درمان تایم
درمان تایم

با فواید منیزیم در سیستم عصبی-عضلانی آشنا هستید؟

اهمیت منیزیم:بدن یک فرد بالغ حاوی حدود 25 گرم منیزیم است که 50 تا 60 درصد آن را سیستم اسکلتی ذخیره می کند. باقی آن در ماهیچه ها، بافت های نرم و مایعات بدن وجود دارد. پزشکان کمبود منیزیم را با طیف وسیعی از عوارض مرتبط می‌دانند، بنابراین افراد باید میزان توصیه شده روزانه منیزیم خود را دریافت کنند.

مکمل منیزیم برای تنظیم انقباض عضلانی، متابولیسم انسولین و … ضروری است و برای سنتز DNA، RNA و پروتئین ها نیز مورد نیاز است. در سیستم عصبی، منیزیم برای انتقال بهینه پیام های عصبی و هماهنگی عصبی عضلانی و … مهم است.

 عملکرد منیزیم در سلامت سیستم اعصاب:منیزیم به دلیل اعمال متنوع خود در بدن به خوبی شناخته شده است. از دیدگاه عصبی، منیزیم نقش اساسی در انتقال پیام های عصبی و هدایت عصبی-عضلانی دارد، همچنین در بهبود اختلالات عصبی متعدد موثر است. با توجه به این عملکردهای مهم در سیستم عصبی، منیزیم یک ماده معدنی مورد توجه برای پیشگیری و درمان برخی اختلالات عصبی است. این اختلالات می توانند شامل میگرن، همچنین شرایطی مانند اضطراب و افسردگی باشند. مطابق تحقیقات، داده‌های قوی وجود دارند که نقش منیزیم را در بهبود میگرن و افسردگی نشان می‌دهند، به طورکلی، ویژگی‌های منیزیم در بیماری‌های عصبی، این ماده معدنی را به عنوان یک هدف بالقوه برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها مناسب می کند.

اثر منیزیم در خواب و سردردهای میگرنی:

مصرف میزان معینی از منیزیم با مزایایی مانند کاهش سردرد های میگرنی، کاهش علائم افسردگی و بهبود خواب مرتبط است. دریافت کافی منیزیم ممکن است کیفیت خواب را با کمک به آرامش ذهن و بدن بهبود بخشد و سبب گردد افراد سریع تر به خواب روند و خواب با کیفیت تری را تجربه نمایند.

در یک مطالعه روی 46 فرد مسن، کسانی که روزانه مکمل منیزیم مصرف می کردند سریعتر به خواب می رفتند، ضمنا این افراد متوجه بهبود کیفیت خواب و کاهش علائم بی خوابی نیز شدند.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نیز نشان داده‌اند که منیزیم می‌تواند تولید ملاتونین (هورمونی که چرخه خواب و بیداری بدن را هدایت می‌کند)، را تنظیم کند.

اثر منیزیم در سیستم عضلانی:

منیزیم همچنین در تنظیم انقباضات ماهیچه ای نقش دارد، منیزیم به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کلسیم عمل می کند و به آرامش عضلات کمک می کند.

در ماهیچه ها، کلسیم به پروتئین هایی مانند تروپونین C و میوزین متصل می شود. این فرآیند شکل این پروتئین ها را تغییر می دهد که باعث ایجاد انقباض می شود، منیزیم با کلسیم برای همین نقاط اتصال رقابت می کند تا به آرامش عضلات کمک کند. اگر بدن منیزیم کافی برای رقابت با کلسیم را نداشته باشد، ممکن است عضلات بیش از حد منقبض شوند و باعث گرفتگی یا اسپاسم شوند.

 به همین دلیل، منیزیم معمولا برای درمان گرفتگی عضلات توصیه می شود.

مگنیبان ویتاول:

عضو مهمی از خانواده ویتاول، مکمل مگنیبان، محصولی موثر است که با دارا بودن منیزیم اکساید در ارتقای سلامت سیستم عصبی- عضلانی نقش دارد. این مکمل منیزیم، توسط شرکت مهبان دارو دارنده گواهی GMP، با سطح کیفیت مناسب تولید و به بازار عرضه شده است. در این مکمل علاوه بر منیزیم، چندین ویتامین موثر قرار گرفته که کاربرد محصول را گسترده تر می کند. حضور ویتامین های B1، B6، D3 و K2 در این مکمل به کاربردهای متنوع تر آن کمک می کند.

سایرکاربرد های مکمل مگنیبان:

حضور منیزیم در کنار ویتامین های B1، B6 و D3 در مکمل مگنیبان در بهبود خلق وخو در دوران PMS (سندرم پیش از قاعدگی) نیز تاثیر بسزایی دارد، چراکه مطالعات، کمبـود منیزیم را به عنوان یکی از فاکتورهای مسـبب در ایجـاد و تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی می دانند.

منیزیم از طریق شل کردن ماهیچه صاف رحم و کاهش پروستاگلاندین هایی که باعث درد قاعدگی می شوند، عمل می کند، درنتیجه مصرف روزانه منیزیم می تواند از دردهای قاعدگی نیز در بسیاری از افراد جلوگیری کند.

مکمل مگنیبان در ورزشکاران نیز کمک کننده می باشد چرا که این محصول در رفع اسپاسم عضلانی ورزشکاران موثر است، از طرفی ویتامین­های B1 و B6 به افزایش سوخت و ساز در این افراد کمک می ­کنند. مگنیبان ویتاول به دلیل حضور منیزیم درکنار ویتامین های D3 و  K2در جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش عملکرد استخوان ها نیز نقش دارد.

در صورت سابقه حساسیت به هر یک از اجزای فرآورده و در طی دوران بارداری و شیردهی حتما با پزشک مشورت شود. افرادی که هر گونه بیماری مزمن دارند و دارو یا مکمل خاصی مصرف می کنند نیز حتما پیش از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط