درمان تایم
درمان تایم

سریع ترین راه درمان بواسیر چیست؟

بواسیر، یکی از مشکلات شایع و ناراحت‌کننده در زندگی روزمره است که به علت تورم و التهاب وریدهای موجود در منطقه محیطی مقعد، ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند علائمی چون خونریزی، سوزش و درد در هنگام مدفوع داشته باشد و بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد. در صورت بروز علائم مشکوک، مشاوره با دکتر بواسیر و انجام درمان‌های مناسب، در بهبود این وضعیت و افزایش راحتی فرد کمک می‌کند.

بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids)، یک وضعیت طبی است که ناشی از تورم و التهاب وریدهای موجود در منطقه محیطی مقعد است. این وضعیت معمولا به‌عنوان یک‌گونه از واریس در نظر گرفته می‌شود. بواسیر زمانی ایجاد می‌شود که فشار در وریدهای محیطی مقعد افزایش ‌یابد و باعث ایجاد تورم و تحلیل بافت‌های اطراف آن شود.

عواملی چون نشستن طولانی، فشار زیاد در حین افزایش وزن یا باروری و کمبود فیبر در رژیم غذایی در افزایش خطر ابتلا به بواسیر نقش دارد. مدیریت سلامت، تغییر در سبک زندگی و مشاوره با دکتر بواسیر می‌تواند در پیشگیری و کنترل این مشکل مؤثر باشند.

انواع بواسیر

هموروئید دو نوع اصلی دارد:

  • هموروئید خارجی: این نوع از بواسیر در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود.
  • هموروئید داخلی: این نوع در پوشش مقعد و پایین رکتوم شکل می‌گیرند.

برای تشخصی نوع بواسیر این امکان را دارید تا از یک پزشک عمومی در دکترتو مشاوره بگیرید. شما می‌توانید به دکتر بواسیر مراجعه کنید تا متوجه شوید به کدام نوع از این بیماری مبتلا هستید.

راه‌های تشخیص

دکتر بواسیر معمولا از طریق معاینه فیزیکی هموروئید خارجی شما را خواهد دید. تشخیص هموروئید از طریق معاینه مجرای مقعد و رکتوم انجام می‌گیرد. برای معاینه، پزشک یک انگشت خود را وارد مجرای مقعد می‌کند. این ‌کار به پزشک شما اجازه می‌دهد تا هر چیز غیرعادی مانند حجم غیرعادی روده را بررسی کند.

بااین‌حال، بواسیر داخلی اغلب آن‌قدر نرم هستند که در معاینه رکتوم احساس نمی‌شوند. پزشک احتمال دارد با ابزاری مانند آنوسکوپ، پروکتوسکوپ یا سیگموئیدوسکوپ به قسمت پایین روده بزرگ نگاه کند. در برخی موارد دکتر بواسیر احتمالا کل روده را با استفاده از کولونوسکوپی بررسی می‌کند. از آن جمله باید موارد ذیل را اشاره کرد:

  • علائم نشان دهد که بیماری دستگاه گوارش دیگری دارید.
  • عوامل خطرناکی همچون سرطان کولورکتال نشان داده شود.
  • میان‌سال باشید و اخیرا کولونوسکوپی انجام نداده باشید.

روش‌های درمان بواسیر

پاسخ به سوال چرا بواسیر به وجود می‌‌آید و چگونه می‌‌توان هموروئید را درمان کرد؟ برای افرادی که درگیر این بیماری هستند حیاتی خواهد بود. باتوجه‌به اهمیت و شیوع این وضعیت، روش‌های درمانی مؤثر و متناسب با نیازهای بیماران پیشنهاد می‌شود. هر یک از روش‌های درمانی دارای مزایا و محدودیت‌هایی هستند که باید باتوجه‌به شدت و نوع مشکل بواسیر، توسط دکتر بواسیر مورد ارزیابی قرار گیرند.

درمان‌های خانگی

اغلب این امکان را دارید تا درد خفیف، تورم و التهاب هموروئید را با درمان‌های خانگی تسکین دهید:

  • غذاهای پر فیبر بخورید. این غذاها به نرم‌شدن مدفوع و افزایش حجم آن کمک می‌کند و برای جلوگیری از زور زدن مفید خواهند بود. فیبر را به‌آرامی به رژیم غذایی خود بیفزایید تا از مشکلات ناشی از گاز جلوگیری به‌عمل آورید.
  • از درمان‌های موضعی بهره ببرید. از یک کرم یا شیاف هموروئید حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید که این امکان را دارید تا بدون نسخه بخرید یا از داروی بی‌حس‌کننده استفاده کنید.
  • به طور منظم حمام آب گرم را در نظر داشته باشید. ناحیه مقعد خود را دو یا سه بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم ساده قرار دهید.
  • مسکن‌های خوراکی را مصرف کنید. به ‌طور موقت از استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین ناراحتی خود بهره ببرید.

با استفاده از این روش‌های درمانی، بسیاری از علائم هموروئید معمولا در یک هفته از ببین می‌روند اگر تسکین نیافتید، ظرف یک هفته به دکتر بواسیر مراجعه کنید. اگر درد یا خونریزی شدید دارید، زودتر با پزشک خود تماس بگیرید.

مشاهده لیست بهترین دکتر های بواسیر در شهر آبادان :

https://doctoreto.com/doctors/service/hemorrhoids-treatment/city/abadan

درمان‌های دارویی و شیمیایی

هموروئید شما می‌تواند فقط ناراحتی خفیفی ایجاد کند. در این مورد، دکتر بواسیر کرم‌ها، پمادها، شیاف‌ها یا پدهایی را پیشنهاد می‌کند که باید بدون نسخه بخرید. این محصولات حاوی ترکیباتی مثل هیدروکورتیزون و لیدوکائین هستند که به ‌طور موقت علائم درد و خارش را کاهش می‌دهند.

هیدروکورتیزون یک استروئید است که در صورت استفاده بیش از یک هفته پوست شما را نازک خواهد کرد. پس در مصرف آن دقت داشته باشید و از پزشک خود در مورد دوره مصرف آن بپرسید.

ترومبکتومی (thrombectomy) هموروئید خارجی

اگر یک لخته خون دردناک در هموروئید خارجی تشکیل شده باشد، پزشک شما می‌تواند هموروئید را حذف کند. برداشتن این لخته درد و ناراحتی شما را فورا تسکین می‌دهد. انجام این روش با استفاده از بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. این روش زمانی که در عرض ۷۲ ساعت پس از لخته‌شدن خون انجام گیرد، بهترین نتیجه را با خود به‌ همراه خواهد داشت.

روش‌های کم تهاجمی

برای خونریزی‌هایی که متوقف نمی‌شود یا برای هموروئیدهای دردناک، دکتر بواسیر احتمالا یکی از سایر روش‌های کم تهاجمی موجود را توصیه کند. این درمان‌ها را باید در مطب پزشک یا یک محیط سرپایی دیگر انجام داد. آنها معمولا به داروهای بی‌حس‌کننده نیاز ندارند.

  • بستن نوار لاستیکی: پزشک یک یا دو باند لاستیکی کوچک را در اطراف پایه هموروئید داخلی قرار می‌دهد تا جریان خون آن را قطع کند. بدین ترتیب خون‌ریزی قطع خواهد شد و در عرض یک هفته درد از بین می‌رود.

البته در ابتدا بستن هموروئید می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و باعث خونریزی شود. خونریزی نیز دو تا چهار روز پس از عمل شروع می‌شود، اما به‌ندرت شدید خواهد شد. گاهی اوقات، عوارض جدی‌تری رخ می‌دهد.

  • اسکلروتراپی: با اسکلروتراپی، دکتر بواسیر یک محلول شیمیایی را به بافت هموروئید تزریق می‌کند تا آن را کوچک کند. درحالی‌که تزریق باعث کم‌شدن در خواهد شد، احتمالا نسبت به بستن نوار لاستیکی موثرتر باشد.
  • انعقاد: تکنیک‌های انعقاد از لیزر یا نور مادون‌قرمز یا گرما استفاده می‌کنند. آنها باعث سفت‌شدن و چروک ‌شدن هموروئیدهای داخلی کوچک می‌شوند. این روش درمانی عوارض جانبی کمی دارد و با ناراحتی کمی برای بیمار همراه خواهد بود.

جمع‌بندی

درمان بواسیر موضوعی جدی است که نیازمند راهنمایی، مشاوره پزشکی یا مراجعه به دکتر بواسیر است. افرادی که با علائم بواسیر مواجه شده‌اند، باید بدون تاخیر به متخصص مراجعه کنند و تشخیص دقیق و درمان مناسب را پیگیر باشند. از طریق مشاوره با پزشک، امکان بررسی گزینه‌های درمانی از جمله تغییرات در سبک زندگی، رژیم غذایی، داروها و در صورت لزوم، جراحی فراهم می‌شود.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط