درمان تایم
درمان تایم

توانبخشی سکته مغزی در کلینیک تبسم

سکته مغزی یک بیماری عروقی است و زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به بخشی از مغز متوقف می‌شود. این مسئله می‌تواند به دلیل یک انسداد در عروق خونی که به مغز متصل است یا به دلیل شکستن عروق خونی در مغز رخ دهد. پس از بروز سکته مغزی، راه حل درمانی آن توانبخشی سکته مغزی می‌باشد. این راه درمانی، می‌تواند بهبودی قابل توجهی در شرایط بیمار ایجاد کند. برنامه توانبخشی شامل یک تیم تخصصی از پزشکان، متخصصان و مشاوران است که شامل فعالیت‌های فیزیکی و حرکتی بوده و هدف آن، ایجاد بهبودی در عملکرد حرکتی، زبانی و حتی وضعیت روانی، احساسی، حافظه و تمرکز فرد نیز می‌شود. در این مقاله از کلینیک تبسم، به بررسی سکته مغزی و تاثیر توانبخشی سکته مغزی بر بهبودی بیمار می‌پردازیم.

سکته مغزی

انواع سکته مغزی

سکته مغزی یک عارضه جدی است که می‌تواند در نواحی مختلف مغز رخ دهد. بر اساس ناحیه‌ای که تحت تاثیر سکته قرار گرفته است، سه نوع سکته مغزی وجود دارد. در کلینیک توانبخشی تبسم، توانبخشی سکته مغزی هر بیمار، باتوجه به نوع سکته مغزی و آسیب ناشی از آن انجام می‌شود:

  • سکته مغزی ایسکمیک: در این نوع سکته مغزی، عروق مغزی( بخشی از مغز که نیاز به خون‌رسانی مداوم دارد) به دلیل انسداد رگ‌های خونی که به آن متصل هستند، خون‌رسانی کافی نمی‌شود و ایسکمی (کمبود خون) ایجاد خواهد شد. این نوع سکته مغزی شایع‌ترین نوع سکته بوده و حدود 85% سکته‌های مغزی ایجاد شده از این نوع هستند. اگر بلافاصله بعد از سکته ایسکمیک نسبت به درمان بیمار و توانبخشی سکته مغزی اقدام گردد، حال بیماری با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد.
  • سکته مغزی همراه با خونریزی: در این نوع سکته مغزی، یکی از رگ‌های خونی درون مغز پاره شده و خون درون مغز یا درون فضایی که قرار دارد، ریخته می‌شود. این نوع سکته مغزی خطرناک است و خطر مرگ‌ومیر بیشتری به همراه دارد.
  • سکته مغزی ترمیم شونده: در سکته مغزی ترمیم شونده، خون‌رسانی به ناحیه‌ای از مغز که قبلا تحت تاثیر ایسکمی قرار گرفته بود، بازگشته و این ناحیه توانایی بازیابی خود را دارد. این نوع سکته مغزی در مقایسه با دو نوع قبلی به عنوان یک حادثه در نظر گرفته می‌شود و ناحیه کوچکی از مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در کلینیک توانبخشی تبسم؛ با توجه به نوع سکته مغزی، به درمان بیماران و توانبخشی سکته مغزی پرداخته می‌شود.

علائم سکته مغزی

بعضی از علائم سکته مغزی عبارتند از:

  • نداشتن قدرت در یکی از نیمه‌های بدن
  • عدم توانایی در صحبت کردن یا درک کلام دیگران
  • سردرد شدید و ناگهانی
  • تاری دید و یا از دست دادن بینایی در یکی از چشم‌ها
  • سرگیجه شدید و ناگهانی
  • عدم توانایی در راه رفتن یا تعادل داشتن
  • درد شدید در ناحیه سینه، دست یا پاها

در صورت تجربه هر یک از این علائم، هر چه سریع‌تر به کلینیک توانبخشی تبسم مراجعه کنید. زیرا؛ توانبخشی سکته مغزی باید در اسرع وقت آغاز شود تا بتوان عوارض آن را کم‌ کرد و از مرگ و میر جلوگیری نمود.

مدت زمان بهبودی پس از سکته مغزی

برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال مطرح شود که مدت زمان بهبودی پس از سکته مغزی چقدر است؟ لازم به ذکر است که مدت زمان بهبودی پس از سکته مغزی بستگی به جنس و شدت سکته دارد و بین افراد مختلف متفاوت است. در برخی موارد، بهبودی کامل ممکن است در مدت چند هفته یا چند ماه اتفاق بیفتد، در حالی که در بعضی از موارد بهبودی نیاز به چندین ماه یا حتی سال دارد. اما؛ اگر بلافاصله بعد از سکته، توانبخشی سکته مغزی برای بیمار آغاز گردد، فرایند بهبودی بیمار تسریع خواهد یافت.

در مراحل ابتدایی توانبخشی سکته مغزی، بیمار به شدت محدود به تخت خواهد بود و نیاز به کمک دیگران برای انجام فعالیت‌های روزمره دارد. با گذر زمان و تحرک بیشتر، بیمار به تدریج بهبود می‌یابد و ممکن است بتواند به صورت مستقل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و تعامل با دیگران را انجام دهد. اگرچه برخی بیماران پس از سکته مغزی بهبودی کامل نمی‌یابند و هنوز ناتوانی‌هایی دارند، اما برخی افراد توانسته‌اند با ادامه درمان در کلینیک توانبخشی تبسم و رعایت سبک زندگی سالم، به سطح عملکرد طبیعی خود بازگردند.

درمان سکته مغزی

توانبخشی سکته مغزی در کلینیک تبسم

درمان سکته مغزی ، فرایندی است که با هدف بازگرداندن توانایی‌های فرد پس از سکته مغزی انجام می‌شود. این فرایند شامل چندین مرحله است و به صورت تیمی توسط پزشک، پرستار، فیزیوتراپیست، مشاور، گفتگو درمانی و سایر اعضای تیم بهبودی انجام می‌شود.

در صورت مراجعه به کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم، در مرحله اول، مراقبت‌های اورژانسی برای حفظ عملکرد قلب و تنفس فرد انجام می‌شود. پس از آن، برای ارزیابی وضعیت فرد، آزمایشات مختلفی از جمله تصویربرداری مغزی، سونوگرافی و آزمایش‌های خونی انجام می‌شوند. در مرحله بعدی، برای بازگرداندن حرکت و عملکرد عضلانی فرد، فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی صورت می‌گیرد. این تمرینات شامل؛ تمرینات حرکتی، تمرینات تنفسی، تمرینات تعادل و تمرینات عصبی-عضلانی می‌شوند. هدف این تمرینات، افزایش قدرت عضلات و حرکت‌های فرد، افزایش تحمل قلبی و عروقی و بهبود تعادل و کنترل حرکتی است.

در مرحله بعدی توانبخشی سکته مغزی، به فرد تمرینات حافظه و تمرکز داده می‌شود. این تمرینات به فرد کمک می‌کنند تا بتواند از نظر شناختی به حالت قبلی خود بازگشته و به کمک تمرینات مختلف، حافظه، توجه و آگاهی فرد تقویت گردد. در آخرین مرحله، تمرینات گفتاری و و رفتاری انجام می‌شود تا به فرد برای انجام تعاملات اجتماعی کمک کند. در این مرحله، مشاوره‌های روان‌شناختی و گفتگو درمانی در کلینیک تبسم به فرد کمک می‌کنند تا با مشکلاتی که در پی سکته مغزی با آن‌ها مواجه شده است، سازگار شود و بتواند با خود، خانواده و جامعه به خوبی تعامل داشته باشد.

توانبخشی سکته مغزی، فرایندی بلند مدت است و زمان طولانی می‌برد. ممکن است فرد به مدت ماه‌ها و یا سال‌ها برای بهبود کامل و احیای قدرت و عملکرد خود به تمرینات نیاز داشته باشد. همچنین، نحوه توانبخشی و زمان آن، بستگی به شدت و نوع سکته مغزی، سن و عوامل دیگر دارد. برای بهبود کامل، می‌توانید به کلینیک توانبخشی تبسم مراجعه کرده و تحت نظارت مستمر پزشکان و متخصصین مربوطه قرار بگیرید.

کلینیک توانبخشی تبسم

توانبخشی سکته مغزی اهمیت فراوانی دارد. زیرا؛ سکته مغزی آسیب‌های متعددی به قسمت‌های مختلف مغز وارد می‌کند و باعث می‌شود تا فرد با اختلال‌های حرکتی، گفتاری، حسی و روانی دست و پنجه نرم کند. برای درمان آسیب‌های وارد شده ناشی از سکته مغزی، مراجعه به افراد متخصص و تحت نظر پزشکان با تجربه قرار گرفتن، کمک فراوانی می‌کند. کلینیک توانبخشی تبسم در سال 1387 به کوشش دکتر روزبه کاظمی تاسیس شد تا به بیماران سکته مغزی کمک کند تا بتوانند این فرایند سخت و پیچیده را با کمک متخصصان پشت سر بگذارند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط