درمان تایم
درمان تایم

ضربه به سر ، درد پشت سر و تومور مغزی

درد پشت سر می تواند دلایل متعددی داشته باشد. خطرناک ترین نوع درد پشت سر به نام نورالژی اکسیپیتال وضعیتی است که در آن اعصاب پس سری (اکسیپیتال) دچار التهاب یا آسیب شده اند. آسیب دیدگی اعصاب پس سری منجر به سردردهای شدید و دردهای شوک مانند در پشت سر و گردن شده و این درد تا پشت چشم نیز ادامه می یابد. به گفته دکتر محمد صمدیان استاد برتر جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران در صورت داشتن علایم درد پشت سر لازم است سریعاً به جراح مغز و اعصاب مراجعه فرمایید تا ضمن پیشگیری از افزایش تخریب عصبی به درمان های مناسب و قطعی این مشکل بپردازید.

سر دردها می توانند خودشان دلیل اصلی درد بوده و یا بر ثانوی بر یک وضعیت دیگر طبی در بدن باشند. برخی از سردردها در انسان به طور اختصاصی در پشت سر ایجاد می شوند. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران واقع در ساختمان پزشکان آریا در وضعیت های مختلف پزشکی، دلایل متعددی برای درد پشت سر می توانند وجود داشته باشند که عبارتند از:

ضربه به سر جزوه رایج ترین علل معلولیت و مرگ در بزرگسالان محسوب می شود. شدت آسیب ناشی از ضربه به سر از یک تورم خفیف تا خونریزی، شکستگی جمجمه، و خونریزی و تخریب بافت های مغزی متغیر است. به گفته دکتر محمد صمدیان استاد برتر جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران حدود 1.7 میلیون نفر سالانه تنها در امریکا دچار ضربه به سر می شوند. در صورت هرگونه ضربه به سر لازم است برای بررسی کامل و جلوگیری از صدمات احتمالی مغز، حتماً به نزدیک ترین اورژانس و یا جراح مغز و اعصاب مراجعه فرمایید.

اقدامات اولیه پس از ضربه به سر

با توجه به اینکه ما از میزان آسیب وارده به ساختارهای داخلی جمجمه پس از ضربه به سر مطلع نیستیم، لازم است پس از ضربه به سر در اولین گام محل آسیب را با یخ بپوشانیم و از فرد آسیب دیده بخواهیم تا دراز بکشد. در صورت امکان و دسترسی، تماس با اورژانس عاقلانه است. اما اگر بتوانیم سریعتر از اورژانس فرد را به به بیمارستان برسانیم، بهتر است تعلل نکنیم. در صورت وجود خونریزی و شکستگی بیرون و یا کبودی سر، گردن و چشم ها، باید با حداکثر سرعت فرد مصدوم به اورژانس منتقل شود.

در صورتی که شدت ضربه به سر متوسط و یا شدید باشد، حالت تهوع و استفراغ مداوم در فرد مصدوم مشاهده می شود. در صورت مشاهده این علامت باید هر چه سریعتر بیمار را به اورژانس انتقال دهید، زیرا در غیر این صورت خطر تورم مغز، خونریزی، افزایش فشار مغز، سکته مغزی و خدای ناکرده نقص عضو و یا حتی مرگ وجود دارد.

https://isbclinic.com/

تومور مغزی یکی از موارد نادر و در عین حال تهدید کننده سلامت افراد است. به طور معمول تومورهای مغزی به تدریج در طول زمان شکل گرفته و رشد می کنند و زمانی تشخیص داده می شوند که علایم و عوارض آنها به مراحل جدی رسیده باشد. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران، شناخت بهتر علایم و عوارض تومورهای مغزی به ما کمک خواهد کرد با بروز اولیه آنها به سرعت به برترین جراحان مغز و اعصاب مراجعه نموده و با تشخیص درست و درمان های مناسب و سریع، بتوانیم به حفظ سلامت و افزایش طول عمر خود کمک کنیم.

تومورهای مغزی که به عنوان تومورهای درون جمجمه ای نیز شناخته می شوند، توده هایی غیز طبیعی از بافت در مغز هستند که درون آنها سلول ها به شکل کنترل نشده ای رشد کرده و تکثیر می شوند. تکثیر و رشد بی رویه سلولی در تومورهای مغزی روندی کاملاً متفاوت از سلول های طبیعی مغزی و بدنی دارد.

طبقه بندی و دسته بندی های بسیار زیادی برای بررسی انواع تومورهای مغزی وجود دارند که به طور معمول به دو صورت بسیار کلی می توان آنها را از هم تفکیک نمود:

محل اولیه تشکیل تومور مغزی:

تومورهای مغزی اولیه:

تومورهای مغزی اولیه تومورهایی هستند که محل و مبداء تشکیل آنها بافت مغزی یا بافت های بلافصل احاطه کننده آنها هستند. به عبارت دیگر، تومورهای اولیه شامل تومورهایی هستند که در همان نقطه ای ایجاد شده اند که اکنون تشخیص داده شده اند.

انواع تومورهای مغزی اولیه شامل تومورهای گلیال (منشاء آنها سلول های گلیایی است) و تومورهای غیر گلیایی (منشاء آنها ساختارهای مغزی همچون اعصاب، رگ ها و مویرگ های خونی، و غده ها هستند) می باشند.

تومورهای مغزی ثانویه (متاستازی):

تومورهای مغزی متاستازی یا ثانویه شامل آن دسته از تومورهای مغزی می شوند که سلول های آنها در هر نقطه ای غیر از مغز (به طور معمول در سینه، مغز استخوان و یا ریه) ایجاد شده و عمدتاً از طریق جریان خون به مغز می رسند.

متاسفانه اکثر این تومورهای مغزی ثانویه متاستازی از نوع بدخیم سرطانی هستند.

سرطانی بودن تومور مغزی

تومورهای مغزی خوش خیم (غیر سرطانی)

تومورهای مغزی خوش خیم غیر سرطانی هستند. این دسته از تومورها به طور معمول رشد کند و اندکی داشته و در صورت بزرگ شدن و تکثیر سلول های خود، به سایر نواحی مغز و بدن پخش نمی شوند. تومورهای مغزی خوش خیم معمولاً به مغز آسیب نمی زنند.

تنها در صورتی که تومور مغزی خوش خیم زیاد بزرگ شده و در کنار رگ های خونی و ساختارهای حیاتی مغز باشد ممکن است علایم و عوارض زیادی ایجاد نماید.

تومورهای مغزی بدخیم (سرطانی)

به طور عمده، اکثریت آن دسته از تومورهای مغزی بدخیم که سرطانی هستند، جزو تومورهای مغزی متاستازی ثانویه می باشند. تومورهای مغزی بدخیم رشدی سریع داشته و مرزهای اطراف آنها بدون قاعده هستند. این تومورهای سرطانی به طور معمولاً به بافت های اطراف خود حمله کرده و به راحتی نیز به سایر بخش های بدن سرایت می کنند.

دکتر محمد صمدیان

دارای مدرک دانشنامه تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه ممتاز بور تخصصی جراحی اعصاب کشور است. وی در حال حاضر با رتبه علمی استاد تمام گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه در حال فعالیت است. از مهم ترین سوابق علمی وی میتوان به کسب رتبه اول دوره پزشکی عمومی اشاره کرد. ایشان از سال ۱۳۸۲ تاکنون در زمینه آموزش و تربیت دستیاران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان لقمان و بیش از۴۰ نفر از شاگردان ایشان به عنوان جراح و مغز و اعصاب در کشور مشغول به فعالیت می باشند. دکترمحمد صمدیان عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و اروپا می باشند و در زمینه برگزاری چندین کنگره مغز و اعصاب و به عنوان دبیر برگزارکننده فعالیت داشته اند. عضو کمیسیون های علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در نظام پزشکی می باشند. ایشان از اولین کسانی بوده اند که در زمینه جراحی آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه و جراحی هیپوفیز از سال ۸۲ تا کنون به عنوان یکی از پیش گامان حیطه جراحی آندوسکوپی ، تومورهای هیپوفیز و قاعده جمجمه و جراحی آندوسکوپی مغز فعالیت داشتند و در کارگاه ها و کنگره های مختلف داخلی و خارجی نسبت به ارائه سخنرانی و آموزش همکاران جوان فعالیت داشتند .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط