درمان تایم
درمان تایم

چرا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان می شود؟

لمینت دندان یکی از روش‌های زیبایی است که با استفاده از پرسلن یا مواد کامپوزیتی، دندان‌ها را به شکل و رنگ دلخواه تغییر می‌دهد. این فرآیند می‌تواند به دندان‌ها زیبایی و جلوه بیشتری بدهد. اما سوال اینجاست که آیا لمینت دندان موجب پوسیدگی دندان می شود؟ در این مقاله، ما به بررسی این سوال مهم می‌پردازیم و حقایق و اشتباهات درباره لمینت دندان را بیان می‌کنیم.

آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

اشتباهی که بسیاری از افراد دارند این است که انجام لمینت دندان در شیراز می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. در واقع، لمینت دندان به طور مستقیم باعث پوسیدگی دندان نمی شود. این اشتباهی است که بعضی افراد این عقیده را دارند.

لمینت دندان به عنوان یک روش ترمیمی غیرمخرب عمل می‌کند. این به این معناست که در زمان نصب لمینت، معمولاً نیازی به حذف مقدار زیادی از ساختار دندان نیست. در عوض، دندان‌ها به طور کامل حفظ می‌شوند و فقط سطح خارجی آن‌ها تغییر می‌کند.

در چه مواردی لمینت باعث پوسیدگی دندان می شود؟

لمینت دندان به طور مستقیم پوسیدگی دندان را ایجاد نمی‌کند. اما در برخی موارد، استفاده اشتباهی یا مراقبت نامناسب از لمینت دندان می‌تواند به عواملی که به پوسیدگی دندان منجر می‌شوند، کمک کند.

یکی از اقدامات حیاتی قبل از نصب لمینت دندان، تمیز کردن دندان‌ها می‌باشد. در صورت وجود علائم پوسیدگی مانند تغییر رنگ یا حفره در دندان‌ها، باید این مشکلات به طور کامل برطرف شوند و دندان‌ها کاملاً تمیز شوند.

در صورتی که دندان از قبل دارای پوسیدگی باشد و دندانپزشک بدون تعمیر این پوسیدگی لمینت را نصب کند، این امر قطعاً به مشکلی به نام پوسیدگی ثانویه دندان زیر لمینت خواهد انجامید. این وضعیت در نهایت شما را مجبور خواهد کرد که لمینت را بردارید.

چه مواردی ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود؟

مواردی که ممکن است به پوسیدگی دندان منجر شوند شامل موارد زیر هستند:

تراکم دندانی نادرست:

اگر لمینت‌ها به نحوی نصب شوند که به تراکم نادرست دندان‌ها منجر شود و دندان‌ها در تماس نامناسب با یکدیگر باشند، این می‌تواند به افزایش خطر پوسیدگی منجر شود.

تراشیدن بیش از حد مینای دندان:

تراشیدن مینای دندان برای نصب لمینت یک مرحله مهم در فرآیند است. اگر دندانپزشک مقدار زیادی از مینا را بی‌دلیل و نامتوازن تراش کند، این ممکن است منجر به نصب نامناسب لمینت روی دندان شود و در نتیجه، مشکلاتی مانند شکستگی لمینت و پوسیدگی دندان زیر آن را ایجاد کند که باید برای برطرف کردن پوسیدگی دندان اقدام کرد.

ریزش روکش دندان:

اگر لمینت‌ها به درستی چسبانده نشوند یا در طول زمان روکش‌ها ریزش کنند، ممکن است آب و باکتری‌ها به سطح دندان‌ها نفوذ کرده و پوسیدگی را ایجاد کنند.

رطوبت نداشتن دندان در هنگام نصب لمینت:

در فرآیند نصب لمینت دندان، رطوبت یک عامل حیاتی است که باید با دقت مدیریت شود. قبل از نصب لمینت، دندان‌ها باید کاملاً تمیز شوند و برای این کار از آب استفاده می‌شود. اما بعد از شستشو، بسیار مهم است که تمام سطوح به طور کامل خشک شوند و هیچ اثری از رطوبت، به ویژه روی دندان‌ها، باقی نماند.

در صورتی که دندانپزشک لمینت را بدون اطمینان از خشکی کامل سطوح دندانی قرار دهد، اتصال مناسبی بین لمینت و دندان ایجاد نخواهد شد و می تواند باعث پوسیدگی شود.

نظم‌نداشتن مراقبت‌های دهانی:

اگر افراد لمینت دندان خود را به درستی نظم ندهند و مراقبت‌های دهانی روزانه انجام ندهند، این می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود.

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مضر:

مصرف مواد غذایی حاوی قند و اسیدها مانند نوشابه های گازدار و مشروبات الکلی می‌تواند روی لمینت‌ها و دندان‌های طبیعی آسیب بزند و پوسیدگی را تشدید کنند.

عدم مراجعه به دندانپزشک برای مراقبت منظم:

عدم مراجعه به متخصص لمینت برای بررسی و تعمیرات منظم و تمیز کردن لمینت‌ها در صورت نیاز ممکن است به پوسیدگی دندان منجر شود.

به طور کلی، اگر لمینت دندان‌ها به درستی نصب شوند و مراقبت‌های منظم از دهان انجام شود، احتمال پوسیدگی دندان به شدت کاهش می‌یابد.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

لمینت دندان برای افرادی مناسب نیست که دندان‌هایشان دارای پوسیدگی شدید یا تراکم‌های جدی هستند. این افراد باید ابتدا مشکلات دهانی خود را رفع کنند و سپس به لمینت دندان فکر کنند. همچنین، افرادی که به عادت‌های بدی مانند جویدن اشیا سفت یا استفاده از دندان برای باز کردن اشیا سفت می‌پردازند، باید این عادات را تغییر دهند تا از آسیب به روکش‌های دندان جلوگیری کنند.

چگونه بعد از انجام لمینت دندان از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، بهداشت دهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مراقبت از دندان‌های لمینت‌شده و دندان‌های طبیعی به این شیوه‌ها می‌تواند به حفظ سلامت دهان شما کمک کند:

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، از تجمع پلاک و بدونه‌ها در دندان‌ها جلوگیری کنید. این مراقبت‌ها باعث حفظ دندان‌های شما و روکش‌های لمینت‌شده می‌شوند.

غذاهایی که سفت و سخت هستند را با دقت مصرف کنید، زیرا فشار زیادی را بر دندان‌ها و روکش‌های آنها ایجاد می‌کنند. به جای آن، به مصرف غذاهای نرمتر توجه کنید.

مصرف غذاهای بسیار شیرین مانند نوشابه را محدود کنید. این نوشیدنی‌ها دارای اسید فسفریک هستند که ممکن است به دندان‌ها و روکش‌های آنها آسیب برسانند. بهتر است به جای آنها از گزینه‌های کمتر شیرین استفاده کنید.

از فشار آوردن به دندان‌ها و روکش‌ها پرهیز کنید. همچنین، مواظب هر گونه ضربه و آسیب به دندان‌ها باشید، زیرا این اقدامات ممکن است به ترک‌خوردگی لمینت‌ها منجر شوند.با اعتنای به این مراقبت‌ها، می‌توانید دندان‌های لمینت‌شده خود را به درستی حفظ کرده و لبخندی زیبا داشته باشید.

برای انجام لمینت دندان در شیراز به کدام کلینیک مراجعه کنم؟

لمینت دندان جز درمان های گران دندان‍‍‍‍‍‍‍‍پزشکی به حساب می آید و انجام آن مستلزم صرف وقت و هزینه بالایی است. از این رو کاملا منطقی است که پیش از اقدام به انجام هر نوع لمینت بر روی دندانهایتان بدنبال بهترین دندانپزشک و بهترین کلینیک دندانپزشکی در شیراز برای انجام لمینت دندان باشید. انتخاب و مراجعه به بهترین متخصص لمینت دندان، می تواند پول و وقت شما را در مسیر هوشمندانه و درستی، صرف نماید. در واقع مراجعه به یک متخصص واجد شرایط و حرفه ای می تواند به میزان قابل توجهی استرس و اضطراب بیمار را کاهش دهد. کلینیک دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین شیراز، یکی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی در شهر شیراز می باشد که با داشتن بهترین متخصصان حرفه ای در زمینه دندانپزشکی و دهان پزشکی، همواره سعی داشته اند بهترین کیفیت خدمات را با مناسب ترین قیمت به مراجعه کنندگان عزیز داشته باشند.

نتیجه گیری

از این متن می توان نتیجه گرفت که لمینت دندان به طور مستقیم به پوسیدگی دندان منجر نمی‌شود. این روش زیبایی دندانی بسیار موثر و ایمن است، اما برای حفظ دندان‌های لمینت‌شده، مراقبت‌های مناسب و مراجعات منظم به دندانپزشک ضروری است. با پیروی از راهنمایی‌های دندانپزشک و مراقبت‌های شخصی مناسب، می‌توانید از لبخند زیبا و دندان‌های سالم خود بهره‌برید.

آدرس : شیراز، چهارراه زرگری، به سمت چمران، ساختمان پزشکی ابن سینا، طبقه 4 واحد 18 

شماره تماس: 07136276287 09900439004

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط