درمان تایم
درمان تایم

نکاتی که به کنترل سردرد میگرنی کمک می‌کند

افرادی که دچار سردرد میگرنی هستند، به دلیل شدید و مزمن بودن دردشان همیشه به دنبال راهکارهای فوری برای درمان یا جلوگیری از سردرد هستند.

برخی با وجود اینکه از محرک‌ها خودداری کرده و عادت به مصرف رژیم غذایی سالم دارند، ممکن است حملات میگرنی را تجربه کنند.

در ادامه برای شما چندین روش از جمله تزریق بوتاکس برای درمان میگرن و کنترل سردردهای میگرنی آورده‌ایم که می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

درد میگرن چگونه است؟

درد میگرن عموما با علائم زیر بروز می‌کند:

  • ضربان‌دار
  • کوبنده
  • ناتوان کننده
  • شدید
  • طولانی

عموما این درد در یک طرف سر رخ می‌دهد؛ اما ممکن است در برخی از افراد در هر دو سمت سر بروز کند. همچنین ممکن است در بعضی از افراد این درد در دو طرف سر جابه‌جا شود.

سردرد در بیشتر افراد مبتلا به میگرن، حدود 4 ساعت به طول می‌انجامد؛ اما در صورت عدم درمان ممکن است تا یک هفته نیز به طول بیانجامد.

در صورتی که هر یک از روش‌هایی که در ادامه ذکر کرده‌ایم برای شما موثر عمل نکرد، باید به متخصص مغز و اعصاب دکتر فاطمه طاهریان مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی را برای شما در نظر بگیرد.

تزریق بوتاکس برای میگرن یکی از روش‌های درمانی موثری است که در صورت واجد شرایط بودن برای شما انجام می‌گیرد. تزریق تنها باید توسط متخصص مغز و اعصاب انجام گیرد؛ چرا که پزشک می داند در چه نواحی باید تزریق را انجام دهد.

در اتاق تاریک و ساکت استراحت کنید

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، اینطور گزارش می‌دهند که به نور و صدا حساسیت دارند و شرایط را برایشان بدتر می‌کند. در واقع در این افراد قرار گرفتن در معرض نور، سلول‌های انتقال‌دهنده درد را فعال می‌کند و چندین دقیقه طول می‌کشد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد؛ به همین دلیل است که سردرد در نور بدتر می‌شود و پس از قرار گرفتن 20 دقیقه الی نیم ساعت در تاریکی می‌توان به تسکین سردرد کمک کرد. به همین جهت متخصصین توصیه می‌کنند که به اتاق تاریکی بروید و سعی کنید در آن محیط بخوابید.

کمپرس گرم یا سرد روی پیشانی یا پشت گردن خود قرار دهید

نتایج نشان داده استفاده از کمپرس سرد تاثیر بیشتری دارد، سرما به ایجاد بی حسی کمک می‌کند. در واقع شما در قسمتی که کمپرس قرار می‌دهید، پایانه‌های عصبی را تحریک می‌کنید. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی پوست، باید یک پارچه بین پوست و کیسه قرار دهید.

حال استفاده از کمپرس گرم به شل شدن عضلات منقبض کمک می‌کند، اگر این گزینه درمانی انتخاب شماست، یک دوش آب گرم بگیرید.

آب بنوشید

بر اساس گفته متخصصین برای برخی از افراد مبتلا به میگرن، کم آبی یک محرک جدی است. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، با هیدراته نگه داشتن بدن از حملات میگرنی جلوگیری کنید.

اگر با نوشیدن آب کافی مشکل دارید، سعی کنید آب را با یک تکه لیمو ترش طعم‌دار کنید. اگر آب طعم بهتری پیدا کند، تمایل به نوشیدن آبی بیشتری دارید.

هر زمانی که احساس می‌کنید میگرن شما شروع شده است، با آبرسانی به بدن می‌توانید به کوتاه شدن حملات میگرن کمک کنید.

ماساژ درمانی را امتحان کنید

ماساژ دادن به شل شدن ماهیچه‌ها کمک کرده و منجر به کاهش استرس می‌شود. لازم به ذکر است که استرس یکی از محرک‌های اصلی میگرن است که باید تحت کنترل قرار گیرد.

با این حال ممکن است ماساژ برای همه افراد کارساز نباشد. اگر در طول حملات میگرنی به لمس حساس هستید، ماساژ احساس شما را بدتر می‌کند.

اسطوخودوس را بو کنید

رایحه اسطوخودوس اثر آرامبخش دارد که به کاهش استرس کمک می‌کند. بر اساس مطالعاتی که در این باره انجام گرفته است، اسطوخودوس به کاهش استرس، اضطراب و بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند.

طبق مطالعه‌ای که در این زمینه انجام گرفته مشخص شده است افرادی که به مدت 15 دقیقه روغن اسطوخودوس را بو کردند، نسبت به سایر افرادی که این روش درمانی را انجام نداده بودند، حمله میگرنی کمتری را تجربه کردند.

اما همانطور که گفتیم تزریق کردن بوتاکس برای درمان سردرد میگرنی یکی از تاثیرگذارترین روش‌های درمانی است که می‌توانید برای رهایی از این درد،‌ انجام دهید.

ورزش کنید

با انجام تمرینات ورزشی در حین حملات میگرنی، سردرد شدیدتری را تجربه می‌کنید؛ اما هنگامی که ورزش بین حملات میگرنی انجام گیرد، به کاهش تعداد حملات کمک می‌کند.

برای انتخاب بهترین تمرین می‌توانید ورزش هوازی یا همان پیاده روی ساده را شروع کنید. تنها باید به طور منظم پیاده‌روی داشته باشید. ورزش منظم به کاهش استرس و همچنین بهبود خواب کمک می‌کند.

آشنایی با محرک‌های میگرن

یکی از بهترین راهکارهای درمانی، پیشگیری از محرک‌های موثر در ایجاد میگرن است:

استرس

این مورد یکی از شایع‌ترین محرک‌های سردرد میگرنی است. در واقع زمانی که دچار استرس می‌شوید، مواد شیمیایی خاصی در مغز برای مقابله با این شرایط آزاد می‌شود.

با انتشار این مواد شیمیایی، میگرن رخ می‌دهد. به طور کلی احساساتی مانند نگرانی و اضطراب تنش عضلانی را افزایش می‌دهد و رگ خونی را گشاد می‌کند که باعث بدتر شدن میگرن می‌شود.

حذف یک وعده غذایی

شما با حذف کردن یک وعده غذایی خود را در معرض سردرد میگرنی قرار می‌دهید.

حساسیت به مواد شیمیایی و نگهدارنده‌های خاص در غذاها

برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها مانند نوشیدنی‌های حاوی الکل، شکلات، غذاهای تخمیر شده و ترشی تا 30 درصد باعث تحریک سردردهای میگرنی می‌شوند.

کافئین

با مصرف بیش از حد یا قطع مصرف کافئین سردرد میگرنی را تجربه می‌کنید. اینطور به نظر می‌رسد که رگ‌های خونی به کافئین حساس شده‌اند و زمانی که بدن شما نرسد، باعث ایجاد سردرد می‌شود.

استفاده مکرر داروهای مسکن

شاید برای شما عجیب باشد که مصرف داروهای مسکن به صورت روزانه و مکرر نه تنها منجر به تسکین سردرد نمی‌شود، بلکه محرک میگرن نیز است.

Starke Kopfschmerzen – Migräne – Medizinische Illustration – 3D Rendering

تغییرات هورمونی در خانم‌ها

میگرن طی دوره قاعدگی در خانم‌ها شایع‌تر است. در واقع کاهش ناگهانی استروژن منجر به شروع قاعدگی می‌شود و در ایجاد میگرن بسیار موثر است. تغییرات هورمونی می‌تواند به دنبال مصرف قرص‌های ضد بارداری و درمان جایگزینی هورمون ایجاد شود.

به همین دلیل این عارضه بین بلوغ و یائسگی بدتر است؛ چرا که تغییرات استروژن در دختران قبل از بلوغ و خانم‌های یائسه رخ نمی‌دهد. اگر هورمون علت اصلی ایجاد این عارضه در شما باشد، ممکن است پس از یائسگی سردرد کمتری را تجربه کنید.

قرار گرفتن در معرض نور

هرگونه نوری از جمله چراغ‌های چشمک زن، نور تلویزیون یا کامپیوتر، نور خورشید و… می‌تواند منجر به تحریک و ایجاد سردرد میگرنی شود.

سایر محرک‌ها به شرح زیر است:

  • تغییرات آب و هوایی
  • خستگی بیش از حد
  • رژیم گرفتن و عدم نوشیدن آب کافی
  • تغییر در الگوی خواب
  • سر و صداهای بلند
  • قرار گرفتن در معرض بو، عطر و دود

تورم رگ‌های خونی با مصرف برخی از داروها

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط