درمان تایم
درمان تایم
عوارض لیزر موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد بدن , معایب لیزر کردن بدن

عوارض لیزر موهای زائد بدن , معایب لیزر کردن بدن : در واقع در حال حاضر پرطرفدارترین روش ،در میان روش های جدید از بین بردن موهای زائد بدن و صورت؛لیزر آن ها می باشد و همین طور باید بگوییم که در میان روش های زیبایی که امروزه در سراسر دنیا رواج دارد پس از تزریق بوتاکس و سایر تزریقات جهت برطرف نمودن چین و چروک های پوستی ،اکثر مراجعین که به کلنیک های زیبایی مراجعه می نمایند برای لیزر نمودن زائد بدن و صورت خود به این مراکز مراجعه دارند.

نحوه عملکرد لیزر و تاثیر آن بر فولیکول مو به چه صورتی می باشد؟

در این روش درمانی ،پزشک متخصص اشعه نور دستگاه را در یک میزان انرژی که برایش مشخص شده است به صورت متمرکز به فولیکول مو می تاباند ،و رنگدانه های فولیکول مو ، نور لیزر را به صورت مستقیم جذب می کنند .بای به این نکته توجه داشته باشیم که نوع لیزر هایی که در دستگاه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت می باشند و هر یک دارای تکنولوژی خاص خود می باشند و همین طور انرژی آن ها نیز متفاوت است.

توجه:

نخستین بار لیزر برای از بین بردن موهای زائد با موهای تیره و رنگ پوست روشن مورد استفاده قرار گرفت و دارای تاثیر بسیار خوبی هم بود اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوزی لیزر موهای زائد ،دستگاه هایی طراحی و ساخته شده است که این دستگاه هااین امکان را فراهم نموده اند که بتوان از لیزر موهای زائد بر روی هرنوع رنگ پوست و مویی استفاده نمود.

لیزر بر روی موها دارای چه عملکردی می باشد؟

عمکرد این دستگاه به این تکنولوژی به این صورت می باشد که در صورتی که لیزر را به هر چیزی که دارای رنگ تیره دارد بتابانیم ؛آن را گرم خواهد کرد و در نتیجه موجب خواهد شد که بسوزد.زمانی که لیزر را به موی تیره می تابانند همچنان که اشاره کردیم توسط رنگدانه مو جذب می شود و باعث می شود که و مو را می سوزاند و در نتیجه موجب آسیب به فولیکول مو واز بین بردن آن می گردد.

عوارض لیزر موهای زائد

ولی لازم است این نکته را ذکر نماییم که در هر مرحله از رشد انسان تعدادی از فولیکول های موی بدن در حال استراحت و تعدادی هم در حال رشد می باشند ،بنابراین زمانی که ما لیزر موهای زائد را انجام می دهیم . موهای در حال رشد به وسیله لیزر سوزانده می شوند ولی موهایی که در حال استراحت بودند از لیزر در امان می مانند و بعدا شروع به رشد می کنند .به همین خاطر هم می باشد که پزشکان متخصص پس از پایان جلسه نهایی لیزر مو ،برای هر بیماری ،برای پیشگیری از این مسئله ؛یک جلسه درمانی در بازه های زمانی بلند مدت نیز تجویز می نمایند تا در صورتی که فولیکول های در حال استراحت هم شروع به فعالیت نمودند ،بتوانند آن ها را هم از بین ببرند.

ما در این بخش از مقاله می خواهیم در مورد عوارض لیزر موهای زائد با شما عزیزان حرف بزنیم .که سعی خواهیم کرد که در ادامه مطلب با پرسش و پاسخ و یا به صورت مستقیم به این عوارض اشاره داشته باشیم و بگوییم که این لیزر برای چه افرادی نمی تواند مناسب باشد .تا بتوانیم همه اطلاعات مورد نیاز برای لیزر موهای زائد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

چند پرسش در مورد عوارض لیزر موهای زائد

آیا می توان از لیزر برای برطرف نمودن موهای زائد ناحیه تناسلی استفاده نمود؟

همان گونه که قبلا هم گفتیم ، لیزر موهای زائد مناسبترین و بهترین روش برای برطرف نمودن موهای زائد بدن و صورت است ،و چون ناحیه تناسلی ،یک ناحیه حساس می باشد بیشتر مردم احتمال می دهند که لیزر برای این ناحیه از بدن مضر باشد ولی در واقع یکی از نواحی مستعد برای استفاده از لیزر همین ناحیه تناسلی است.و ما باید در اینجا بر اساس تجربه پزشکان متخصص در این زمینه اشاره کنیم که لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی برای فرد دارای هیچ گونه عوارضی نمی باشد و لذا موجب بهبود کیفیت رابطه جنسی ،رفع تیرگی پوست ناحیه تناسلی و همین طور کاهش زخم و خون ریزی خواهد شد پس نیازی نیست که شما نگران لیزر نمودن موهای زائد این ناحیه از بدن خود باشید.

آیا می توان در دوران بارداری از لیزر موهای زائد استفاده نمود ؟و دارای چه عوارضی می باشد؟

در اینجا باید بگوییم که متاسفانه تا به اکنون هیچ گونه تحقیقی در مورد تاثیرات لیزر بر روی جنین صورت نگرفته است،ولی بنا به احتیاط ما توصیه می کنیم که در دوران بارداری و همین طور شیر دهی بهتر می باشد که از لیزر استفاده نگردد و همین طور از تزریقات زیبایی هم باید اجتناب نمود .ولی خانم هایی که علاقه مند به استفاده ازاین گونه روش های زیبایی می باشند می توانند پس از اتمام این دوره ها با خیالی آسوده از آن ها استفاده نمایند.

چه افرادی نباید از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟وامکان دارد برای آن ها ایجاد عوارض جدی کند؟

  • کسانی که دارای اختلالات هورمونی می باشند.
  • ابتلا بودن به برخی از بیماری های خاص : در تعدادی از بیماری ها مثل لیکن پلان ،ویتلیگو(برص) ،پسوریازیس ،این امکان وجود دارد که ضایعاتی در محل انجام لیزر مشاهده شود.
  • استفاده از ایزوترتینویین : در واقع ایزوترتینویین مثل راکوتان نوعی ترکیب vita می باشد که جهت از بین بردن و درمان جوش های مقاوم مصرف می گردد .کسانی که از این دارو مصرف نمی کنند ،پوستشان به شدت به لیزر حساسیت پیدا می کند و اگر از لیزر برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کنند ،احتمال دارد که باعث سوختگی و ایجاد اسکار ولک بر روی پوست آن ها شود.بنابراین باید حداقل بعد از 6 ماه بعد از قطع دارو اقدام به لیزر موهای زائد خود کرد.
  • داشتن سابقه بیماری لوپوس : چون بیماری لوپوس موجب می شود که پوست نسبت به نور حساس شود و چون لیزر نیزدارای جنسی از نور می باشد لذا باید از استفاده لیزر برای اینگونه افراد اجتناب نمود.
  • بیمارانی که داروهای حاوی طلا مصرف می کنند : در بیماران رماتیسمی اکثرا از داروهای حاوی طلا استفاده می گردد .برای ایگونه بیماران نباید از لیزر استفاده نمود زیرا عوارضی را حتما به دنبال خواهد داشت.
  • وجود تاتو ویا کک و مک در محل درمان : ما باید توجه داشته باشیم که لیزر سبب کم رنگ شدن تاتو و کک و مک می گردد بنابراین کسانی که دارای تاتو باشند باید توجه داشته باشند که لیزر باعث از بین بردن تاتو آن ها خواهد شد.
  • در صورتی که بدن بیمار برنزه باشد : کسانی که پیش از عمل لیزر مو ،بدن خود را برنزه نموده اند به هر روشی که رایج است مانند آفتاب گرفتن ،یا سولاریم ،احتمال سوختگی پوست و در نهایت ایجاد لک و پیس بر روی پوست زیاد می باشد .مناسبترین روش جهت درمان این گونه بیماران این می باشد که صبر کنند تا دوران برونزه تمام شود .وبیمار هم باید در این دوران از ترکیبات ضد آفتاب و ضد لک مصرف نماید.
  • کسانی که دارای سابقه تبخال می باشند : کسانی که دارای سابقه تبخال هستند باید بر طبق تشخیص پزشک معالج خود 24 ساعت قبل از لیزر و یک هفته هم بعد از لیزر از داروهای ضد تبخال استفاده نمایند.(مثل آسایکلوویر)
  • وجود گوشت اضافی در محل مورد نظر برای انجام لیزر : در صورتی که گوشت اضافی در محل لیزر وجود داشته باشد بهتر می باشد که عمل لیزر را در این محل انجام ندهیم زیرا احتمال زیادی وجود دارد که انجام لیزر موجب ایجاد اسکار هیپرتروفیک گردد.

در حالت کلی لیزر موی زائد دارای چه عوارضی می باشد؟

جمع بندی

  • عدم جواب (احتمال دارد لیزر جواب ندهد)
  • این احتمال وجود دارد که لیزر موجب آکنه گردد.
  • لیزر ممکن است سبب تغییر رنگ پوست و لکه شدن ناحیه درمان شود.
  • موجب ایجاد عفونت شود.
  • موجب ایجاد لک پوستی گردد.
  • ممکن است بیماری های پوستی مانند زیگیل از طریق لیزر(این مورد خیلی نادر است و در حد صفر).
  • ممکن است پوست آسیب ببیند و جای زخم بر روی پوست باقی بماند.
  • امکان دارد لیزر موجب سوختگی و تاول در محل درمان شود.
  • در بعضی موارد امکان دارد درد اندکی داشته باشد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط