درمان تایم
درمان تایم

جراح و متخصص زنان , پروفسور متخصص زنان , بهترین متخصص زنان در تهران , می توانید بهترین پزشک زنان را در درمان تایم پیدا کنید .

دلایل مراجعه به متخصص زنان

اهیمت مراجعه به پرشک متخصص زنان :

کشور ما ایران یکی از قطب های پزشکی دنیاست و از طرف دیگر با تمام مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد اما همچنان هزینه درمان در کشور به نسبت خیلیاز کشورهای منطقه ای و  اروپا و حتی امریکا نیز پایین است . همچنین متخصصین بسیار کارکشده ای در پزشکی داریم . یکی از تخصص های پزشکی که در هر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ متخصص زنان است . شهر های بزرگی مانند تهران بیشترین تعداد متخصصین زن را دارند و همیشه هم آماده ارائه خدمت به بانوان عزیز کشور هستند با تمام این وجود خیلی از خانم ها به نا به دلایل نامشخصی جهت معاینه و چکاپ نزد پزشک متخصص زنان مراجعه نمی کند . در ادامه به برخی از این دلایل می پردازیم .

متخصص زنان

یکی از دلایل ضعیف می توان گفت خجالت کشیدن خانم هاست که مانع از مراجعه به پزشک زنان جهت معاینات دروره ای زنان می شود . البته در کشور ما مراکز بهداشتی و درمانی زیادی متخص بانوان ایجاد شده است که تا حدودی توانسته است زمینه را برای معاینات بدون دغدغه بانوان ایجاد کند . با تمام این وجود هستند خانم هایی که تا زمان ازدواجشان هم حتی یک بار هم به پزشک زنان مراجعه نکرده اند .

شاید مورد دیگر ترس و نگرانی باشد که اجازه مراجعه به پزشک جهت چک آپ دوره ای را نمی دهد. هر دو مورد بالا نمی تواند توجیه مناسبی در مقابل بروز بیماری و مشکلات خاص زنان شود . لذا باید قبل از اینکه دیر شود اقدامات لازم در مطب دکتر زنان انجام شود و تمامی آزمایشات لازم گرفته شود. برخی از بیماری های زنان که در ابتدا درمان نشوند پیشرفت کرده و مشکلات خیلی جدی را در آینده به وجود می آورد بطور مثال : بیشتر بانوانی که چکاپ و آزمایشات دوره ای را نمی گذرانند . احتمال دارد مبتلا به زگیل تناسلی شده باشند که در درون ناحیه تناسلی واقع شده است و دیدی ندارد و همانطور این بیماری پیشرفت کند و در نهایت بعدها منجر به بیماری خطرناک دهانه رحم شود .

اگر این فرد به موقع و زودتر به پزشک متخصص زنان مراجعه می کرد و مورد معاینه قرار می گرفت بدون شک به راحتی قابل درمان بود و در همان مراحل اولیه بیماری بزرگی مهار می شد .با این توصیف ها اجازه ندهید ترس و خجالت از معاینات دوره ای سلامت شما را به خطر بیندازد . بعد از مطالفه این مطلب اگر به پزشک زنان تا به حال برای آزمایشات دوره ای و چکاپ مراجعه نکرده اید . هیچ وقت را از دست ندهید و در اسرع وقت به یکی از نزدیکترین مطب یا بیمارستان مح اقامت خودتان بروید و معاینه شوید. در ادامه به یک سری از دانستنی ها در رابطه با شیوه آزمایشات و نحوه مراجعه به پزشک زنان و معاینات آشنا می کنیم .

بیماری ها و مشکلاتی که متخصص زنان می تواند برطرف کند

توجه

اگر به ظاهر و در اصل مشکلی هم نداشته باشید بهترین راه همان هست که کفته می شود . آزمایش دهید تا خیالتان راحت شود.

زنان از چه زمانی به پزشک زنان مراجعه کنند ؟

زنان می توانند از هنگام بلوغ به متخصص زنان مراجعه به پزشک متخصص زنان را آغاز کنند زیرا که امروزه بیماری های زنانه از جمله تخمدان پلی کیستیک ،کیست های درموئید ،کیست های ساده تخمدان و بی نظمی قاعدگی در بین نوجوانان رواج زیادی پیدا کرده است.پس از ازدواج نیز مراجعات پزشکی به متخصص زنان دیگر حالت اختیاری ندارد و بایست به شکل سالانه صورت بگیرد حتی در صورتی که هیچ مشکلی نداشته باشید.در این مراجعات اغلب معاینه و سونوگرافی سینه ،معاینه رحم و تست پاپ اسمیر انجام می گردد.

امروزه تست دهانه رحم نیز دارای اهمیت ویژه ای می باشد زیرا این بیماری پس از سرطان سینه ،دومین سرطان شایع در میان خانم ها به شمار می آید پس خانم ها باید در فواصل لازم همراه تست پاپ اسمیر ،تست سرطان دهانه رحم را هم انجام بدهند تا در صورتی که مورد نیاز بود تحت درمان قراربگیرند .پزشک متخصص زنان دوره پزشکی عمومی را گذرانده است بنابراین می تواند آزمایش های کلی قند ،چربی ،کلیه ،کبد و آزمایش های عفونی را برای مریض درخواست نماید واگر مورد نیاز است ،او وهمسرش را تحت درمان قرار بدهد.

بیمار نیاز به بررسی هورمونی دارد در صورتی که …

آزمایش های هورمونی را اغلب برای افرادی درخواست می کنند که فرد مبتلا به نازایی ،بی نظمی قاعدگی ،ریزش موی سر و افزایش موهای زائد شده باشد.این آزمایش ها را بایست در روز دوم ویا سوم قاعدگی انجام داد زیرا هورمون ها در بدن خانم ها ماهانه افت وخیز های بسیار زیادی پیدا می کنند .همین طور بهتر است این آزمایش به شکل ناشتا انجام گردد مخصوصاً در صورتی که می خواهید میزان هورمون پرولاکتین و TSH را مورد برسی قرار دهید .خانم های که دارای سقط های مکرر می باشند ،نیز بایست از بابت سیتم ایمنی و سیتم انعقادی مورد بررسی قرار بگیرند.

معاینه سینه را به چه شکلی انجام می دهند؟

بهتر می باشد معاینه سینه را هم مانند معاینه واژینال از سن 18 سالگی شروع کرد و به وسیله متخصصان زنان یا جراحان انجام شود.این معاینه را باید به وسیله کف دست و کف انگشتان انجام داد زیرا بافت سینه غیر یک نواخت می باشد و در صورتی که با نوک انگشتان آن را معاینه کنیم به اشتباه فکر خوایم کرد که توده ای در آن موجود می باشد.جهت شروع معاینه خانم باید دست های خود را باز کند و روی سر بگذارد تا پزشک بتواند هر دو سینه را باهم مقایسه کند و هرگونه تغییر شکل و ،اندازه ،رنگ ،فرورفتگی در بافت آن را تشخیص دهد.

بعد باید با کف انگشتان و کف دست به شکل دورانی دورتا دور سینه و همین طور قسمت های نزدیک به هاله آن را بررسی کند.در صورتی که توده ای زیر دستتان حس کردید باید بدایند که این توده ها اکثرا خوش خیم و از نوع کیست یا فیبروآدنوم می باشند.به هر حال در صورت مشاهده توده فرد باید حتما سونوگرافی انجام دهد.ودر صورتی هم که توده خیلی بزرگ باشد بایت ماموگرافی شود.دقت داشته باشد که بت معاینه دست تنها می توان توده های نزدیک به یک سانتی متر و بزرگتر را تشخیص داد ولی ماموگرافی می تواند توده های یک میلی متر را هم تشخیص بدهد.

به غیر از سینه باید ناحیه زیر بغل هم مورد بررسی قرار بگیردولی بر عکس سینه این ناحیه را باید با ن.ک انگشتان معاینه نمود.در این مورد هم در صورتی که توده ای در زیر دستتان حس نمودید ،نیازی به نگرانی نیست زیرا غدد لنفاوی زیر بغل اکثرا به علت زخم شدن دست یا عفونت انگشتان و … ورم می کنند .با این وجود در صورتی که در سینه تان توده احساس نمودید و همچنین همزمان با ان متوجه برجستگی غدد لنفاوی زیر بغل شدید ،باید هرچه زودتر به جراح مراجعه نمایید و تست ها ودر صورت لزوم ماموگرافی انجام دهید.به خاطر داشته باشید که معاینه سینه در دستور کار متخصصان زنان می باشد ،ولی جراحی های سینه جزو وظایف کاری جراحان عمومی می باشد.

ماموگرافی و دلیل اهمیت آن

شروع ماموگرافی از 35 سالگی

در گذشته ،انجام سونوگرافی و ماموگرافی از 40 سالگی توصیه می شد ولی امروزه در کنگره های ایران سن شروع این آزمایش ها 35 سالگی اعلام می شود زیرا آغاز سرطان سینه در همه جوامع از جمله ایران افزایش یافته است .و باید بگوییم که اهمیت این موضوع برای خانم هایی که در فامیل درجه یکشان مانند مادر ،خواهر،خاله،عمه سابقه سرطان سینه وجود دارد ،دوچندان می باشد.این خانم ها باید حدود پنج سال قبل از سن ابتلای اعضای خانواده خود به سرطان،ماموگرافی را انجام دهند.حتی اگر زیر 35 سال باشند.در اینجا لازم به توضیح می باشد که ماموگرافی های جدید و دیجیتال اشعه بسیار کمی از خود ساطع می کنند ،و سینه را هم کمتر تحت فشار قرار می دهند و در عین حال از دقت بالاتری برخوردار هستند واگر هم مورد نیاز باشد برای فرد به غیر از ماموگرافی ،سی تی اسکن ،ام آر آی و اسکن با تزریق ویا بدون تزریق درخواست می گردد.

بهترین متخصص زنان در تهران را در اینجا پیدا کنید : متخصص زنان تهران

پس از یائسگی هم باید هر سال شما معاینه شوید

زنان یائسه هم بایست جهت بررسی پوکی استخوان ،سرطان های تخمدان ،رحم وسینه هر سال به متخصص زنان مراجعه داشته باشند .همین طور باید تست پاپ اسمیر را در فواصل منظم ادامه دهند.و برای بررسی تخمدان ها و ضخامت آندومتر (لایه داخلی رحم ) سونوگرافی داخلی (واژینال) انجام دهند.بهتر می باشد در زمان یائسگی ضخامت آندومتر زیر چهار میلی متر باشد.مگر نه در غیر این صورت باید فرد کورتاژ تشخیصی انجام دهد مخصوصا اگر در خانواده خود سابقه سرطان رحم ،روده،مثانه،پروستات وسینه داشته باشد.و همین طور پس از 50 سالگی باید سالی یک بار ماموگرافی انجام داد.

یک آزمایش مهم برای تشخیص سرطان

یک نوع از آزمایش پاپ اسمیر که در ایران هم انجام می گردد ، به تشخیص میروس عامل سرطان دهانه رحم (HPV) می پردازد.در این روش نمونه از دهانه رحم با برس گرفته شده و داخل محلول خاص گذاشته می شود با استفاده از آن می توان وجود ویروس های پر خطر و کم خطر زگیل تناسلی را مشخص کرد.در صورتی که این ویروس از نوع پرخطر و سرطان زا باشد بایست بررسی ها و مراجعات زیادی را انجام داد و در صورتی هم که زخمی در دهانه رحم وجود داشته باشد و یا بافت غیرعادی مشاهده شود ،روی آن فرد باید «کولپوسکوپی » انجام داد.این آزمایش را به وسیله دستگاهی به نام «کولپوسکوپ » انجام می دهند که قادر می باشد سلول های دهانه رحم را چندین برابر بزرگنر در معرض دید قرار دهد.

نیازی نیست نگران انتقال عفونت حین معاینه باشید

جهت انجام آزمایش پاپ اسمیر می توان از اسپکولوم های یک بار مصرف پلاستیکی استفاده نمود.ولی باز هم هنوز در بسیاری از بیمارستان ها و مطب ها از انواع فلزی آن استفاده می کنند چون دارای دوام بالاتری می باشد.در این مورد نیازی به نگرانی نیست .چون اسپکولوم ها در دستگاه های مخصوص مانند فور استریل می گردند .مطمئنا هیچ پزشکی دوست ندارد بیمارش دچار عفونت شود.پس مسائل بهداشتی و استریلیزاسیون را حتما سعی می کند که تمام و کمال رعایت نماید.

سونوگرافی واژینال موجب سقط جنین نمی گردد!

باید بگوییم که در سونوگرافی واژینال مانند تست پاپ اسمیر دستگاه سونوگرافی داخل واژن قرار می گیرد .انجام این سونوگرافی اغلب از معاینه زنان آسانتر می باشد ولی متاسفانه بیشتر خانم ها به خصوص خانم های باردار نگران این می باشند که این کار مبادا موجب سقط جنین آن ها شود،در حالی که چنین خطری وجود ندارد.و بررسی پس از بارداری با IVF ،تشخیص بارداری خارج از رحم و تشخیص بارداری در هفته پنجم تنها از طریق سونوگرافی وژینال امکان پذیر می باشد.در واقع با این روش می توان یک هفته زودتر از سونوگرافی شکمی ،بارداری را تشخیص داد.

ولی توده ها و فیبروم های خیلی بزرگ را نمی توان با سونوگرافی واژینال تشخیص داد.زیرا از دیدرس آن دور هستند بنابراین تنها با کمک سونوگرافی شکمی می توان از وجود آن ها مطمئن شد.در حال کلی می توان گفت که در واقع سونوگرافی شکمی و سونوگرافی واژینال مکمل یکدیگر می باشند.بای شما ایم مسئله را بدانید که معاینات زنان مانند سونوگرافی ،معاینه سینه ،پاپ اسمیر و همین طور جراحی های زنان همگی پس از اتمام قاعدگی صورت می گیرند.

آزمایش پاپ اسمیر بدون درد می باشد!

آزمایش پاپ اسمیر را در کمتر از یک دقیقه انجام میدهند ،درد چندانی هم ندارد و تنها در حد یک معاینه ساده زنان می باشد.در حقیقت گیرنده های درد در دهانه رحم بسیار کم می باشند .در صورتی هم که دهانه رحم دارای التهاب باشد ،امکان دارد با انجام این ازمایش فرد مقداری لکه بینی یا خون ریزی داشته باشد.ولی جای نگرنی نیست و برای این التهاب هم دارو تجویز می گردد.یک نکته مهم دیگری هم که وجود دارد این می باشد که ازمایش پاپ اسمیر نباید در حین قاعدگی انجام شود.همین طور بایست 48 ساعت قبل از ان از رابطه جنسی و مصرف کرم یا پماد پرهیز کرد.البته این امکان وجود دارد که تست پاپ اسمیر موجب آسیب دیدن پرده بکارت شود پس ما انجام ان را برای خانم های باکره توصیه نمی کنیم. همینطور کسانی که مبتلا به سرطان دهانه رحم پیشرفته می باشند امکان دارد که با انجام دادن این آزمایش دچار خون ریزی شدید شوند.به جز این دو مورد محدودیت دیگری برای آزمایش پاپ اسمیر وجود ندارد.

سونوگرافی شکمی از دقت پایینی برخوردار است!

همان گونه که قبلا هم اشاره داشتیم ،سونوگرافی از رحم و تخمدان ها به دو شکل شکمی و واژینال انجام می گردد.جهت خانم های باکره و مجرد تنها می توان از سونوگرافی شکمی استفاده نمود .دقت سونوگرافی از روی شکم کمتر از سونوگرافی داخلی یا وازینال می باشد چون در این روش امواج اولتراسوند ابتدا بایست از مثانه عبور نمایند و سپس به رحم برسند.درست است که از طریق یک سونوگرافی شکمی خوب هم می شود رحم و تخمدان ها را مشاهده نمود، ولی اگر بخواهیم به عنوان مثال محل فیبروم نسبت به لایه داخلی رحم یا نوع کیست و توده در تخمدان را تشخیص دهیم ،سونوگرافی واژینال می تواند کمک بیشتری بکند.

در کشور های اروپایی سونوگرافی شکمی و وازینال برای خان های غیر باکره همیشته همراه با هم انجام می گردد. ولی در ایران جدا از هم می باشند و دارای تعرفه های جداگانه ای می باشند.در صورتی که خانمی دارای کیست باشد ،باید آزمایش هایی تحت عنوان تومور مارکر انجام دهد تا خوش خیم یا بد خیم بودن آن مشخص گردد.