درمان تایم
درمان تایم
زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی زنان و درمان آن

زگیل تناسلی , درمان انواع زگیل تناسلی در زنان : در حال حاضر یکی از بیماری های شایع و واگیردار که دستگاه تناسلی زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد ،زگیل تناسلی می باشد .زگیل تناسلی ممکن است در هر ناحیه از دستگاه تناسلی به وجود بیاید و عامل به وجود آورنده ی این بیماری ویروسی به نام پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد .اغلب افرادبه این ویروس مبتلا می گردند ،اما متوجه آن نمی گردند طریقه انتقال این ویروس از روش تماس پوست با پوست می باشد.رایج ترین راه انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی و پوستی می باشد حتی کمترین تماس سطحی در رابطه جنسی موجب انتقال بیماری می گردد و حتما نیاز نیست که نزدیکی کامل رخ دهد تا ویروس منتقل گردد.

زگیل تناسلی زنان

این ویروس موجب ایجاد زائده های گوشتی مانند خال به رنگ قرمز یا صورتی می گردد که به آن ها زگیل های تناسلی می گویند زگیل ها از لحاظ شکل و اندازه باهم دیگر متفاوت می باشند و در مواردی این زگیل های آنقد کوچک می باشند که قابل روئیت نیستند و دیده نمی شوند.زگیل های تناسلی بیشتر در نواحی مرطوب به وجود می آیند و گاهی درد و خارش ندارند.این بیماری در یمان افراد مبتلا به ایدز بیشتر دیده می شود .تعدادی از این زگیل ها در نهایت امکان دارد موجب ایجاد سرطان واژن ،سرطان دهانه رحم ،مقعدو آلت تناسلی گردند.بنابراین آشنایی و با علائم و راه های پیشگیری و درمان این بیماری یک امر ضروری می باشد.

بهترین متخصص زنان در شمال و غرب تهران : پزشک متخصص زنان

انواع مختلف زگیل های تناسلی

  • زگیل های تناسلی کم خطر:این نوع از زگیل ها بیشتر در قسمت خارجی دستگاه تناسلی به وجود می آیند و کمتر در قسمت داخلی ایجاد می گردند و منجر به سرطان نمی گردند.
  • زگیل های تناسلی پر خطر(تیچ های 16 و 18) : این نوع از زگیل ها بیشتر در نواحی داخلی دستگاه تناسلی نفوذ می کنند و عامل اصلی به وجود آورنده سرطان می باشند.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟

  • خانم هایی که فعالیت جنسی بالایی در دوران جوانی دارند.
  • زنانی که به سایر عفونت های جنسی مبتلا می باشند.
  • افرادی که دارای چند شریک جنسی هستند.
  • افرادی که دارای رابطه جنسی محافظت شده نیستند.
  • زنانی که با کسانی رابطه جنسی برقرار می کنند که در مورد سابقه جنسی آن ها اطلاعاتی ندارند.

علامت ها و نشانه های ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

در بیشتر موارد در خانم های مبتلا نشانه هایی وجود ندارد ولی با گسترش بیماری نشانه های آن آشکار می گردد .این نشانه ها و علامت ها در زنان در ناحیه واژن،دیواره واژن ،سرویکس رحم و در ناحیه بین واژن و مقعد ظاهر می شود و در مردان نشانه ها و علائم بر روی آلت تناسلی و نوک آن ، در اطراف آلت تناسلی و بر روی مقعد به وجود می آید .تعدادی از این علائم در زیر ذکر شده است:

  • به وجود آمدن چندین زگیل نزدیک به هم که شکلی مانند گل کلم تشکیل می دهند .
  • داشتن خون ریزی در هنگام رابطه جنسی
  • احساس خارش و ناراحتی در نواحی تناسلی
  • به وجود آمدن توده کوچک به رنگ پوست در نواحی تناسلی

در برخی از موارد به علت داشتن رابطه جنسی دهانی این زگیل ها در دهان و گلوی افراد نیز به وجود می آیند.

زگیل تناسلی دارای چه عوارضی می باشد؟

این زگیل ها درست است که می توانند بی خطر باشند اما در مواردی موجب به وجود آمدن مشکلات جدی از جمله موارد زیر می شوند:

ایجاد سرطان : ویروس عامل زگیل در مواردی موجب به وجود آمدن سرطان در افراد می گردد از جمله این سرطان ها ،سرطان واژن ،سرطان سرویکس رحم ،سرطان سوراخ مقعد،سرطان نوک آلت تناسلی مردان ،است.

به جود آوردن مشکلات بارداری : این زگیل ها در دوران بارداری موجب ایجاد مشکلاتی مانند اختلال در دفع ادار می گردند .زگیل های واژن موجب کاهش توانایی واژن در باز شدن در زمان زایمان طبیعی می گردند و در مواردی نادر ممکن است این زگیل ها در زمان زایمان به گلوی نوزاد منتقل گردند و برای نوزاد مشکلاتی را به وجود آورند.

با چه روش هایی می توان زگیل تناسلی را تشخیص داد؟

معاینات بالینی

متخصص می تواند با معاینه بالینی ناحیه تناسلی و مشاهده یک سری علائم بیماری را تشخیص بدهد.

آزمایش پاپ اسمیر

این آزمایش را در مورد زنان انجام میدهند و با نمونه برداری از نواحی دستگاه تناسلی صورت می گیرد .جهت شناسایی این ویروس باید این آزمایش به شکل اچ پی وی تایپ صورت بپذیرد.

کولپوسکوپی و بیوپسی

در این روش متخصص با استفاده از روش کولپوسکوپی و با نمونه گیری بخش کوچکی از بافت دهانه رحم ،نمونه را در زیر میکروسکوپ بررسی می کند .این آزمایش را فقط در مورد زنان انجام می دهند.

با چه روش هایی می توان زگیل تناسلی را درمان کرد.

در صورتی که این زگیل ها موجب ایجاد درد و مشکل در فرد نشوند نیازی به درمان آن ها نیست ،اما در صورت پر خطر بودن و تشخیص متخصص ،لازم می باشد که آن ها را درمان کنیم .

از جمله درمان هایی که در این مورد انجام می شودند عبارت اند از :

تجویز دارو : تعدادی پماد و کرم موضعی وجود دارند که بع وسیله متخصص برای رفع زگیل تجویز می گردند که بایست در ناحیه پوست مورد نظر مالیده شوند.پودوفیلین یکی از این دارو ها است.

در صورتی که زگیل تناسلی با دارو درمان نشود ویا بزرگ باشد و همین طور در صورتی که در زمان زایمان امکان تماس این زگیل ها با نوزاد وجود داشته باشد درمان را به صورت جراحی ادامه می دهند .که جراحی به روش های مختلف زیر انجام می گیرد:

  • برش زگیل : نخست بی حسی موضعی انجام می گردد و بعد زگیل با وسایل مخصوص جراحی برش داده می شود.
  • الکتروکاتری : در این نوع از جراحی زگیل ها با برق سوزانده می شوند.
  • کرایوتراپی : در این روش نیز زگیل ها با نیتروژن مایع منجمد می گردند .به این روش سرما درمانی یا فریز کردن می گویند.

در اینجا لازم است که اشاره کنیم که کرایوتراپی یکی از بهترین روش های درمان زگیل تناسلی می باشد.

لیزر درمانی : در صورت گستردگی و سخت بودن درمان تعدادی از زگیل ها ، از این روش استفاده می گردد.و با اشعه لیزر زگیل ها را درمان می کنند.در این روش درمان زگیل با استفاده از لیزر مونالیزا برداشته می گردد.این روش هم مانند روش کرایوتراپی یکی از روش های عالی برای این منظور می باشد با این تفاوت که عوارض جانبی کمتری در بر دارد.

با چه روش هایی می توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

  • پرهیز از روابط جنسی پر خطر
  • آموزش و آگاهی دادن به افراد
  • پوشیدن لباس های زیر مناسب مانند لباس های پنبه ای و پرهیز استفاده از لباس پلاستیکی
  • رعایت کردن بهداشت و تمیز فخشک نگه داشتن نواحی تناسلی
  • تزریق واکسن گارداسیل

در صورتی که شما هم دچار زگیل تناسلی یا زگیل مقعدی می باشید ،می توانید جهت درمان زگیل های پوستی خود و انجام آزمایشات برای تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی با شماره تماس ما در درمان تایم تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط