درمان تایم
درمان تایم
درمان زگیل تناسلی مردان

درمان زگیل تناسلی مردان

درمان زگیل تناسلی مردان , درمان بی بازگشت زگیل تناسلی در مردان چیست ؟ : زگیل تناسلی کی از بیماری های جنسی و یا مقاربتی می باشد که فرد با تماس داشتن با فردی که به ویروس “پاپیلومای انسانی ” و یا “HPV” مبتلا است به بیماری زگیل تناسلی مبتلا خواهد شد . زگیل تناسلی با مقاربت فورا انتقال می یابد . افرادی که تا بحال به این بیماری مبتلا نشده اند اطلاعاتی در مورد آن ندارند و بیمارسی جنسی را اغلب به نام های سوزاک ، سفلیس ، هپاتیت و ایدز یا همان ویروی HIV می شناسند .

درمان زگیل تناسلی مردان

نام های دیگر زگیل تناسلی چیست؟

این بیماری جنسی را بانام های زیر هم می شناسند:

  • ژنیتال وارت
  • کوندیلوما آکومیناتا

علل به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان

رابطه جنسی

مهمترین علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان و زانان داشتن رابطه جنسی غیر ایمن و پر خطر است که اگر با فرد مبتلا به ویروس HPV مقاربت داشته باشید به این بیماری مبتلا خواهید شد ، معمولا این بیماری ها بر اثر رابطه خارج از خانواده اتفاق می افتد .

استفاده از لوازم شخصی آلوده به ویروس HPV

اگر فردی که مبتلا به ویروس HPV  باشد نباید از وسایل شخصی آن فرد استفاده کرد زیرا ممکن است بازهم به بیماری زگیل تناسلی مبتلا بشویم، مهمترین این وسایل عبارتند از :تیغ اصلاح ، حوله حمام و لیف .

سونای بخار و ماساژ

این بیماری در سونا و ماساژ هم قابل انتقال می باشد که اگر فردی به این بیماری مبتلا باشد نباید کاملا لخت به سونا و یا در حال ماسیژ باشد در غیر این صورت بیماری انتقال خواهد یافت . خوشبختانه در کشور ما شرایط اجتماعی که حاکم است از اینکار جلوگیری می کند .

اپلاسیون

در اپلاسیون باید بهداشت را کاملا رعایت کنیم و کاردکی که با آن موم را به سطح بدن می کشند باید مختص آن فرد باشد و بعد از استفاده به فرد دیگری استفاده نشود و یا یکبار مصرف باشد زیرا اگر برخلاف این باشد ممکن است فردی به ویروس HPV مبتلا باشد و از آن طریق بیماری خود را به دیگران منتقل کند.

استخر

استخر باعث انتقال بسیاری از بیماری هاست اما در مورد بیماری زگیل می توان گفت که ممکن است زگیل های دست و پا را انتقال دهد ولی  زگیل تناسلی را نمی تواند انتقال دهد زیرا که روی آلت تناسلی با شورت و یا مایو پوشیده است.

توالت فرنگی

تا بحال موردی در انتقال این ویروس از طریق توالت فرنگی دیده نشده است .

بوسیدن

بوسیدن نمی تواند باعث انتقال این بیماری باشد .

استفاده از لباس زیر دیگران

اگر از نظر بهداشتی نگاه کنیم استفاده از وسایل شخصی و لباس زیر دیگران امر خوش آیندی نمی باشد ، ولی در صورت استفاده لباس زیر دیگران نمی تواند این بیماری را انتقال دهد.

ارتباطات در منزل

در بسیاری از خانواده ها اگر فردی این عارضه را داشته باشد افراد دیگر خانواده بسیار سخت گیری می کنند و از ظروف جداگانه استفاده می کنند ، فرد را در آغوش نمی گیرند و دست نمی دهند و … در حالی که اصلا به این کارها نیازی نیست و فقط نباید از لوازم شخصی حمام و تراشیدن مو های زائد استفاده کرد .

لمس معمولی بدن

لمس کردن معمولی افراد نمی تواند این بیماری را انتقال دهد زیرا که برای رشد ویروس HPV  باید این ویروس در بدن کاشته شود یعنی باید خراش هایی داشته باشد که ویروس در بدن انتقال یابد که در لمس معمولی اینکار صورت نمی گیرد .

***نکته

در همه موارد گفته شده بالا به جز رابطه جنسی هر کدام درصد بسیار کمی درباره انتقال این ویروس را دارند .

تشخیص زگیل تناسلی در مردان

اگر بخواهیم دقیقا زگیل تناسلی را در صورت وجود بشناسیم لازم است که به پزشک مراجعه کرده و معاینه شویم ، زیرا که بیماری های مشابهی وجود دارند که خود فرد در تشخیص اشتباه می کند. ویژگی بارز زگیل تناسلی وجود خالهی گوشتی هستند که بزرگتر شده و ظاهری گل کلمی دارند است . ولی در این مورد برای تشخیص بیماری مراجعه به پزشک است مخصوصا پزشکانی که متخصص زگیل تناسلی هستند که هم تشخیص خوبی دارند و هم می توانند درمان کنند.

درمان زگیل تناسلی مردان

البته باید بگوییم که تشخیص دادن بیماری زگیل تناسلی با ویروس HPV کاملا متاوت است ، طبق مطالبی که در بالا اشاره کردیم برای تشخیص زگیل تناسلی باید خال گوشت های گل کلمی شکل را معاینه کرد ولی در بعضی موارد خال گوشتی وجود ندارد و فرد می خواهد بداند که ویروس HPV دارد یا نه که این را با آزمایش HPV PCR می توان دانست که ما اینکار را برای مردان توصیه نمی کنیم ، زیرا که اطلاع داشتن از این ویروس کمکی به درمان نمی کند و فقط استرس و نگرانیه فرد را افزایش خواهد داد . اضافه می کنیم که این ویروس در خون دخالتی ندارد و آزمایش خون این ویروس را نشان نمی دهد.

شکل ظاهری زگیل تناسلی در مردان

همانطور که گفتیم بارزه اصلی زگیل تناسی خال های گوشتی هستند که پر و ظاهری گل کلمی شکل دارند ولی در زیگل های کوچک ظاهر گل کلمی زیاد دیده نمی شود . زگیل تناسلی معمولا دارای پایه و توخالی نمی باشند و مواد ترشحی ندارند یعنی نمی توان آن ها را فشار داد و ترکاند و مواد داخل خال ها را خالی کرد . زگیل در نواحی زیر بغل و صورت شکل نمی گیرد و بیماری ارثی ای نیست و ممکن است در دیگر افراد خانواده دیده نشود . زگیل های تناسلی اندازه های متفاوتی دارند که از یک میلیمتر تا چند سانتی متر متغییر می باشند  و این زگیل زیر پوستی نمی باشد. این زگیل ها می توانند در سطح بیشتری داشته باشند و برجستگی کم ، در رابطه با رشد زگیل ها باید بگوییم که سرعت رشد این ها اصلا معلوم نیست و به نوع ویروس و سیستم ایمنی فرد بستگی دارد البته تعداد افراد شریک در رابطه جنسی نیز بسیار موثر است . این زگیل به همراه خود دردی ندارد و در ظرف مدت کوتاهی از بین نمی رند .

زگیل تناسلی در زنان

می توان گفت که شکل ظاهری و نحوه بروز زگیل تناسلی در زنان مثل مردان می باشد ولی تفاوت اساسی که با مردان دارند این است که بیشتر آلت تناسلی زنان در داخل بدن است و درصد تشخیص این بیماری در نواحی داخلی و دهانه رحم توسط خود فرد خیلی پایین است و باید به طور دقیق معاینه شود . در زنان این بیماری باید سریع تشخیص داده شود زیرا که از دلایل وجود سرطان دهانه رحم وجود ویروس HPV  پرخطر مانند تیپ 16 و 18 است . پس در زنان باید علاوه بر معاینه پزشک باید برای آزمایش های پاپ اسمیر و HPV PCR نمونه برداری نیز انجام شود .

احتمالا با این مطالب در زنان نگرانی ایجاد شود باید بگوییم که نباید نگران باشید ولی بهتر است که مولظب باشید . مبتلا بودن به ویروس های خطرناک HPV  یعنی این نیست که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستید بلکه فقط شانس این بیماری را بالا می برد . شما باید آزمایش های مربوطه را با کمک پزشکتان انجام می دهید و از سلامتی خودتان اطلاع داشته باشید .

درمان زگیل تناسلی در مردان

در اینجا انتخاب کردن نحوه درمان به شرایط زیادی بستگی دارد که آنها عبارتند از :

  • تعداد زگیل های تناسلی
  • اندازه زگیل های تناسلی
  • محل زگیل های تناسلی
  • انتخاب و ترجیح بیمار
  • انتخاب و ترجیح پزشک
  • امکانات پزشک
  • امکانات محل زندگی بیمار

برای درمان کردن زگیل تناسلی در سه بعد اقدام می کنیم :

1- از بین بردن زگیل های تناسلی موجود

برای اینکه زگیل های موجود را از بین ببریم باید از دو شیوه زیر یکی را استفاده کرد :

  1. پماد زگیل تناسلی و روش های موضعی
  2. با استفاده از اسید سالیسیلیک و مواد سنتی مثل سرکه و شیره ی انجیر
  3. لیزر ، کوتر ، کرایو ، جراحی و محلول

 

  • لیزر CO2 (لیزر دی اکسید کربن) :  از بین بردن زگیل های موجود با روش لیزر روشی بسیار راحت ، آسان ، تضمینی و با احتمال عود بسیار کم است که در یک جلسه و سرپایی و در مطب پزشک انجام می گیرد . دستگاهی مکنده در هنگام استفاده از لیزر از آن نیز استفاده می کنند که بخارات حاصل از سوزاندن زگیل ها را از محیط فیلتر کرده و به خارج محیط اتاق هدایت می کند .
  • کرایو ( فریز یا سرما درمانی ) : این روش مناسب تر است ولی این روش نیاز به جلسه های بیشتری دارد که هر چقد تعداد و اندازه زگیل ها بیشتر باشد تعداد جلسات نیز بیشتر است . اگر این روش را با لیزر مقایسه کنیم باید بگوییم که میزان موفقیت این روش در برابر لیزر بسیار کم است .
  • کوتر ( سوزاندن با برق ) : این روش قدیمی می باشد که با استفاده از یک قلم متصل به یرق انجام می شود در حالی که قدیمی است ولی طرفداران مختص خود را نیز دارد.
  • جراحی : روش جراحی برای زگیل های بزرگ و وسیع انجام می شود .
  • محلول تری کلرواستیک اسید 80 یا 90 درصد : از این روش چون اسید بسیار قوی می باشد باید خود پزشک آن را انجام دهد.

2- پیشگیری از انتشار زگیل از خود بیمار به خودش و از دیگران به بیمار

برای پیشگیری از انتشار این زگیل ها باید موارد زیر را رعایت کنیم :

  • عدم استفاده از تیغ برای اصلاح موهای زائد ، بهتر است از ماشین های اصلاح موی سر استفاده شود همراه با شانه هایی که دارند .
  • برای خشک کردن ناحیه تناسلی از حوله و به روش مالشی استفاده نکنید ، سعی کنید از کاغذ دستمالی استفاده شود آن هم مالش نشود بلکه بر روی آن گذاشته و برداشته شود .
  • عدم استفاده از لیف و کیسه برای شست و شوی ناحیه تناسلی در زمان حمام کردن ، بهتر است از شتمپو بدن و لمس ملایم انجام شود.
  • پرهیز از تماس پوستی ناحیه تناسلی حین رابطه جنسی.
  • از خاراندن ناحیه تناسلی خود داری کنید.

3- حذف یا کنترل ویروس HPV  در بدن

برای حذف یا کنترل این ویروس باید به نکات زیر توجه کرد :

  • این امکان وجود ندارد که این ویروس حذف و یا ریشه کن شد ولی می توان سیستم ایمنی بدن را افزایش داد تا بتوان این ویروس را کنترل کرد .
  • از قلیان و سیگار استفاده نکنید
  • پرهیز از استرس و فشار کاری بالا
  • از مواد غذایی استفاده کنید که دارای انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها باشند مانند : چای سبز ، سیر تازه ، لیمو ترش و دیگر میوه جات و سبزی جات .
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط