درمان تایم
درمان تایم

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی با لیزر

معمولا عمل لابیاپلاستی با لیزر به عنوان عملی سرپایی و جزئی شناخته می شود. مدت زمان این عمل بسیار کوتاه و کمتر از ۲ ساعت بوده و با بی حسی موضعی انجام می شود. بعضی از مراقبت های پس از لابیاپلاستی حداقل تا ۶ هفته پس از آن باید صورت پذیرد. اگر شما تصمیم به انجام این عمل را دارید، به منظور اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی، با ما همراه باشید.

بعد از لابیاپلاستی چه نکاتی را باید رعایت کنیم

بعد از عمل لابیاپلاستی با لیزر جهت بهبودی سریع، لازم است به رعایت نکاتی اقدام کنید که عبارتند از:

  • ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از انجام لیزر با مشورت پزشک خود، بهتر است به صورت سرپایی حمام کنید. البته به علت عدم التهاب محل زخم، از آب داغ استفاده نکنید. علاوه بر این تا رسیدن به بهبودی کامل بهتر است از نشستن در وان و رفتن به استخر اجتناب کنید.
  • باید به طور مرتب محل لیزر شده را خشک و تمیز نگه دارید. همچنین محل زخم باید توسط سرم تجویز شده پزشک، به صورت منظم شست و شو داده شود.
  • بعد از درمان با لیزر می توانید ورزش های سبک و پیاده روی ملایم انجام دهید، ولی فعالیت های سنگین برای شما مضر می باشد.
  • جهت کم شدن التهاب و ورم ناشی از لیزر، می توانید هر ۴ ساعت یک بار، از کمپرس سرد و یخ استفاده کنید.
  • در صورت درد تا چند هفته پس از عمل لیزر، باید داروهای مسکن تجویز شده پزشک را طبق دستور استفاده نمایید. البته برای عدم حالت تهوع بهتر است داروها همراه غذا مصرف شوند. همچنین آنتی بیوتیک تجویز شده را سر وقت و تا پایان مصرف کنید تا زخم شما دچار عفونت نشود.
  • در صورت احساس سوزش و گزگز در زمان ادرار، باید از بطری اسپری جهت پاشیدن آب به لابیاها استفاده کنید. با این کار، ادرار رقیق شده و از میزان سوزش کم می شود. پس از آن، لابیاها را با آب ولرم شستشو داده و با باد گرم سشوار، خشک کنید.

چه کارهایی باید بعد از عمل لابیاپلاستی انجام داد

لازم به ذکر است که مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی و رعایت برخی نکات مهم، تاثیر بسزایی در روند درمان دارند. در قسمت زیر به برخی از این کارها اشاره شده است:

  1. پس از رسیدن به خانه بهتر است تا ۲۴ ساعت استراحت کنید.
  2. بهتر است که از غذاهای حاوی فیبر بیشتر استفاده نمایید تا تورم محل زخم به حداقل برسد و روند درمان بهبود یابد. همچنین مصرف غذاهای فیبر دار در کنار استفاده از میوه و سبزیجات، یبوست احتمالی و فشار به زخم ها را از بین می برد.
  3. آب و مایعات را به مقدار زیاد بنوشید، زیرا آب بدن پس از عمل کمتر شده و این کم آبی سبب سرگیجه و تهوع می گردد.
  4. تا ۲۴ ساعت اول بعد از عمل، محل برش را خشک و تمیز نگه دارید. بخیه ها در امتداد نواحی برش می باشند و به خودی خود از بین می روند.  جهت کاهش فشار بخیه ها می توانید از بالشت دونات در زمان نشستن استفاده کنید.
  5. تخلیه میزانی مایع از محل برش ها تا مدت چند هفته طبیعی می باشد. همچنین باید انتظار خارش، کبودی و تورم در قسمت لابیاها را داشته باشید که این تورم در بیماران متفاوت است. اگر هر یک از علائم لرزش، تب بالا، درد بسیار شدید را مشاهده کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.
  6. بهتر است برای عدم استرس و اضطراب خود، تا زمان وجود تورم در ناحیه عمل شده، از نگاه کردن به آن اجتناب کنید.
  7. توصیه می شود جهت بهبودی سریع از آب لیموی تازه، آب پرتقال و انواع ویتامین C استفاده مصرف کنید. زیرا مصرف ویتامین C سبب کاهش تورم شده و به بازسازی بافت آسیب دیده کمک می کند. علاوه بر این، مصرف ویتامین E را نیز در برنامه غذایی خودتان قرار دهید.
  8. توصیه می شود به طور منظم با پزشک خود دیدار داشته و به وسیله او معاینه شوید.

چه کارهایی نباید بعد از لابیاپلاستی انجام داد؟

عمل لابیاپلاستی از عمل‌ های سبک به‌‎ حساب می آید و برای بهبود سریع آن باید عدم انجام نکات زیر را جدی بگیرید:

  • بدون هماهنگی با پزشک خود از تامپون یا هیچ نوع پماد، کرم و لوسیون استفاده نکنید.
  • باید حداقل پس از لابیاپلاستی به مدت یک ماه، ورزش های سنگین انجام ندهید. در ۳ روز اول پس از عمل، از کارهای سنگینی مانند جارو کردن، باغبانی، بلند کردن بچه و …  که باعث فشار به زخم های شما می ‎شود، پرهیز نمایید.
  • در زمان پیاده روی آرام قدم بردارید و از حرکت تند بپرهیزید. رانندگی و پایین و بالارفتن از پله ها باید تا ۳ روز انجام نشود.
  • از استعمال سیگار، مصرف نوشیدنی کافئین دار و الکل به علت کاهش روند بهبود زخم اجتناب نمایید.
  • بهتر است از لباس زیرهای پلاستیکی و شلوارهای چسبنده و تنگ استفاده نکنید.
  • غذاهای شور و چرب باعث افزایش تورم زخم شما می شوند و باید از مصرف آن ها خودداری کنید. همچنین مصرف لبنیات و کمپوت های شیرین در هفته اول لابیاپلاستی توصیه نمی شود.
  • توصیه می شود که انجام رابطه جنسی 6 تا 8 هفته پس از عمل لیزر، صورت گیرد تا بخش مورد نظر به صورت کامل درمان شود.

چه مدت بعد از لابیاپلاستی می توان کارهای روزمره را انجام داد؟

عمل لابیاپلاستی برخلاف برخی از عمل های زیبایی دوره نقاهت طولانی ندارد. بیمار می تواند تنها با مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی در دوره ای حدود یک ماه، بهبودی کامل را بدست آورد. پیشنهاد می‌شود که شما در ۷ روز اول پس از عمل، با فعالیت هایی مانند مطالعه و مشاهده تلویزیون، خود را سرگرم کنید. پس از گذشت ۷۲ ساعت شما می‌توانید کارهایی مانند رانندگی، آشپزی و استفاده از پله بپردازید.

 لازم است شما برای مدت حداقل یک هفته مرخصی از کار خود برنامه ریزی نمایید. راه رفتن،  نشستن و سایر فعالیت های روزمره بلافاصله بعد از لابیاپلاستی دردناک است. به این دلیل برای انجام کارهای روزمره پس از عمل لابیاپلاستی، حداقل یک هفته زمان لازم می باشد. پس از این مدت شما می توانید به محل کار خود بروید. اگر شغل شما فعالیت زیاد و سنگینی نیاز دارد، بهتر است که مرخصی را به دو هفته افزایش دهید. زمانی که جهت مشاوره عمل لابیاپلاستی با لیزر به مطب دکتر ندا مقتدری می روید، باید این موضوع را با او در میان بگذارید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط