درمان تایم
درمان تایم

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

با وجود اینکه چندین سال است لیزر موهای زائد تایید شده و بسیار رواج پیدا کرده، همچنان بسیاری از افراد باورهای اشتباهی درباره آن دارند. درحالی که اشعه لیزر فقط فولیکول مو پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به اندام‌های داخلی نفوذ نمی‌کند. البته انتخاب یک کلینیک خوب، دستگاه مناسب و اپراتور مجرب اهمیت زیادی در انجام اصولی لیزر موهای زائد دارد. در ادامه عوارض موقتی که ممکن است پس از لیزر آن را تجربه کنید، بررسی می‌کنیم.

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر مو ایران لیزر اصفهان هیچگونه عوارض شدیدی ندارد و فقط ممکن است چندین عوارض موقتی را تجربه کنید.

1_ پوسته پوسته شدن

یکی از عوارض موقت لیزر موهای زائد، پوسته پوسته شدن قسمت‌های تحت لیزر است. با اینکه این مشکل زیاد حاد نیست اما گاهی ممکن است باعث ایجاد زخم شود. هنگامی که پوست بدن شخص خشک باشد و سری دستگاه لیزر به حد کافی سرد نباشد، چنین اتفاقی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن می‌توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

2_ تغییر رنگ پوست

رنگ پوست بعضی از افراد پس از انجام لیزر، تغییر می‌کند. معمولا پوست افراد روشن، تیره‌تر می‌شود و پوست افراد تیره متمایل به روشن می‌شود. علت این تغییر رنگ، افزایش رنگدانه ملانین است. این عارضه نیز موقتی است و بین 3 تا 8 ماه حدودا از بین می‌رود.

3_ قرمزی و التهاب پوست

یکی از شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد، قرمزی و التهاب پوست است که معمولا بعد از چند ساعت یا نهایتا تا دو روز از بین می‌رود. برای کاهش بروز قرمزی می‌توان از کرم‌های بی حسی موضعی قبل از لیزر و کمپرس آب سرد بلافاصله بعد از لیزر استفاده نمود.

4_ بروز جوش و آکنه

موهای بدن درواقع از پوست دربرابر باکتری‌ها محافظت می‌نمایند. ممکن است بعد از لیزر در برخی نواحی مثل پشت بازو، ناحیه تناسلی و زیربغل جوش مشاهده شود. بهتر است در این باره با پزشک مشورت نمایید تا درصورت نیاز از کرم مخصوص استفاده کنید.

5_ سوختگی و تاول

بدترین عارضه لیزر موهای زائد، سوختگی و تاول است که به دلیل خطای اپراتور یا نداشتن تجربه کافی می‌تواند اتفاق بیوفتد. به همین دلیل هرگز نباید به کلینیک‌های ارزان و نامعتبر برای انجام لیزر مراجعه کرد. البته اگر موهای زائد توسط شما خوب شیو نشده باشد، احتمال سوختگی بیشتر می‌شود.

6_ آسیب دیدگی چشم

اشعه لیزر موهای زائد برای چشم مضر است و ممکن است آسیب جبران ناپذیری به بار آورد. به همین دلیل در طول انجام فرایند هرگز نباید عینک مخصوص را دربیاورید. این مسئله در لیزر موهای صورت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

7_ پرموئی یا هایپر تریکوز

علت پرموئی بعد از لیزر طبق تحقیقات، انجام نادرست آن توسط اپراتور لیزر است. بی تجربگی اپراتور و تحریک گرما می‌تواند فولیکول‌های نهفته را نیز فعال کند. هنگامی که انرژی مورد استفاده در لیزر برای بدن کمتر از سطح انرژی اپتیمم و مطلوب قرار می‌گیرد، فولیکول‌ها به‌طور کامل تخریب نمی‌شوند؛ زیرا انرژی و گرما کافی نیست.

در این شرایط، فولیکول‌های مو به منظور ترمیم آسیب وارد شده، فعالیت و تقویت خود را آغاز کرده و موجب افزایش رشد موها و بروز پدیده پرموئی یا هایپرتریکوز می‌شوند. به همین دلیل لیزر موهای نازک توصیه نمی‌شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط