درمان تایم
درمان تایم

تاثیر قرص منیزیم بر لاغری و کاهش وزن

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری جهت عملکرد صحیح بدن بشمار می‌رود. این ماده در فرآیندهای متعددی از جمله تولید انرژی، تنظیم قند خون و واکنش های شیمیایی مهم در بدن نقش دارد. منیزیم با کمک به انتقال کلسیم و پتاسیم، هدایت پیام های عصبی، انقباض عضلات و ضربان قلب طبیعی، به عملکرد صحیح این اعضا کمک می‌کند. همچنین، منیزیم در ساخت دندان‌ها و استخوان ها نیز نقش دارد. قلب، عضلات و کلیه‌ها جهت عملکرد درست و مناسب به منیزیم نیاز دارند.

منیزیم چیست؟

در حقیقت، منیزیم یکی از پنج الکترولیت موجود در هسته سلولی تمامی موجودات زنده است و نقش بسزایی در بدن ایفا می‌کند. وجود منیزیم در سلول‌ها در تولید انرژی، سنتز آنزیم ها و فعال سازی انرژی های شیمیایی موثر است. مقدار مناسب منیزیم در خون می‌تواند در کاهش وزن و لاغری تاثیر گذار باشد.

خواص قرص منیزیم برای لاغری

منیزیم از طریق مکانیسم‌های احتمالی زیر می‌تواند به کاهش وزن کمک نماید:

  • هورمون ها

هورمون لپتین به مهار گرسنگی و تنظیم تعادل انرژی کمک می‌کند تا هنگامی که نیاز به انرژی در بدن وجود ندارد، حس گرسنگی تحریک نشود. این عملکرد لپتین در کمک به لاغری موثر است. به علاوه، انسولین محرک سنتز و ترشح هورمون لپتین است و لپتین با کاهش چاقی و سمیت چربی، حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد. در نهایت، لپتین و انسولین به طور مستقیم یکدیگر را تنظیم می‌کنند و منیزیم نیز در کاهش مقاومت به انسولین نقش مهمی دارد و در این مکانیسم بازی می‌کند.

  • افزایش انرژی

منیزیم در تولید انرژی نقش چشمگیری دارد و افزایش مصرف آن می‌تواند سطح انرژی را افزایش داده و موجب کاهش وزن شود. سطح انرژی توسط مقدار ATP در بدن تعیین می شود و منیزیم برای تولید ATP ضروری است. بنابراین، با افزایش مصرف منیزیم، سطح انرژی افزایش می‌یابد که می‌تواند سبب کاهش وزن شود.

مس Mass

  • کاهش التهاب

منیزیم دارای خواص ضد التهابی بودن و می‌تواند به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک چشمگیری کند. التهاب مزمن با بالا رفتن وزن و چاقی در ارتباط است. همچنین التهاب علت بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی است. کاهش التهاب، کاهش وزن را تقویت نمپده و به پیشگیری از بالا رفتن وزن در آینده و ابتلا به بیماری‌ها نیز کمک می‌کند. به همین علت، کاهش التهاب مزمن و مصرف مواد مغذی ضدالتهابی، به عنوان یکی از راهکار‌های پیشگیری و درمان چاقی مطرح می‌شود.

  • تقویت خواب

منیزیم می‌تواند بهبود خواب را تسهیل نماید؛ چرا که خواب کافی برای کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است. زیرا به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند و از ریزه‌خواری جلوگیری می‌کند. بنابراین، می‌توان از قرص منیزیم جهت جلوگیری از ریزه‌خواری استفاده کرد. هنگامی که به اندازه کافی خواب نمی‌بریم، تمایل به خوردن غذاهای ناسالم داریم و در کاهش وزن مشکل داریم. منیزیم می‌تواند با افزایش سطوح گابا، بهبود خواب را تسهیل کند. گابا یک انتقال‌دهنده عصبی است که موجب آرامش و القا خواب می‌شود.

قیمت پروتئین وی

  • بهبود مقاومت به انسولین

در بسیاری از تحقیقات و بررسی‌ها، تأثیر کاهش مقاومت به انسولین با استفاده از منیزیم مشاهده شده است. هنگامی که بدن با مقاومت به انسولین مواجه می‌شود، نمی تواند با افزایش سطح گلوکز در خون مقابله کند و این مشکل می تواند منجر به افزایش وزن، خستگی و مشکلات سلامتی دیگر شود.

  • تنظیم قند خون

منیزیم تاثیر چشمگیری در متابولیسم گلوکز دارد. نقش منیزیم در تنظیم قند خون ممکن است به بهبود پارامترهای گلوکز در افرادی که اضافه وزن دارند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، برگردد. نقش منیزیم در تثبیت سطح گلوکز در افرادی که مقاومت به انسولین دارند، بسیار چشمگیر است. به علاوه مکمل‌های منیزیم می‌توانند نفخ و احتباس آب را نیز به حداقل میزان خود برسانند.

به همین علت استفاده از مکمل‌های منیزیم از جمله قرص جوشان جهت کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز توصیه می‌شود. عدم تنظیم قند خون یکی از عوامل مهم برای بالا رفتن وزن است. به کمک قرص منیزیم این مشکل رفع می‌شود و می‌توانید گامی موثر برداشته و احتمال کاهش وزن را پایین آورید. البته لازم به ذکر است که منیزیم به تنهایی نمی‌تواند راهی برای لاغر شدن فرد بشمار رود. رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در این مسیر کمک می‌کنند

عوارض مصرف قرص منیزیم

در واقع مکمل‌های منیزیم به شرط آنکه در مقادیر درست و توصیه شده استفاده شوند، کاملا ایمن هستند؛ مقادیر بالای منیزیم عوارض زیر را به همراه دارند:

  1. اسهال
  2. حالت تهوع
  3. ناراحتی معده
  4. گرفتگی عضلات شکم

در صورتی که سطوح منیزیم در بدن بسیار بالاتر از سطح طبیعی باشد، عوارض مهم‌تری ظاهر خواهد شد که به شرح زیر است:

  1. خواب آلودگی
  2. اختلا در تنفس
  3. ضعف عضلانی
  4. فشار خون پایین
  5. تشنگی بیش از حد
  6. از دست دادن اشتها
  7. ضربان قلب نامنظم

در صورت مشاهده این علائم سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.

بدن انسان به چه مقدار منیزیم نیاز دارد؟

میزان روزانه توصیه شده جهت منیزیم به شرح زیر است:

  • بزرگسالان (30-19 سال)

آقایان 400 میلی گرم و بانوان 310 میلی گرم

  • بزرگسالان (بالای 30 سال)

آقایان 420 میلی گرم، بانوان 320 میلی گرم

قرص منیزیم چه زمانی مصرف شود؟

توصیه می‌شود که مکمل‌های منیزیم همراه با وعده‌های غذایی همچون صبحانه، ناهار یا شام مصرف شوند تا جذب بهتری داشته باشند و احتمال ایجاد مشکلات گوارشی مانند اسهال به حداقل میزان برسد. در صورتی که با مصرف قرص منیزیم هیچ عارضه گوارشی رخ نداده باشد، می‌توانید در هر زمان دیگری از روز این مکمل را مصرف نمایید.

خرید ال آرژنین اصل

آیا با مصرف غذا نیاز بدن به منیزیم رفع می‌شود؟

در صورتی که رژیم غذایی متنوع و متعادلی برای خود آماده کرده‌اید و از همه گروه‌های غذایی در برنامه غذایی خود استفاده می‌نمایید و به اندازه کافی از سبزیجات برگ سبز اعم از سبزی خوردن، اسفناج، کاهو و مغزها در برنامه خود دارید، نیازتان به منیزیم تامین می‌شود اما در صورتی که از این منابع غذایی به میزان کافی استفاده نمی‌کنید می‌توانید جهت تامین نیازتان به منیزیم از مکمل آن استفاده نمایید.

سخن پایانی

منیزیم یکی از مواد معدنی مهم جهت فعالیت‌های بدنی بشمار می‌رود و در فرآیندهای شیمیایی مختلف بدن نقش چشمگیری دارد. در بدن انسان، حدود ۲۰ تا ۲۸ گرم منیزیم وجود دارد که بیشتر آن در استخوان‌ها و عضلات قرار دارد. منیزیم برای عملکرد سلول‌های بدن بسیار مهم است و در تولید انرژی، تنظیم قند خون و فعالیت‌های شیمیایی دیگر نقش بسزایی دارد. تاکنون تحقیقات بسیاری درباره تاثیر قرص منیزیم در لاغری انجام شده است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط