درمان تایم
درمان تایم

خواص عرقیات گیاهی برای پوست

در ایران بیش از 40 نوع از انواع عرقیات گیاهی تولید می شود که برای مصارف آشپزی، سلامتی و زیبایی استفاده می شوند. عرقیات و گیاهان دارویی خواص درمانی فراوانی دارند. به طور کلی، درباره خواص عرقیات گیاهی می‌توان به آرامش، کاهش درد و بهبود سیستم های بدن مانند دستگاه گوارش و ایمنی اشاره کرد. برخی تحقیقات همچنین اثرات ضد سرطان و فواید آنها را برای مبتلایان به دیابت نوع 2 نشان می‌دهد. از میان این فواید، به معرفی گلاب و عرقیات گیاهی که برای پوست مفید هستند، ‌می پردازیم.

گلاب

گلاب ضد التهاب پوست، محافظ PH پوست، مرطوب کننده، تقویت کننده مو، سرشار از ویتامین C و آرامش بخش است. از آنجا که گلاب دارای خواص آنتی اکسیدانی است و با رادیکالهای آزاد مقابله می کند، خواص قابل توجهی برای پوست دارد. گلاب اثر ضد التهابی برای پوست دارد و سرخی صورت را برطرف می کند. گلاب در جوانسازی، طراوت و تازگی پوست صورت موثر است. همچنین برای رطوبت رسانی به پوست و کاهش عوارض آفتاب سوختگی مفید است.

گلاب را می توان به صورت اسپری، تونر و ماسک صورت استفاده کرد. ترکیب گلیسیرین و گلاب برای جلوگیری از خشکی و بهبود قابلیت نفوذپذیری و تراوایی پوست کاربرد دارد.

برای مراقبت از پوست خود، حتما باید گلاب اصل استفاده کنید. بهترین گلاب ایران در قمصر، پایتخت گل و گلاب ایران، تولید می شود. چند هزار سال است که گل محمدی در گلستان‌های قمصر کشت می‌شود. گل محمدی قمصر بهترین نوع گل محمدی است. هر ساله در فصل بهار، عطاریها و صاحبان فروشگاه‌های عرضه گلاب از سراسر ایران برای خرید عمده گلاب به شهر قمصر می‌آیند. بنابراین، امروزه گلاب قمصر در اکثر شهرهای ایران یافت می‌شود، شما می‌توانید گلاب اصل قمصر را در شهر خود خریداری کنید تا برای پوست صورت خود از آن استفاده کنید.

عرق اسطوخودوس

رایحه گل زیبای اسطوخودوس به قدری آرامش بخش است که به کاهش استرس، اضطراب و حتی آرامش ذهن خسته شما پس از یک روز طولانی کمک می‌کند. اما، آیا می‌دانستید که اسطوخودوس علاوه بر اینکه اسانس آرامش بخشی است، برای پوست شما نیز شگفت انگیز است! بله واقعا!

خواص شگفت انگیز اسطوخودوس برای پوست

  • پوست را تسکین و آرام می‌کند
  • جلوگیری از بروز آکنه
  • روشن شدن پوست با اسطوخودوس
  • اسطوخودوس برای چین و چروک
  • سم زدایی و آرامش پوست

عرق بابونه

عرق بابونه از دیگر عرقیات گیاهی است که طبعی خشک و گرم دارد و نرم کننده پوست است. خواص عرق بابونه برای پوست عبارتند از:

  • التیام زخم‌ها، جراحات و مشکلات پوستی
  • روشن کردن رنگ پوست
  • کاهش جوش
  • درمان آفتاب سوختگی
  • درمان سیاهی دور چشم
  • درمان شوره سر

عرق برگ چنار

عرق برگ چنار باعث شفافیت پوست می شود. علاوه بر این عرق برگ چنار، ضد آسم، چاق کننده، تب بر و مسکن درد مفاصل است. عرق برگ چنار برای سلامت پوست مفید است. برگ چنار در پاکسازی پوست موثر است. عرق گفته شده از برگ‌های چنار نیز برای تسکین درد در برخی سوختگی‌ها استفاده می‌شود. گفته می‌شود برگ های چنار را که پس از خشک شدن می‌جوشانند و سپس گرم می‌کردند، به محل رفع سوختگی می‌زدند.

عرق برگ چنار به بهبود زخم‌های پوست کمک می‌کند، سرعت التیام زخم‌ها را افزایش می‌دهد و اثرات منفی زخم‌ها روی پوست را نیز کاهش می‌دهد. عرق برگ چنار برای بهبود پسوریازیس که یک عارضه پوستی است، نقش مهمی دارد.

نوشیدن عرق برگ چنار برای جوش صورت مفید است. عرق برگ چنار طبع سرد و تر دارد و از بروز جوش‌ها ناشی از گرمی جلوگیری می‌کند. درخشندگی پوست، رفع لک پوست صورت، بهبود سوختگی و زخم‌های عفونی از جمله خواص عرق برگ چنار برای پوست است.

عرق بید

جوانسازی پوست و بهبود آکنه از خواص عرق بید برای پوست است. عرق بید به دلیل خواص قابض، ضد التهابی و تسکین دهنده آن به عنوان یک ماده اولیه در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود. بید دارای اسید سالیسیلیک است، یک لایه بردار طبیعی که در چندین درمان آکنه استفاده می شود. عرق بید می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند و در عین حال منافذ پوست را پاک کند. همچنین حاوی اسیدهای فنولیک از جمله سالیسین، سالیکورتین و فلاونوئیدها، تانن ها و مواد معدنی است که به جوانسازی پوست کمک می کند.

اعتقاد بر این است که سالیسین موجود در پوست درخت بید زمانی که توسط بدن پردازش می شود به اسید سالیسیلیک تبدیل می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله Clinical Therapeutics نشان داد که آکنه های خفیف یا متوسط را می توان با داروهای بدون نسخه مانند اسید سالیسیلیک درمان کرد. این عامل می تواند تعداد ضایعات اولیه و در نتیجه شدت تمام ضایعات مرتبط با آکنه را کاهش دهد. نشان داده شده است که اسید سالیسیلیک نسبت به بنزوئیل پراکسید در کاهش آکنه برتری بیشتری دارد.

بسیاری از تولیدکنندگان مواد بهداشتی و مراقبت از پوست در محصولات خود از ترکیب عصاره پوست بید با یک ماده لایه بردار نظیر یکی از انواع آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) از جمله اسید لاکتیک یا گلیکولیک استفاده کرده و از این طریق به از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست کمک می‌کنند. انجام این کار، علاوه بر شاداب کردن پوست صورت در جوانسازی، افزایش تولید کلاژن و بالا بردن خاصیت ارتجاعی پوست هم موثر است.

عرق خارشتر

از جمله خواص عرق خارشتر می‌توان به ترکیبات ضد عفونی کننده آن اشاره کرد. بنابراین، مصرف عرق خارشتر یا خمیر آن بر روی پوست می‌تواند در کاهش عفونت پوست، بثورات جلدی و ترمیم زخم موثر باشد.

عرق رازیانه

دانه رازیانه دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C هستند. این ویتامین از گروه ویتامین های محلول در آب است که برای سلامت سیستم ایمنی بدن، ترمیم بافت ها و کلاژن سازی مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه، ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل کرده و در مقابل آسیب های ناشی از وجود مولکول های ناپایدار یا همان رادیکال های آزاد از سلول های بدن محافظت می کند. بنابراین، مقابله با صدمات ناشی از رادیکال های آزاد را می‌توان در زمره خواص عرق رازیانه دسته بندی کرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط