درمان تایم
درمان تایم
کولپوسکوپی

آیا کولپوسکوپی دهانه رحم درد دارد یا نه ؟

آیا کولپوسکوپی درد دارد؟ : به گفته اکثر پزشکان زمانی که به بیمارانشان انجام کولپوسکوپی را پیشنهاد می دهند اولین سوالی که بیماران مطرح می کنند این سوال است که : اینکه آیا کولپوسکوپی دهانه رحم درد دارد یا نه؟

کولپوسکوپی

آیا کولپوسکوپی درد دارد؟

جواب به این سوال کمی پیچیده است .جواب هم بله می تواند باشد وهم خیر .در ادامه مقاله بیشتر در مورد این عمل توضیح می دهیم .

کولپوسکوپی چیست ؟

کولپوسکوپی یک روش تشخیص پزشکی برای بررسی دقیق دهانه رحم و بافت واژن و اندام تناسلی است همچنین این برای تشخیص زخم ها و عفونت های دهانه رحم کاربرد دارد. جهت بررسی هر چه دقیق تر پزشکان در اکثر اوقات در کنار کولپوسکوپی روش بیوپسی (یا همان نمونه گیری از بافت دهانه رحم) را نیز همراه می کنند.
جهت تشخیص بیماری های زنانه و انواع سرطان ها پزشکان از روش های بی خطری استفاده می کنند مانند پاپ اسمیر و … کولپوسکوپی نیز روشی بی خطر و بی عوارض می باشد.

روش کار کولپوسکوپی بدین ترتیب است که جهت دیدن درون واژن بیمار توسط پزشک و معاینه دقیق و بررسی موارد مشکوک پزشک ابتدا دهانه واژن بیمار را که در حالت ریلکس و آرامش دراز کشیده است , به وسیله اسپكولوم باز می کند واز طریق چشمی دستگاه کولپوسکوپ درون واژن را معاینه می کند .

اگر پزشک در داخل واژن بافت سلولی مشکوکی را مشاهده کند ، به وسیله لوازم خاصی بیوپسی کرده و نمونه گیری را انجام می دهد .معمولا انجام بیوپسی روی بافت واژن همراه با کرامپ خفیف روی می دهد . انجام این نمونه گیری با درد و سوزش خفیفی و لکه بینی همراه است که البته این درد و سوزش مقطعی بوده و بعد از آن از بین می رود اما لکه بینی در حدود دوسه روز به صورت پراکنده ادامه می یابد، از همین رو به خانم ها توصیه می شود همراه خود نوار بهداشتی داشته باشند تا لباس زیر و شلوارشان کثیف نشود.جهت دریافت اطلاعات بیشتر و کامل تر در مورد این روش تشخیصی توصیه می کنیم به مطالعه بیشتر در مورد کولپوسکوپی و بعد از کولپوسکوپی بپردازید.

دستگاه کولپوسکوپ

نتیجه نهایی

در مورد درد داشتن یا نداشتن انجام کولپوسکوپی این گونه نتیجه می گیریم که : انجام روش کولپوسکوپی درد ندارد اما در زمان نمونه گیری و بیوپسی بافت دهانه رحم ممکن است مقداری سوزش و درد خفیفی به صورت موقت ایجاد شود.

آیا کولپوسکوپی در بدن عوارض ایجاد می کند ؟

در پاسخ به این سوال با دلیل منطقی می توان جواب داد: خیر .زیرا در هنگام انجام کولپوسکوپی جهت دیدن دهانه رحم دستگاه به هیچ وجه وارد واژن نمی شود بلکه در ورودی آن قرار می گیرد تا امکان مشاهده داخل رحم ممکن شود .در صورت ایجاد عوارضی بعد از انجام کولپوسکوپی بی دلیل عوارض ناشی از نمونه برداری و بیوپسی از دهانه رحم است.

پس از انجام بیوپسی فرد دچار لکه بینی می شود .زمان لکه بینی ممکن است دوسه روزی طول بکشد . همچنین دهانه رحم معمولا تا 5 روز دچار درد خفیف خواهد شد که با خوردن قرص پروفن می توان از درد جلوگیری کرد .

امابه این نکته توجه داشته باشید که اگر لکه بینی پراکنه ای که دارید ادامه دار شد و بعد از دو سه روز قطع نشد و همچنین درد خفیف ایجاد شده در دهانه رحم با خوردن قرص پروفن تسکین نیافت حتما به پزشک خود مراجعه کرده و از او کمک بخواهید .

اکثر پزشکان متخصص زنان و مجرب به بیماران خود توصیه می کنند اگر دچار زخم یا عفونت دهانه رحم می باشید و با عوارض ناشی از آن مانند سوزش و خونریزی مواجه اید ،قبل از انجام هر کاری از قبیل: فریز زخم و درمانهایی به این مدل، به توصیه پزشکان عمل کرده و انجام کولپوسکوپی را قبول کنید تا با توجه به نوع زخمی که به آن مبتلا شده اید درمان مناسب را دریافت کنید. استفاده از فریز رحم و روش هایی مانند آن در همه زخم ها موثر نیست بعد از مدتی تبدیل به سلولهای بدخیم شده و سرطان دهانه رحم را ایجاد می کنند .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط