درمان تایم
درمان تایم
علل کشیدن دندان عقل

علل کشیدن دندان عقل

علل کشیدن دندان عقل

  • ارتودنسی کردن
  • پوسیدگی وسیع در کل دندان
  • دندان های نهفته در فک
  • مشکلات اقتصادی
  • کاشت پروتز های دندانی
  • شکستن دندان از ریشه
علل کشیدن دندان عقل
علل کشیدن دندان عقل

مواردی که می توان دندان را کشید

خوشبختانه امروزه به پیشرفت علم و تکنولوژی ، کشیدن دندان کاهش پیدا کرده و با استفاده از ترمیم کردن می توا ن دندان آیب دیده را نگه داشت اما باز به عللی دنانپزشک مجبور می شود که دندان بیمار خود را بکشد.

مشکلات اقتصادی

یکی از مهمترین دلایلی که مردم اقدام به درمان دندان های خود نمی کنند مشکلات اقتصادی می باشد و چون به این خاطر دیر به دندان پزشک مراجعه می کنند لذا با خراب شدن کامل دندان روبه رو می شوند و یا چون فرد دارای هزینه کافی برای ترمیم دندان خود نمی باشد ترجیح می دهد که برای تسکین درد خود آن را بکشد.

پوسیدگی های زیاد:

از دیگر دلایل کشیدن دندان عقل پوسیده بودن آن می باشد که دیگر نمی توان آن را ترمیم نمود و تنها راه آن کشیدن می باشد.

دندان های عفونی

در صورتی که دندانی عفونی بوده و دیگر نمی توان ریشه آن را ترمیم کرد و یا عصب کشی کرد باید آن را کشید چون عفونت آن غیر قابل برگشت می باشد.

پریودنتال:

این مورد بیشتر در جوامع عقب افتاده که افراد دارای بیماری های لثه می باشند و استخوان دندان لق شده است اتفاق می افتد در این شرایط چون دندن پزشک دیگر نمیتواند دندان را نگه دارد لذا اقدام به کشیدن دندان می کند.

ارتودنسی

پزشک برای انجام ارتودنسی در دهان بیمار خود نیاز به فضای کافی دارد و در صورتی که دندان های فرد بی نظم و شلاوغ باشند ،دندانپزشک مجبور می باشد که دندان عقل را بکشد تا فضای کافی برای ارتودنسی ایجاد شود.

دندان های نهفته

در صورتی که دندانی درون فک مانده باشد و یا اینکه مانند دندان عقل به صورت کامل رشد نکرده باشد که دارای فضای کافی برای رویش نیست . دندانپزشک باید آن را بکشد و با استفاده از جراحی از درون فک و استخوان آن را خارج کند.

دندان هایی که با جراحی پروتزی دچار مشکل می باشند:

در صورتی که در پروتز گذاشتن دندانی با مشکل روبه رو شود و از انجام کارممانعت کند باید آن را کشید تا بتوان فعالیت های درمان را انجام داد.

دندان هایی با ضایعات

در صورتی که دندانی با ضایعات پاتولوژیک همراه بود باید با توجه به نظر دندانپزشک کشیده شود.

دندان های کشیده شده:

در صورتی که دندانی از ریشه شکسته باشد باید آن را کشید چون دیگر قابل ترمیم نیست و نمی توان هیچ گونه درمانی را روی آن انجام داد.

دندان های دارای ضایعات پاتولوژیک : در صورتی که دندان ها دچار ضایعات پاتولوژیک شوند ،امکان دارد که با نظر دندانپزشک کشیده شوند.

دندانهای مبتلا در شکستگی فک : در کسانی که دچار شکستگی فک بالا یا پایین شده اند ؛دندان هایی که به شدت دچار آسیب شده اند یا از بافت استخوانی اطراف جدا شده اند احتمال دارد برای پیشگری از عفونت کشیده شوند.

قبل از انجام رادیوتراپی:

افرادی که به دلیل انواعی از تومورهای دهانی مجبور به انجام
رادیو تراپی می باشند ،مجبور هستند که دندان های مشکوک به عفونت و غیر قابل ترمیم خود را بکشند.

علل نکشیدن دندان عقل

باید بگوییم که در برخی مواقع حتی چنانچه دندانی دارای شرایط کشیدن دندان باشد ،احتمال دارد به خاطر برخی موارد امکان خارج کردن آن ها از دهان وجود نداشته باشد و دندانپزشک مجبور شود که کشیدن دندان را تا کاهش شدت مشکل به تاخیر بیاندازد.از جمله ی مواردی که می تواند مانع از کشیدن دندان شوند ،بیماری هایی سیستمیک کنترل نشده مانند دیابت شدید و بیماری های پیشرفته کلیه ،لوسمی ،بیماری کنترل نشده و شدید قلبی ،فشار خون بالا می باشند که احتمال دارد که به ممنوعیت نسبی یا مطلق کشیدن دندان منجر گردند.و در ضمن افرادی که داروهایی مانند داروهای مهار کننده سیستم ایمنی و شیمی درمانی سرطان یا فاکتورهای خونی ضد انعقاد استفاده می کنند باید عمل جراحی آن ها با احتیاط بیشتری انجام شود.

بیشتر مطالعه کنید : جراحی دندان عقل

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط