درمان تایم
درمان تایم
مینی لیفت شکم

مینی لیفت شکم

در جامعه برخی افراد هستند که به علل گوناگون مانند زایمان ،افزایش سن ،ژنتیک و …  در ناحیه شکمشان دچار تجمع چربی اضافه و افتادگی پوست شده اند .در برخی افراد رعایت رژیم غذایی و ورزش هم تاثیر چندانی نمی گذارد و فرد باید دنبال روش بهتری برای خلاصی از این مشکل پیش آمده، بگردد .امروزه روش های فراوانی در علم پزشکی وجود دارد با توجه به شرایط فرد، پزشک معالج یکی از این راه ها را پیشنهاد می کند .یکی از این روش ها روش مینی لیفت شکم است که در صورت نیاز برای از بین بردن چربی اضافه و پوست شل ناحیه پایینی شکم به کار می رود . به توجه به درگیری قسمت کوچکتری از بدن در عمل مینی لیفت شکم دوره نقاهت آن از لیفت کامل شکم کمتر است .

زمانی که فردی عمل مینی لیفت شکم انجام می دهد به علت سفت تر شدن وتخت تر شدن پوست شکم فرد ،ظاهر مناسب تری از طرف نیم رخ دیده می شود .

مینی لیفت شکم

روش کار این عمل جراحی زیبایی بدین شرح است که پزشک جراح  با برداشتن پوست ناحیه زیر ناف فرد کمک می کند تا بافت های این ناحیه از پوست که دچار افتادگی و شل شدگی شده است بهبود یابد .در واقع می توان گفت مینی لیفت شکم  شکل تعدیل شده ابدومینوپلاستی است.بعد از اتمام عمل پوست ناحیه شکم سفت تر و تخت تر می شود و از طرف نیم رخ باریکتر دیده می شود .البته میزان و درجه از بین بردن شل شدگی و عضلات شکم به وضعیت جسمانی بیمار  دارد . همچنین جهت کاهش دوره نقاهت بعد از عمل بیمار وبی نیازی به استفاده از سیستم درن یا همان سیستم زهکشی زخم لازم است پزشک از برخی تکنیک های خاص استفاده کند.

مینی لیفت شکم برای چه افرادی مناسب است ؟

عمل مینی لیفت شکم برای افرادی مناسب است که دارای ثبات وزن بوده و پوست اضافی در ناحیه شکم خود ندارند  و مهم تر از همه از سلامت عمومی  کامل برخوردار هستند .اگر فردی که تمایل به انجام عمل لیفت شکم دارد دارای  شل شدگی و افتادگی زیاد در ناحیه  عضلات شکم می باشد و ترک های پوستی زیادی دارد ،جهت رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است از عمل لیفت کامل شکم یا همان آبدومینوپلاستی کامل استفاده کند.

اگر چه جراحی مینی لیفت شکم یکی از روش های موثر در کاهش وزن و لاغری می باشد اما اصلی ترین روش برای کاهش وزن به گفته اکثر متخصصان ورزش و رعایت رژیم غذایی می باشد به همین دلیل نمی توان این روش را جایگزین وزش و رژیم کرد . افرادی که قصد دارند از روش مینی لیفت شکم استفاده کنند به این نکته مهم باید توجه داشته باشند که بعد از انجام عمل اگر دچار افزایش وزن یاتغییر ناگهانی در سایز بدن شوند نتیجه منفی بر بدن فرد خواهد داشت  بنابریناگر قصد بچه دارشدن یا کاهش وزن دارید توصیه می کنیم قبل از تصمیم به انجام عمل زیبایی لاغری (مینی لیفت شکم) این کار را انجام دهید .نکته مهم دیگر در مورد عمل مینی لیفت شکم در مورد ماندگاری طولانی مدت نتیجه حاصل از مینی لیفت شکم است.

نواحی از بدن که برش‌های مینی لیفت شکم درآن ایجاد می شود

به دلیل اینکه در عمل مینی لیفت شکم ناحیه کوچکی از بدن درگیر می شود تکنیک های مختلفی برای ایجاد برش ها در ناحیه شکم به کار گرفته می شود .پزشک جراح با توجه به موقعیت جسمانی فرد و و چگونگی انجام عمل ناحیه ای از شکم که برش زده می شود را تعیین می کند .اکثرا ناحیه ای که برش های مینی لیفت شکم در آن ایجاد می شود در اطراف ناف است .در این عمل موقعیت ناف بدون ذره ای خراش تغییر می کند .ذکر این توضیح لازم است که  برش ایجاد شده در این عمل جراحی بسیار کوچکتر از برش ابدومینوپلاستی کامل است. معمولا پزشک جراح توضیحات لازم را در مورد نحوه انجام عمل و نواحی از بدن که برش های مینی لیفت شکم در آن ایجاد می شود را برای بیمار شرح می دهد .

جراحی مینی لیفت شکم چه خطراتی دارد ؟

افرادی که تصمیم به انجام این عمل می گیرند باید در نظر داشته باشند که عمل جراحی مینی لیفت شکم خطراتی را نیز در پی دارد .فرد بیمار باید با در نظر گرفتن خطرات و معایب و مزایا این عمل و کسب اطلاعات مورد نیاز در این مورد تصمیمی عاقلانه و بدوراز هر گونه رفتار نا آگاهانه  را در پیش بگیرد .

عمل مینی لیفت شکم هم مانند هر عمل جراحی زیبایی علاوه بر مزایا و برتری هایش دارای یک سری خطرات و مضررات است .به عنوان مثال می شود از خطراتی مانند :

  • قرارگیری ناف در موقعیتی نامناسب
  • اسکار یا خط برش هایی نامناسب
  • انباشته شدن مایعات در زیر پوست
  • خونریزی یا هماتوم
  • ایجاد عفونت
  • دیر بهبود یافتن زخم ها
  • ایجاد لخته خون یا چربی
  • بروز تغییر در رنگ پوست بر اثر احساسات
  • از بین رفتن خط ناف
  • نکروز چربی
  • به تقارت نرسیدن
  • افتادگی وشل شدگی دوباره پوست
  • ترومبوز ورید عمقی
  • عوارض قلبی و ریوی
  • ورم دائمی پاها
  • آسیب به رشته‌های عصبی
  • به دست آمدن نتایج غیر طبیعی و ….نام برد .

در برخی عوارض ذکر شدن برای رهایی از آن باید عمل جراحی اصلاحی انجام داد . ذکر این مورد نیز لازم است که به ندرت پیش می آید که اکثر یا بیشتر این موارد با همدیگر بروز کنند.

آمادگی برای مینی لیفت شکم

برای رسیدن به آمادگی و شرایط مناسب بدن برای انجام عمل جراحی  لازم است که مواردی توسط بیمار رعایت شود . پزشک جراح بعد از مراجعه بیمار برای انجام عمل ابتدا سوابق پزشکی بیمار و داروهای مصرفی را تحت بررسی قرار می دهد .ممکن است بیمار برخی داروهایی را که بر نتیجه عمل و شرایط بیمار حین عمل تاثیر نامطلوب می گذارند را مصرف کند .در این موارد با اطلاع پزشک بیمار را از مصرف این داروها منع می کند .برای مثال می توان به داروهای  گیاهی ،مکمل غذایی و داروهای ضد التهابی مانند آسپیرین اشاره کرد . البته از سری داروهای ضد التهابی مصرف استامینوفن و تیلنول بلامانع است.

برای اطمینان خاطر بهترین راه این است که قبل از شروع فرایند عمل معاینات و آزمایشات خاصی از بیمار دریافت شود تا با حصول اطمینان از سلامتی جسمانی فرد اقدام به این عمل جراحی گردد.

افرادی که از سیگار و تنباکو و فراورده های جانبی آنها مانند آدامس های نیکوتین دار و نیکوردم استفاده می کنند به این نکته باید توجه داشته باشند که میزان بهبودی این افراد بعد از عمل از افراد عادی کمتر خواهد بود و زمان بیشتری برای بهبودیشان لازم است .نکته مهم دیگر این است که استفاده از سیگار فقط برای دوره عمل و دوره نقاهت بعد از آن نیست باید 6 هفته قبل از عمل فرد بیمار از سیگار استفاده نکند .

داشتن همراه بعد از عمل و مخصوصا در ۲۴ ساعت اولیه پس از انجام عمل الزامی است تا مراقبت های لازم را از بیمار انجام دهد .

چند مورد از توصیه هایی که به افرادی که تحت عمل مینی لیفت شکم قرار می گیرند داده می شود عبارتست از :دز روز عمل تا زمان مرخص شدن از بیمارستان حتما یک همراه در کنارشان مراقبت کند .در صورت انجام عمل مینی لیفت شکم همراه با عمل جراحی دیگری حتما یک شب در بیمارستان بستری شوید .معمولا پزشک این توصیه ها را به بیمار خود قبل از بستری شدن یادآور می شود .

همچنین پزشک جراح برنامه ها ودستور هایی که در روز جراحی  باید رعایت کنید در یاد آوری می کند  .

دوره نقاهت مینی لیفت شکم چگونه سپری می شود ؟

در دوره نقاهت مینی لیفت شکم پزشک به بیمار توصیه هایی را می کند که مراعات آنها در بهبودی هر چه سریعتر بیمار  نقش اساسی  را ایفا می کند.برای افرادی که شاغل هستند پزشک زمان بازگشت به کار و فعالیتشان را 1 الی 2 هفته بعد از  عمل تعیین می کنند البته این زمان  به نوع کار  وشغل فرد بیمار هم  بستگی دارد .به فرد بیمار توصیه می شود که 4 الی 6 هفته از انجام کارهای سنگین  خودداری کند .بدن فرد بیمار بعد از عمل دچار کمی ورم ،کبودی  به همراه مقداری درد و تغییر موقت احساسات  دچار می شود که بعد از مدتی این علائم از بین می رود اما در صورت ادامه دار بودن این علائم حتما به پزشک معالج مراجعه شود . پس از مرخص شدن از بیمارستان  و بازگشت به خانه شخص بیمار  باید آرام آرام راه رفتن را تمرین کند  و به تدریج راه بیفتد .

بعد از عمل بدن فرد دچار درد خواهد شد که با ادامه دار شدن این درد به مدت چند هفته  تنها راه برای تسکین این درد و تسریع در بهبودی جای عمل، استفاده از گن مخصوص برای عمل مینی لیفت شکم است .به همه بیماران توصیه می شود حتما از این گن مخصوص استفاده کنند .احتمالاً درد ناشی از عمل تا چند هفته ادامه خواهد داشت. در برخی بیماران به علت شرایط خاص، سیستم زهکشی زخم (دِرَن) تعبیه می شود. این سیستم نیز برای خود دستورالعمل هایی دارد که به بیمار توصیه های لازم داده می شود .

در بعضی موارد در جراحی مینی لیفت شکم عضلات شکم کشیده می شود . در این صورت به فرد بیمار توصیه می شود تا دو هفته بعد از عمل کمر خود را به حالت  کمی خمیده نگه داشته و راه برود.

امروزه در عمل های جراحی از بخیه های جذبی استفاده می کنند که برخلاف بخیه های معمولی نیازی به کشیدن آنها نیست و خود بخود جذب بدن می شوند .اگر پزشک جراح برای جای عمل شما ازوسایلی مانند  باند، پانسمان، چسب پوستی و … استفاده کرده است تا مدت تعیین شده از ان استفاده کنید سپس کنار بگذارید .  در زمان عمل مینی لیفت شکم اگر عضلات شکم نیز کشیده شود لازم است تا زمان بهبودی نسبی که معمولا دو هفته بعد عمل تعیین می شود کمر خود را به حالت نیمه خمیده نگهداری کنید و در زمان استراحت از بالشی برای زیر زانو های خود استفاده کنید تا فشاری به جای بخیه ها وارد نشود .

نتایج مینی لیفت شکم

برای دیدن نتایج جراحی لیفت شکم از چند هفته تا چند ماه زمان لازم است به علت ورم و کبودی شدید بعد از عمل در ناحیه شکم تا زمان فروکش کردن این ورم ها نتیجه قطعی دیده نمی شود و بیمار باید تا آن زمان که به طور معمول 6 ماه تعیین می شود صبر کند .عکس هایی که از محل عمل برای ثبت نتیجه عمل مینی لیفت شکم گرفته می شود نیز در این زمان ثبت می شود .

جهت انجام مینی لیفت شکم از چه نوع بیهوشی استفاده می شود؟

برای انجام عمل مینی لیفت شکم فرد بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد .بنابرین فرد از زمان و روند عمل هیچ آگاهی و احساسی پیدا نمی کند .

برای جراحی مینی لیفت شکم چقدر زمان لازم است ؟

زمان انجام این عمل به تنهایی در اتاق عمل چیزی  در حدود ۲ الی ۳ ساعت  می باشد . که این زمان در صورت همزمانی مینی لیفت شکم با سایر عمل ها مانند لیپوماتیک یا برجسته‌سازی سینه بیشتر نیز می شود .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط