛ در حالیکه این تصمیم نهایی آنها برای ادامه زندگی نیست. اگر هم در این مورد اطمینان دارید بهتر است در صورت احساس این ترس کمی استراحت کرده و افکار خود را کنترل کنید. برای جلوگیری از دخالت والدین در ازدواج کلیک کنید.

💠برنامه ریزی

برخی از افراد به دلیل فشارهای کاری و همچنین مشکلاتی که قبل از ازدواج برای همه افراد ایجاد می‌شود؛ دچار استرس ازدواج می‌شوند. افراد باید برای انجام امور خود برنامه ریزی داشته و تقسیم وظایف کنند. طبیعی است که وقتی افراد با حجم زیادی از وظایف قبل از ازدواج مواجه می‌شوند؛ احساس ترس کرده و حتی منصرف می‌شوند.

💠کمک گرفتن از مشاور

اگر بعد از انجام تمام روش هایی که ذکر شد؛ بازهم این احساس از بین نرفت؛ باید از یک روانشناس کمک بگیرید. به طور کلی مشاوره ازدواج یکی از اقدامات مهم برای شروع زندگی مشترک است. زوجین می‌توانند با کمک مشاورین ذهن بر مشکلات شخصی و همچنین رابطه زناشویی را حل کرده و تصمیمات بهتری در این زمینه بگیرند. زوج درمانی یکی از خدمات تخصصی مرکز مشاوره ذهن نو است که مشاورین با داشتن سابقه ای درخشان در این زمینه به زوجین کمک می‌کنند.

سخن پایانی

استرس ازدواج یکی از چالش های قبل از ازدواج محسوب می‌شود که افراد واکنش های مختلفی نسبت به آن دارند. هدف از دریافت مشاوره قبل از ازدواج کاهش استرس افراد همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها در زندگی مشترک است. زوجین باید در این شرایط با یکدیگر همکاری کرده و باعث تشدید این احساس نشوند. حتی شرکت در جلسات مشاوره نیز به صورت دو نفره باعث تسریع فرایند درمان و بهتر شدن اوضاع می‌شود. به طور کلی بهتر است در مورد ازدواج افراد عجولانه تصمیم گیری نکرده و از متخصصین کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط