درمان تایم
درمان تایم

آنچه باید درباره خرید دوچرخه ثابت بدانید

زندگی شهری ، کاهش فعالیت های فیزیکی ، کمبود فضای محدود و ایمن برای ورزش های ماندد دوچرخه سواری در کنار تغییر گسترده در سبک تغذیه خانواده باعث گردیده است که خرید و استفاده از ابزارهای مانند دوچرخه ثابت و تردمیل به شدت افزایش یابد .

دوچرخه ثابت یک ابزار ورزشی برای شبیه سازی دوچرخه سواری است . این دستگاه در طبقه بندی ابزار های ورزشی ، هوازی قرار میگیرد . ابزارهای هوازی ، تجهیزاتی هستند که برای کالری سوزی ، تقویت عضلات پا و نیمه تنه پایین طراحی ، تولید گردیده اند .

دوچرخه ثابت با ایجاد حرکت در تمامی عضلات پایین تنه به صورت ویژه و بخش بزرگی از بدن به صورت عموی باعث فعال شدن ماهیچه و مصرف انرژی در آنها میگردد و میزان متابولیسم بدن و تعریق را به شدت افزایش میدهد و نتیجه آن مصرف کالری است .

چه کسانی از دوچرخه ثابت میتوانند استفاده نمایند .

سن خاصی برای استفاده از دوچرخه ثابت نمیتوان تعریف کرد بدین معنا که جز کودکان و افرادی که به دلایل پزشکی یا عارضه قلبی نباید تحرک بیش از اندازه داشته باشند همه میتوانند از این ابزار ورزشی بسیار سودمند استفاده نمایند . افراد آماتور تا یک ورزشکار بسیار حرفه ای مشتری استفاده از دستگاه هستند .

این دستگاه را میتوانید در باشگاههای ورزشی و خانه ها ، حتی استخرها ببینید. میتوان ادعا کرد کمتر ورزشکار حرفه ای است که دربرنامه ورزشی روزانه خود از این ابزار بهره نبرد . این بدان معنی نیست که دستگاه مختص ورزشکاران حرفه ای و باشگاه است .

انواع دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت را میتوان از چند وجه مورد بررسی و البته تقسیم بندی قرار دارد . در حالت کلی این ابزار به دو بخش خانگی و باشگاهی تقسیم میگردد .

دوچرخه ثابت خانگی برای استفاده افراد خانواده ، طراحی شده است . مدل های خانگی به نحوی طراحی میگردند که بتواند امکاناتی را انتخابی و سفارشی با حداکثر وزن استفاده کنندگان را ارائه دهد . دوچرخه ثابت باشگاهی ابزاری است که برای استفاده طیف بزرگی از مصرف کنندگان طراحی شده است . این ابزار هوازی و کالری سواز یکی از محبوب ترین دستگاه های ورزش و تجهیزات باشگاهی است ، کمتر باشگاه یا سالن بدن سازی را میتوان یافت که در آن انواع دوچرخه ثابت وجود نداشته باشد . تردمیل و دوچرخه ثابت دو وسیله بسیار مهم و پر استفاده برای گرم کردن ، کالری سوزی ، کاهش وزن در باشگاه هستند و ورزشکاران به طور متوسط بین 20 تا 30 دقیقه در جلسه تمرین را از این دستگاه استفاده مینمایند .

البته کسانی که به دنبال کاهش وزن و کالری سوزی هستند بر اساس برنامه تعیین شده توسط مربی در محدوده 30 الی 60 دقیقه از این دستگاه استفاده میکنند. در حالت نرمال و با سختی متوسط در رکاب زدن به صورت تقریبی میتوان گفت 30 دقیقه استفاده مداوم از دوچرخه ثابت برای فردی در حدود 90 کیلوگرم وزن ، باعث کالری سوزی بین 125 تا 180 می گردد .

تنوع امکانات در کنار نوع تکنولوژی کنترل و انتقال قدرت پدال زدن به دیسک ، توان تحمل وزن و از آن مهمتر میزان فضای که اشغال مینمایند تفاوت های بین مدل ها ارائه ایجاد میکند این تفاوت قطعا تغییراتی عمده در میزان ارزش ایجاد میکند . نوع تعیبه صندلی و فرم دستگاه یکی از تفاوت های مهم در بین انواع دوچرخه است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت .

دوچرخه ثابت نشسته

دوچرخه ثابت نشسته واژه ای است برای معرفی نوعی از دوچرخه که زین آن به شکلی طراحی گردیده است که کاربر در آن به راحتی ، روی صندلی که دارای پشتی است قرار میگیرد و با تنظیم جایگاه خود بر اساس قد ، بدون وارد آمدن فشار سنگین به کمر و عضلات خود ، رکاب میزند . این محصول برای افراد مسن ، کسانی که آمادگی بدنی کمی دارند ، اشخاصی که به دنبال کاهش وزن هستند یا در ناحیه کمر عضلات ضعیفی دارند بسیار مناسب است . طراحی ساختار این دوچرخه به نحوی است که استفاده کننده بتواند در زمان های طولانی تر رکاب بزند .

توصیه میشود افرادی که بدنبال تقویت عضلات کمر هستند تا دردهای مزمن این ناحیه را کاهش دهند بعد از استفاده از این محصول از دستگاه ماساژور بدن و دستگاه ماساژور پا استفاده نمایند تا اسپاسم عضلات کاهش یابد .

دوچرخه ثابت ایستاده

این مدل از این ابزار ورزشی هوازی دارای زین کاملا شبیه دوچرخه است ، نحوه نشستن روی آن بسیار شبیه دوچرخه کوهستان است . طراحی در دوچرخه ثابت ایستاده به نحوی است که عضلات پایین تنه ، کمر و شکم را کاملا درگیر مینماید . تقویت عضلات ، بالابردن قدرت جسمانی و تحمل پذیری ، شکل دهی و فرم دهی به پا و باسن ، تقویت و افزایش قدرت عضلات پا از نتایج تمرینات مستمر با این وسیله است .

دوچرخه ثابت اسپینینگ

ابزاری حرفه ای برای ورزشکاران حرفه ای است . این دوچرخه مانند یک دوچرخه کورسی و مسابقه ای طراحی شده است . فشار وارده بر عضلات در آن بسیار است و ورزشکاران حرفه ای بخصوص کسانی که از پاهای خود در ورزش حرفه ای استفاده زیادی مینمایند برای تمرینات سخت و به چالش کشیدن خود از آن استفاده میکنند .

امکانات دوچرخه ثابت

  • صفحه نمایش : صفحه نمایش با ابعاد مختلف که اطلاعاتی مانند مدت زمان و مسافت رکاب زده شده ، میزان سختی انتخاب شده ، ضربان قلب ، کالری مصرف شده را در اختیار شما قرار دهد .
  • برنامه : برنامه های متنوعی بر اساس روش های تجربه شده در سیستم بارگذاری شده است
  • سیستم اتصال و انتقال داده : امکان اتصال از طریق بلوتوث ارسال اطلاعات و تاریخچه تمرینات
  • پخش موسیقی
  • چرخ های جابجایی
  • تاشو بودن برای اشغال فضای کمتر
  • میز برای قراردادن لب تاپ یا نوت بوک
  • فن خنک کننده صورت

چگونه دوچرخه ثابت مناسب برای خود انتخاب کنیم

خرید دوچرخه ثابت برای مصرف خانگی موضوعی است که با توجه به محدودیت های مانند زمان ، هزینه های جابجایی در شهر و از طرفی مهم بودن کاهش وزن ، تناسب اندام و لاغر شدن ، بسیار مورد توجه قرار گرفته است . اما سوال آن است که چطور دوچرخه ثابتی بخریم که برای ما مناسب است ما در اینجا به ارائه چند مثال ساده به شما کمک مینمایم .

فرض کنیم کاربر دارای وزن 90 کیلوگرم است و حدود 10 کیلوگرم اضافه وزن دارد و سن او کمی بیشتر از 35 سال ، تمرینات ورزشی کمی دارد . ایشان میتوانند برای کاهش وزن ، تقویت عضلات ، دوچرخه ثابت ایستاده ای با توان حمل حداکثر وزن 110 کیلوگرم را انتخاب نمایند .

اگر کاربر ورزشکار است و بدنی ورزیده و آماده ای دارد و میخواهد در شرایط مسابقه باقی بماند ، میتواند در منزل یا باشگاه از دوچرخه اسپینینگ استفاده کند .

حال اگر فرض کنیم که کاربر وزن بالای دارد ، سنش بیش از 35 سال است ، عضلات کمرش خشک یا در گذشته دارای آسیب دیدگی است ، اکیدا توصیه میگردد برای کاهش وزن و تناسب اندام از دوچرخه ثابت نشسته یا مبله استفاده نماید .

سخن پایانی

ما در فروشگاه شهر سلامت میتوانیم بهترین و ارزان ترین دوچرخه ثابت از برندهای معتبر با گارانتی شرکت اصلی واردکننده برای شما فراهم نماییم .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط