درمان تایم
درمان تایم
میان وعده افراد دیابتی باید شاخص گلیسمی پایین داشته باشد و سرشار از پروتئین و فیبر باشد.

افراد مبتلا به دیابت چه میان‌وعده هایی بخورند؟

میان‌وعده دیابتی ‌ها، لازم نیست یک غذای پیچیده باشد. شما می‌توانید با ساده‌ترین مواد غذایی، یک میان‌وعده ساده و مناسب برای دیابتی‌ها درست کنید. در این مطلب می‌خواهیم درباره میان‌وعده برای دیابتی‌ها صحبت کنیم و طرز تهیه چند میان‌وعده را باهم بررسی کنیم.

چه میان‌وعده‌ای برای دیابتی‌ها مناسب است؟

زمانی که به دیابت مبتلا هستید، باید آن دسته از مواد غذایی را میل کنید که شاخص گلیسمی پایینی دارند. هرچه میان‌وعده‌ شما، شاخص گلیسمی پایین‌تری داشته باشد، قند خون شما دیرتر و کمتر بالا می‌رود. اگر احساس ضعف و گرسنگی و تمایل به مصرف میان‌وعده دارید، بهتر است خوراکی‌هایی انتخاب کنید که بدون کربوهیدرات و یا حاوی مقدار بسیار کمی از کربوهیدرات هستند.

این شایعاتی که درباره رژیم و غذاهای دیابتی وجود دارد را فراموش کنید. خیلی از افراد فکر می‌کنند افراد دیابتی اصلا نباید شیرینی بخورند یا باید چربی را کنار بگذارند. بعضی از افراد دیگر نیز معتقدند که دیابتی‌ها به هیچ عنوان نباید میوه بخورند. در اصل باید بگوییم دیابتی‌ها همه چیز می‌توانند بخورند، فقط باید میزان آن را رعایت کنند. بهتر است به جای قندهای ساده، سراغ قندهای پیچیده بروند. اینطور نیست که دیابتی‌ها اصلا نباید شیرینی بخورند، بلکه باید شیرینی خوردن خود را محدود کنند. مثلا، هر دوماه یک بار اگر شیرینی هوس کردند، می‌توانند نوش جان کنند.

چند میان‌وعده مناسب برای دیابتی‌ها

میان‌وعده مناسب برای افراد دیابتی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. یکی از این ویژگی‌ها را باهم بررسی کردیم و گفتیم که بهتر است سراغ غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین بروند. این غذاها، قند خون را به یکباره بالا نمی‌برند. نکته دیگری که درباره میان‌وعده افراد دیابتی باید رعایت شود، سیرکننده بودن آن است. دیابتی‌ها باید غذاهایی را نوش جان کنند که حس سیر کنندگی داشته باشد تا ضعف سراغشان نیاید و مرتب گرسنه نشوند. غذاهایی که پر از فیبر و پروتئین هستند، این ویژگی را دارند. در ادامه چند میان‌وعده برای دیابتی‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

1. توپک انرژی‌زا

چرا این توپک برای دیابتی‌ها مناسب است؟ زیرا مواد غذایی که برای تهیه آن استفاده می‌شود، بیشتر حاوی چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر هستند. برای تهیه این توپک، به مواد زیر نیاز دارید:

  • کره‌ی بادام‌زمینی: دو سوم فنجان؛
  • چیپس شکلات: نصف فنجان؛
  • پرک جو دوسر: یک فنجان؛
  • تخم کتان: نصف فنجان؛
  • عسل: دو قاشق غذاخوری؛

طرز تهیه توپک انرژی‌زا را در ادامه بخوانید:

  • یک کاسه‌ی متوسط بردارید؛
  • کره‌ بادام‌زمینی، چیپس شکلات، جو دوسر، تخم کتان و عسل را با هم مخلوط کنید؛
  • ترکیب بالا را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار بدهید تا بتوانید آن‎ها را گلوله کنید؛
  • حالا مواد را از فر در بیاورید و بگذارید کمی خنک شوند،
  • بعد آن‎ها را به اندازه گردو، گلوله کنید و در یک ظرف دردار بگذارید؛
  • هروقت احساس ضعف کردید، یکی از این توپک‌ها را نوش جان کنید.

توپک انرژی زا که از کره بادام زمینی و آجیلها تهیه میشود، یک میان وعده مناسب برای افراد دیابتی است.

توپک خرما

خرما یکی از مواد غذایی است که رژیمی‌ها می‌توانند آن را جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی کنند. خرما سرشار از فیبر و مواد مغذی مختلف است که برای دیابتی‌ها، بسیار مناسب است. جودوسر نیز سرشار از پروتئین و فیبر است و خاصیت سیرکنندگی زیادی دارد. برای اینکه بتوانید توپک خرما درست کنید، به مواد زیر نیاز دارید:

  • خرمای خرد شده: 1.5 پیمانه؛
  • نارگیل رنده شده شیرین نشده؛ 1.2 پیمانه؛
  • گردو خرد شده: 1 پیمانه؛
  • پرک جودوسر: 1.2 پیمانه؛
  • وانیل:۱ قاشق چایخوری

برای درست کردن این توپک، تمام مواد را با هم مخلوط کنید. می‌توانید با مخلوط کن، آن‌ها را باهم ترکیب کنید تا یکدست شوند. بعد به اندازه گردو، گوله کنید و در یخچال قرار بدهید تا خودش را بگیرد. هروقت احساس ضعف یا گرسنگی کردید، یکی از این توپک‌ها را میل کنید.

پاپ کورن

احتمالا باور نمی‌کنید اگر بگوییم پاپ کورن جزء میان‌وعده مناسب برای دیابتی هاست! یک فنجان پاپ‌کورن، ۱ گرم فیبر دارد و همین امر، پاپ کورن را به یک میان‌وعده خوب برای دیابتی‌ها تبدیل کرده است. برای تهیه پاپ کورن، ذرت را توی ماهیتابه داغ بریزید و کمی نمک بزنید. منتظر بمانید تا ذرت‌های خشک، بشکفند.

پودینگ چیا

دانه چیا، یک دانه پر از پروتئین است و همین موضوع، این دانه را برای دیابتی‌ها مناسب کرده است. دانه چیا مواد مغذی مختلف مثل پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ دارد و به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند. برای تهیه این میان‌وعده، مقدار کافی از دانه چیا را با شیر مخلوط کنید و بگذارید یک شب تا صبح در یخچال بماند. می‌توانید با یک قاشق عسل یا چند تکه میوه، این پودینگ را خوش طعم‌تر کنید تا از آن لذت ببرید. به این ترکیب، جودوسر را نیز می‌توانید اضافه کنید.

ماست یونانی

ماست یونانی در هر وعده یعنی ۲۰۰ گرم، حدود ۲۰ گرم پروتئین دارد. شما می‌توانید ماست یونانی را با میوه‌های مختلف ترکیب و نوش جان کنید تا فیبر نیز وارد این میان‌وعده شود. خوردن ماست یونانی با میوه‌، اشتهای شما را کمتر می‌کند و نمی‌گذارد سراغ ریزه‌خواری‌ها بروید. درست کردن آن نیز هیچ سختی ندارد. کافیست یک کاسه ماست یونانی را با میوه مدنظرتان ترکیب کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

پرک جودوسر یا اوتمیل یکی از بهترین میان وعده ها برای افراد مبتلا به دیابت است.

بهترین میان‌وعده برای دیابتی ها

بهترین میان‌وعده برای دیابتی‌ها، اوت میل یا همان پرک جودوسر است. شما می‌توانید اوت میل را با هر روشی که دوست دارید تهیه کنید. مثلا آن را با شیر بجوشانید و میوه‌ و خرما یا آجیل به آن اضافه کنید. یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای درست کردن اوت میل برای میان‌وعده، استفاده از اوتمیلهای آماده است. این اوتمیل ها در طعم و مزه‌های مختلف آماده شده‌اند و هیچ گونه مواد افزودنی ندارند. کافیست یک بسته از این اوت میل‌ها را با یه فنجان آب جوش مخلوط کنید. سه دقیقه بعد، میان‌وعده دیابتی شما آماده است.

در این مقاله درباره میان‌وعده مناسب برای دیابتی‌ها صحبت کردیم. گفتیم میان‌وعده‌ای برای دیابتی‌ها مناسب است که شاخص گلیسمی پایینی داشته باشد. مواد غذایی که در ترکیب این میان‌وعده‌ها استفاده می‌شود، باید حاوی پروتئین و فیبر زیاد باشد. تفاوت اصلی برنامه غذایی دیابتی‌ها، میزان مصرف چربی و قند کمتر است و با رعایت این موارد، می‌توانید تغذیه سالم و متنوعی داشته باشید.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط