درمان تایم
درمان تایم

کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است؟

کف پای صاف یکی از مشکلات شایع در سیستم اسکلتی بدن انسان است. اشخاصی از این مشکل رنج می‌برند که کف پای آن‌ها قوس استاندارد ندارد. همچنین هنگام ایستادن کف پا‌ها به­طور کامل با زمین برخورد می‌کند. این بیماری مادر‌زادی بوده و از طریق ژنتیک در خانواده منتقل می‌شود. از‌این‌رو نبود قوس پا در کودکان بسیار طبیعی است.

اما باید درباره این عارضه اطلاعات کافی کسب کنید تا از ایجاد مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. این عارضه در کودکان ۱ تا ۵ سال، بسیار عادی است؛ به عبارت دیگر کف پای همه کودکان تا ۵ سالگی صاف است؛ بعد از ۵ سالگی بدن شروع به تغییر می‌کند و قوس پا ظاهر می‌شود. اگر کف پای فرزند شما پس از ۵ سالگی هم تغییری نکرد، آن‌گاه باید به پزشک متخصص و ارتوپد مراجعه کنید.

صافی کف پا تا چه سنی معالجه می‌شود؟

به‌طور معمول این مشکل تا سن ۶ سالگی از بین می‌رود؛ زیرا در این سن پا‌ها انعطاف‌پذیری کمتری دارند و قوس‌ها به خوبی رشد می‌کنند. تنها ۱ یا ۲ کودک از هر ۱۰ کودک تا بزرگسالی از این مشکل رنج می‌برند. برای کودکانی که قوس پا ندارند، معالجه سفارش نمی‌شود؛ مگر اینکه علائمی مانند سفتی یا درد مشاهده شود. البته اگر دچار این بیماری هستید، نیازی نیست نگران باشید؛ چرا‌که این مشکل در هر سنی قابل ‌درمان است و بسته به علت زمینه‌ای آن، شیوه‌های معالجه نیز تغییر می‌کند.

توصیه می‌شود معالجه کف پای صاف از کودکی تا نوجوانی انجام شود؛ زیرا بدن کودکان در حال رشد است. اگر به‌موقع برای مداوا اقدام شود، با استفاده از کفی مناسب می‌توان از پیشرفت ایت عارضه جلوگیری کرد. حتی امکان مداوا کامل و از بین بردن صافی وجود دارد. در افراد بزرگسال به­دلیل شکل‌گیری ساختمان و رشد کامل استخوان‌ها، استفاده از کفی تاثیری نخواهد داشت.

مشکلات و عوارض این بیماری

این عارضه بر نحوه توزیع وزن بدن بر پا‌ها تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین، دلیل زمینه‌ای را برای بیماری‌ها و عوارض استخوانی ایجاد می‌کند. چنانچه این مشکل بر‌طرف نشود ممکن است علاوه‌بر درد، باعث بروز بیماری‌هایی همچون دیسک کمر، آرتروز زانو و گودی کمر شود. همچنین امکان ابتلا به مشکلاتی مانند درد‌های عضلانی اسکلتی و تغییر حالت کف پا را ایجاد می‌کند.

تحرک و ورزش برای افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، بسیار سخت و دردناک است؛ به همین دلیل، زمینه برای کم‌تحرکی و چاقی افراد فراهم می‌شود. در ادامه احتمال ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین، توصیه می‌شود با دیدن علائم، به یک دکتر کف پای صاف مراجعه کنید.

علائم این عارضه چیست؟

این عارضه در بسیاری از افراد بدون‌درد است؛ اما از آن‌جایی‌که درمان سریع‌تر می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند، شناخت علائم آن کمک بزرگی است. موارد زیر رایج‌ترین علائم کف پای صاف هستند.

  • گرفتگی عضلات پا
  • درد عضلانی در مچ یا ساق پس از انجام فعالیت کوتاه
  • احساس درد در قوس، مچ و پاشنه
  • ایجاد تغییر در حالت راه رفتن افراد
  • انحراف قسمت جلویی پا و انگشتان به سمت بیرون
  • ابتلا به دیابت و آرتریت روماتوئید

چگونه صافی کف پا را تشخیص دهیم؟

حدود یک چهارم جمعیت کره زمین در جهان به درجاتی از کف پای صاف مبتلا هستند. برخی از این افراد بدون هیچ مشکلی زندگی عادی خود را دنبال می‌کنند؛ اما بی‌توجهی نسبت به این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا ایجاد کند. بنابراین، توصیه می‌شود با روش‌های موجود قوس پای خود را مورد‌بررسی قرار داده و در صورت نیاز به بهترین دکتر کف پای صاف در تهران مراجعه کنید. در‌ حالت‌ کلی 2 روش برای تشخیص این عارضه وجود دارد.

روش اول

پا‌های خود را به­طور کامل خیس کرده و بر روی یک سطح خشک که رد ‌پایتان مشخص شود، راه بروید. در این هنگام باید بتوانید رد انگشتان، برجستگی جلوی پا، پاشنه و نواری که پاشنه را به پنجه‌ها متصل می‌کند، روی سطح مشاهده کنید. اگر به این عارضه دچار باشید، پهنای این نوار، به اندازه جلوی پا‌های شما خواهد بود؛ به‌عبارت دیگر این نوار مشاهده نمی‌شود و کف پای شما یکدست خواهد بود.

روش دوم

دومین روش برای بررسی این مشکل، بررسی کفش‌هایتان است. در این روش به کفش‌هایی که بیشتر پوشیده‌اید نیاز دارید. کفش مورد‌نظر را روی یک سطح صاف قرار دهید، سپس از پشت پاشنه به داخل کفش نگاه کنید. اگر پای شما قوس نداشته باشد قسمت‌های کناری و داخل کفش، به‌ویژه در نزدیک پاشنه بیشتر ساییده شده است.

درمان کف پای صاف بدون جراحی و با جراحی

در بیشتر موارد ابتلا کودکان به این عارضه، نیازی به درمان ندارد. تنها در صورتی این بیماری در کودکی معالجه می‌شود که با درد همراه باشد. در ‌این‌صورت ابتدا از کفی‌ها و ارتز‌های سفارشی استفاده می‌شود. استفاده از کفی قوس‌دار که بر‌ اساس ساختار پای کودکان طراحی شده، فشار را روی قوس پای او کاهش می‌دهد؛ بنابراین، در‌صورت خم شدن بیش از حد پا به سمت داخل، درد کاهش می‌یابد. این محصول در مدت‌زمان بین ۲ تا ۳ سال مورد‌استفاده قرار می‌گیرد تا روند درمان تکمیل شود.

معالجه این عارضه در بزرگسالان، با استفاده از ارتز انجام می‌شود. در‌عین حال دارو‌های ضد‌التهاب هم درد افراد را کنترل می‌کنند. این روند تا از بین رفتن کامل عوارض انجام می‌شود. در‌هر‌صورت این راهکار‌ها تنها زمانی نتیجه بخش هستند که فرد برای درمان به یک پزشک مجرب مراجعه کند. در‌حالت‌کلی انتخاب یک دکتر کف پای صاف در کرج هم می‌تواند در مداوا بیماری شما بسیار موثر باشد.

پزشکان تا حد امکان از جراحی دوری می‌کنند و در تلاش هستند تا با درمان‌های اصلاحی و پشتیبانی در بزرگسالان و کودکان، این مشکل را از بین ببرند؛ اما اگر این روش‌ها پاسخگو نباشند و فرد به‌صورت متعدد از درد رنج ببرد، چاره‌ای جز جراحی باقی نمی‌ماند. در این هنگام پزشک پیشنهاد عمل جراحی را به بیمار ارائه می‌کند تا در‌صورت رضایت او، مقدمات جراحی آماده شود.

تجربه درمان کف پی صاف با بهترین دکتر‌های دکترتو

دکترتو در جهت ایجاد زندگی سالم‌تر به مردم کمک می‌کند. این مجموعه به‌منظور ایجاد دسترسی آسان، شفاف و کم‌هزینه مردم به خدمات پزشکی فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با جست‌و‌جو در میان بهترین پزشکان، برای درمان کف پای صاف خودتان اقدام کنید؛ زیرا دکترتو بهترین پزشکان را در نقاط مختلف کشور گرد هم آورده تا بیماران به‌راحتی مراحل گرفتن نوبت و دریافت مشاوره را پشت‌سر بگذارند و برای درمان آماده شوند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط