درمان تایم
درمان تایم

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو چیست؟

داشتن پوستی سالم و شاداب آرزوی هر فردی به خصوص خانم ها است ولی با توجه به افزایش سطح آلودگی هوا مخصوصا در فصل پاییز و زمستان شادابی و سلامت پوست و موی شما به سادگی میتواند آسیب ببیند،در ادامه بخوانید تا بدانید آلودگی هوا چگونه بر پوست شما تأثیر می گذارد چگونه می توانید از سلامت پوست و موی خود در مقابل هوای آلوده محافظت کنید.

آلودگی هوا با پوست شما چه می کند؟

پوست بدن  (اپیدرم ) برای محافظت از خود توسط یک لایه غنی از چربی شامل اسیدهای چرب ضروری (EFA)، کلسترول، ویتامین E، اسکوالن(نوعی روغن اشباع)، تری گلیسیرید احاطه شده و عنوان یک لایه محافظ عمل می کند تا از خطرات محیطی جلوگیری می کند اما قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا باعث ایجاد استرس اکسیداتیو روی پوست می گردد

استرس اکسیداتیو :

استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های بدن ایجاد شود،قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با ایجاد استرس اکسیداتیو تخریب و آسیب‌های پوستی مثل ایجاد آکنه، سرطان پوست، آلرژی، تیرگی و لک پوستی و پیری زودرس و همچنین خشکی و ریزش مو خواهد شد.

برای اینکه آسیب های پوستی مرتبط با آلودگی را بتوانید به حداقل برسانید، باید مراقبت از پوست و مو در آلودگی هوا را در اولویت قرار دهید. فراموش نکنید که قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده هوا،گاهی نتایج غیر قابل بازگشتی به همراه می‌آورد.

نکاتی مهم در مورد مراقبت از پوست در هوای آلوده :

مصرف آنتی اکسیدان ها :

نقش آنتی اکسیدان در بدن برای خنثی کردن رادیکال‌های آزادی هست که در اثر آلودگی هوا روی پوست شما ایجاد شده اند.

آنتی اکسیدان های زیر موثرترین آنتی اکسیدان ها در محافظت در برابر آسیب های پوستی ناشی از رادیکال های آزاد هستند:

  • ویتامین C (اسید اسکوربیک)
  • ویتامین A (رتینول )
  • ویتامین E
  • ویتامین B3 (نیاسینامید)
  • رزوراترول ( آنتی‌اکسیدان )
  • کوآنزیم Q10 (CoQ10)
  • پلی فنول ها
  • فلاونوئیدها
  • فرولیک اسید (Ferulic acid)
  • آستاگزانتین
  • گلوتاتیون

استفاده از کرم ضد آفتاب :

استفاده از یک ضد آفتاب خوب با  SPF 30 یا بیشتر نه تنها از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، بلکه یک پوشش محافظ روی پوست تان ایجاد می کند، بنابراین از تماس ذرات مضر ناشی از آلودگی هوا با پوست شما جلوگیری می کند.

نوشیدن آب :

روزانه 8 لیوان آب بنوشید،مخصوصا در روزهای آلوده مصرف زیاد مایعات موجب می‌شود که مواد سمی از بدن خارج شده و در عین حال آبرسانی به پوست شما با کیفیت بهتری انجام شود .

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت و شادابی موها :

قرارگرفتن در معرض دود، گردوغبار، گازهای سمی، ذرات معلق، نیکل، سرب و آرسنیک می‌تواند وضعیتی به نام «سندرم حساس پوست سر» را ایجاد کند و پروتئین‌های cyclin D1، cyclin E و CDK2 که همگی مسئول رشد مو و حفظ مو هستند توسط این ذرات آلوده کاهش پیدا میکنند، طبق تحقیقات انجام شده محققان دریافتند که هر چه میزان آلودگی بیشتر باشد، سطح پروتئین در مو بیشتر کاهش یافته و ممکن است موجب مشکلات زیر شود :

خشکی مو :

تماس موها با ذرات آلاینده موجود در هوا موجب کاهش رطوبت موها شده،از دست رفتن رطوبت به خودی خود باعث عوارض مختلفی نظیر وز شدن مو،موخوره، شکنندگی و نازکی مو می‌شود.

ریزش مو:

ذرات موجود در آلودگی هوا مانع توانایی بدن برای تحریک رشد موها میشود با توجه به اینکه ریزش مو یک پدیده رایج و تا حد زیادی طبیعی است، اما هوای آلوده می تواند ریزش مو را تشدید کند، به حدی که منجر به طاسی می شود.

تغییر در بافت :

مواد سرطان زا، سموم و سایر ذرات مضر ناشی از آلودگی هوا نیز می توانند باعث تغییر در بافت مو شوند.این ذرات با کاهش رطوبت موها باعث شکنندگی و نازک شدن آن ها می گردند .

شوره سر:

آلاینده های موجود در هوا مانند دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق بر روی پوست سر تاثیر گذاشته و موجب واکنش های آلرژیک، تحریک و شوره سر می شود.

نکاتی مهم در مورد مراقبت از موها در هوای آلوده :

  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا رطوبت موهای شما را کاهش می دهد با این حال شستن روزانه موها با شامپو به خشک شدن موهایتان شدت می بخشد،توصیه می شود در حد امکان در زمان استحمام بدون استفاده از شامپو موی خود را شستشو دهید.در طول هفته سه بار استفاده از شامپو کفایت می کند .
  • بعد از شستشوی مو از نرم‌ کننده‌ مو استفاده کنید
  • آلوئه ورا، اسید هیالورونیک و گلیسیرین مشهور ترین آبرسان های موجود در بازار هستند که می توانند به حفظ رطوبت و مبارزه با خشکی موها ناشی از آلودگی کمک کنند.
  • استفاده از مکمل های که حاوی ویتامین A، ویتامین های B (به ویژه بیوتین) و مواد معدنی مانند مس و روی باشد،تا حد زیادی موثر خواهد بود .
  • هنگام بیرون آمدن از خانه، به خصوص در روزهای بسیار آلوده، موهای خود را با شال یا کلاه و صورت خود را با ماسک بپوشانید
  • ورزش، خواب و تغذیه سالم را در اولویت قرار دهید چون متابولیسم را افزایش می دهند و به دفع سموم از بدن کمک می کنند.

کلام آخر :

امروزه محصولات بسیار متنوعی وجود دارند که بر علاوه خواص ضد التهابی که دارند سنتز کلاژن را نیز تحریک می‌کنند. اقدامات مراقبتی بسیار ساده از جمله استفاده از آنتی اکسیدانها، ویتامین‌های دارای خاصیت آنتی اکسیدان، استفاده از کرم ضد آفتاب، تونر و سایر شوینده‌ها برای پاکسازی پوست برای  روزهای آلوده می‌توانند بسیار مفید و کاربردی باشند.

سؤالات متداول :

منظور از آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا شرایطی است که در آن، ذرات معلق یا گازهای سمی با هوا ترکیب می‌شوند.

آلودگی هوا چه تأثیری روی پوست و مو خواهد گذاشت؟

تماس مداوم با هوای آلوده باعث می‌شود پوست شما زودتر از موعد پیر و چروکیده شود. همچنین انواع التهابات و عارضه‌ها نیز در کمین‌تان هستند. موی شما نیز به‌دلیل سرب موجود در هوا شروع به ریزش می‌کند.

آیا ویتامین C از پوست در برابر آلودگی محافظت می کند؟

آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید، آلودگی هوا می تواند پوست شما زودتر از موعد پیر و چروکیده شود.بزرگترین مزیت استفاده از ویتامین C محافظت در برابر این رادیکال های آزاد است.

چگونه از آسیب های پوستی ناشی از آلودگی هوا جلوگیری کنیم؟

اثرات منفی آلودگی هوا بر روی پوست شما به بهترین وجه با محصولات حاوی آنتی اکسیدان ها قابل پیشگیری و درمان است. علاوه بر این باید هر روز صورت خود را با مواد و پاک کننده‌هایی که مخصوص هستند شستشو دهید و برای از بین بردن آلودگی از روی منافذ پوست،مرتب لایه برداری کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط